اخبار داغ

نیجریه:

اکوواس به دنبال پیچیده‌تر کردن مشکل در نیجر نیست

اکوواس به دنبال پیچیده‌تر کردن مشکل در نیجر نیست
رئیس جمهور نیجریه سه‌شنبه شب گفت که اکوواس (اتحادیه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) به دنبال پیچیده‌تر کردن مشکل در نیجر نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از الجزیره، «بولا احمد تینوبو» رئیس جمهور نیجر و رئیس جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا گفت که اکوواس به دنبال پیچیده تر کردن مشکل در نیجر نیست و ترس و بیم مردم از اقدام نظامی علیه این کشور را درک می‌کند.

وی افزود: ما برای حفظ تحریم‌ها علیه نیجر تلاش خواهیم کرد و آنها را به طور کامل اجرا خواهیم کرد.

رئیس جمهور نیجریه اضافه کرد، اکوواس تلاش‌های شورای نظامی در نیجر برای ارعاب و آزار محمد بازوم رئیس جمهور (معزول) این کشور را نمی‌پذیرد.

بیش از یک هفته پیش، اکوواس به کودتاگران نیجر اعلام کرده بود که اگر بازوم رئیس جمهور این کشور ظرف هفت روز به قدرت بازنگردد، آنها با مداخله نظامی احتمالی اعضای این اتحادیه اقتصادی مواجه می‌شوند.

حکومت نظامی نیجر روز یکشنبه با به پایان رسیدن مهلت هفت روزه اکوواس، نه ‌تنها بازوم را به قدرت بازنگرداندند بلکه حریم هوایی این کشور غرب آفریقا را نیز بستند.

«بولا احمد تینوبو» رئیس جمهور نیجریه و رئیس اکوواس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست بعدی رهبران این اتحادیه اقتصادی را روز پنجشنبه در ابوجا پایتخت نیجریه تشکیل خواهد داد.

تحلیلگران بر این باورند که رهبران منطقه در جستجوی راه حلی فوری برای جلوگیری از تشدید تنش که به طور بالقوه می‌تواند کل منطقه غرب آفریقا را تحت تأثیر قرار دهد، به یک موضع واحد نیاز دارند.

در صورتی که اکوواس برای بازگرداندن بازوم (که طبق گزارش‌ها به گروگان گرفته شده است) تصمیم قطعی بگیرد، کشورهای نیجریه، سنگال، ساحل عاج و بنین همگی تمایل خود را برای اعزام نیرو به نیجر ابراز کرده‌اند.

از سوی دیگر کشورهای بورکینافاسو و مالی که دارای مرز مشترک با نیجر هستند، حمایت قوی خود را از نظامیان در نیجر اعلام و در این قضیه از همسویی با اکوواس خودداری کردند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه