اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

چرا بازار سرمایه با افت‌و‌خیز‌های بزرگ مواجه می‌شود؟

چرا بازار سرمایه با افت‌و‌خیز‌های بزرگ مواجه می‌شود؟
تحولات اخیر در بازار سرمایه و نقش مهم آن در توسعه اقتصادی کشور در حمایت از تولید و جذب سرمایه‌ داخلی و خارجی، امری حیاتی و ضروری برای بازاریابی و بهبود یا توسعه بازار سرمایه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در دو ماه و نیم اخیر، بازار سرمایه با روند فرسایشی و نزولی مواجه بود و خروج پول حقیقی از بازار سهام سریع‌تر شد. افزایش رکود در بورس در ماه گذشته به دلیل کاهش ارزش معاملات و مخصوصاً معاملات خرد بود.

بزرگ‌ترین نگرانی سرمایه‌گذاران

ریزش قیمت سهام در بازار سرمایه بزرگ‌ترین نگرانی سرمایه‌گذاران است؛ زیرا سود و زیان سرمایه‌گذاران به این مفهوم‌ها بستگی دارد. به‌عبارت‌دیگر، هنگامی که شاخص کل بورس رشد می‌کند، اکثر سرمایه‌گذاران بازدهی مناسبی کسب می‌کنند و در زمان ریزش قیمت سهام، شاخص نیز کاهش می‌یابد و اغلب این افراد با زیان مواجه می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

ریزش بورس همچنان ادامه دارد/ خروج 942 میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که در ماه‌های گذشته و پس از رشد بورس در اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری، اغلب سهام‌داران با ضرر سنگینی روبرو شده‌اند و بازگشت شاخص کل بورس به زیر سطح ۲ میلیون واحدی، می‌تواند نشانه عمیق‌تر شدن رکود و ریزش‌های فرسایشی در بورس باشد.

چرا بازار سرمایه با افت‌و‌خیز‌های بزرگ مواجه می‌شود؟

باید توجه داشت که بازدهی بورس در سال جاری بازهم منفی شده است و در این میان باید به این سؤال پاسخ داد که چرا بازار سرمایه با افت‌و‌خیز‌های بزرگ مواجه می‌شود؟

علی مؤمنی، کارشناس بازار سرمایه، درباره این موضوع اظهار کرد: اقتصاد دستوری و اتخاذ تصمیماتی ناهمسو با بورس، مهم‌ترین دلیل ریزش بازار سرمایه بوده است.

وی افزود: بورس تهران همچنان با ریزش جدی مواجه است و هنوز عقب‌ماندگی تاریخی خود نسبت به سایر بازارها مانند ارز، سکه و طلا را نیز جبران نکرده است.

افزایش نرخ گاز برای صنایع و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

مؤمنی گفت: علل اصلی ریزش بورس شامل افزایش نرخ گاز برای صنایع و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان، افزایش چهار برابری عوارض صادراتی برای محصولات خام و نیمه‌خام معدنی و فولادی، عدم افزایش نرخ محصولات خودروسازی، افزایش نرخ بیمه و هزینه‌های حمل‌ونقل، ناتوانی برخی شرکت‌ها در پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها و سهام‌داران، کاهش ارزش ارز و تحریم‌های اقتصادی نیز هستند.

به‌طورکلی، با وجود چالش‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارد، اما این بازار همچنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز جذب سرمایه در ایران شناخته می‌شود و بسیاری از سرمایه‌گذاران، به دنبال کسب بازدهی مناسب در این بازار هستند. در نهایت، برای موفقیت در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران باید به دانش و تجربه کافی در ارزیابی شرکت‌ها، پیش‌بینی روند بازار، و انتخاب سهام مناسب توجه کنند.

درحالی‌که مجلس شورای اسلامی هفته گذشته نشست خود را با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه برگزار کرد، پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا او نیز در این نشست شرکت کند.

پورابراهیمی: ریزش های بورس قطعاً به صلاح کشور نیست

پورابراهیمی اظهار کرد که شاخص بازار سرمایه به شاخص قبل از سال ۱۴۰۱ بازگشته و در حال حاضر در بازده منفی در سال ۱۴۰۲ قرار داریم که این مسئله قطعاً به صلاح کشور نیست و باید برای آن تصمیم‌گیری شود. همچنین، افزایش تعرفه عوارض صادرات محصولات فولادی به ۲ درصد و صدور بخش‌نامه نرخ خوراک از دیگر مسائلی است که در روزهای گذشته بر بازار سرمایه تأثیرگذار بوده است.

فعالان بورسی معتقدند که بخش‌نامه نرخ خوراک در حالی صادر شده که فرمول نرخ خوراک نادیده گرفته شده و قیمت جهانی گاز به روزهای قبل از جنگ روسیه و اوکراین رسیده است که بر سود صنایع پتروشیمی تولیدکننده متانول و اوره تأثیر زیادی دارد و باعث تعطیلی این صنایع و کاهش ارزآوری می‌شود.

توصیه کارشناسان به دولت برای رونق بازر سرمایه

به گزارش راه دانا؛ باتوجه‌به اینکه حمایت از تولید دغدغه اصلی مقام معظم رهبری است و دولت نیز در تلاش برای تحقق این مهم است، توصیه می‌شود که دولت به‌منظور حمایت از تولید، ابتدا برای سرمایه‌گذاران داخلی بخصوص در زمینه شفافیت فضای سرمایه‌گذاری، اعتمادسازی و حمایت لازم را به عمل آورد و به دنبال سیاست‌هایی باشد که در بلندمدت باعث توسعه اقتصادی صنعتی کشور در تمام بخش‌ها شود.

دولت می‌تواند با درنظرگرفتن شرایط تحریمی و باتوجه‌به ارزان‌فروشی محصولات صادراتی در صنایع پتروشیمی، فولادی و دیگر صنایع با وضعیت مشابه و همچنین مطالبات سوخت شده این شرکت‌ها به دلیل مشکلات نقل‌وانتقال پول، فروش محصولات صادراتی به کشور و نیاز کشور به ارز صادراتی در فضای کنونی، یک فرمول مشترکاتی ارائه کند که برای همه طرف‌ها منصفانه باشد و بهره‌مندی از ظرفیت‌های تولیدی کشور را تضمین کند.

همچنین دولت می‌تواند برای افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی نیز به مسائلی مانند حقوق مالکیت، قوانین کاری، امنیت سرمایه‌گذاری و حفاظت از سرمایه‌های خارجی در کشور توجه بیشتری نماید.

در نهایت، برای حمایت از تولید و توسعه اقتصادی کشور، نیاز است که دولت سیاست‌های مناسب و بازاریابی مناسبی را اعمال کند تا بتواند سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به خود جذب کند و بهبود اقتصاد کشور را تضمین کند.

بروز نگرانی‌ در بازار سرمایه

گفتنی است؛ تلاش دولت برای پر کردن کسری بودجه و افزایش درآمدهای ارزی از طریق افزایش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه‌خام معدنی و فولادی و افزایش نرخ خوراک پتروشیمی، باعث بروز نگرانی‌هایی در بازار سرمایه شده است.

در کل، رفتار بدون برنامه و به‌دوراز تحلیل و عدم توجه به متغیرهای مثبت و منفی و رفتارهای سیاست‌گذار دررابطه‌با صنایع حیاتی کشور، باعث شده است تا سرمایه‌گذاران اعتماد کمتری به بازار سرمایه داشته باشند و روند کاهشی معاملات بازار سرمایه و شکل‌گیری رکود را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

واکنش بورس به مذاکرات هسته‌ای/ خروج پول حقیقی برای یازدهمین روز متوالی از بازار

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه