اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

دیدار گروه آکوواس با ابراهیم بازوم؛ کودتاچیان و احتمالات حمله نظامی در نیجر

دیدار گروه آکوواس با ابراهیم بازوم؛ کودتاچیان و احتمالات حمله نظامی در نیجر
هیئت گروه غرب آفریقا (آکوواس) با رئیس جمهور مخلوع نیجر، در نیامی با هدف بررسی وضعیت موجود، دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هیئت گروه غرب آفریقا (آکوواس) که روز شنبه وارد نیامی شد با رئیس جمهور بازوم ملاقات کرده و نظرات او و آنچه بر سر او آمده است را شنیدند، اما آنها این را افزودند مسائلی نیز وجود دارد که نمی توانیم فاش کنیم.

عبدالسلام ابوبکر، رئیس‌جمهور سابق نیجریه که ریاست هیئت آکوواس را بر عهده دارد، گفت: جلسات ما در نیامی بسیار مهم بود و می‌تواند نقطه شروعی برای حل بحران باشد.

یکی از مقامات ارشد آکوواس ابراز امیدواری کرده بود که ارتش نظامی گفت‌وگو با این گروه را خواهد پذیرفت.

علی محمد الامین الزین نخست وزیر منصوب شده توسط شورای نظامی، شامگاه جمعه متعهد و تایید کرد که هیچ اتفاقی برای بازوم نخواهد افتاد.

جلسه آکوواس با ابراهیم بازوم

بازوم از زمان سرنگونی وی در کودتای 26 جولای در کاخ ریاست جمهوری نگهداری می شود، اما آکوواس  و قدرت های غربی اصرار دارند که او همچنان رئیس جمهور قانونی است و خواستار آزادی فوری و بازگشت او به قدرت هستند.

سخنگوی ریاست جمهوری در نیجریه تأیید کرد که هیئت این گروه با بازوم و همچنین با فرمانده شورای نظامی ژنرال عبدالرحمن تیانی دیدار کرده است.

عبدالسلام ابوبکر، رئیس جمهور سابق نیجریه، در 3 اوت از نیامی، به نمایندگی از  آکوواس، بازدید کرد، اما او با ژنرال تیانی یا رئیس جمهور برکنار شده ملاقات نکرد.

یک منبع نزدیک به آکوواس گفت که این هیئت می خواهد پیام محکمی را به ارتش در نیامی برساند.

عبدالفتاح موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت روز جمعه اعلام کرد که هدف این ماموریت ادامه دنبال کردن مسیر صلح آمیز برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در نیجر است.

ورود سفیر جدید آمریکا به نیجر

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه آمریکا از ورود کاتلین فیتزگیبون، سفیر جدید این کشور در نیجر به نیامی خبر داد و اعلام کرد که به دلیل بحران سیاسی کنونی استوارنامه خود را رسما تقدیم نمی کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ورود فیتزگیبون به نیجر منعکس کننده تغییر در موضع سیاسی ما نیست، بلکه در پاسخ به نیاز به رهبری ارشد ماموریت ما در یک زمان دشوار است.

در این بیانیه آمده است: تمرکز دیپلماتیک (سفیر جدید) بر درخواست راه حل دیپلماتیک برای حفظ نظم قانون اساسی در نیجر و آزادی فوری رئیس جمهور بازوم، خانواده وی و همه کسانی که به طور غیرقانونی بازداشت شده اند خواهد بود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه