اخبار داغ

یک ماه پس از کودتا در نیجر؛ تجمع حامیان و آماده‌باش شورای نظامی

یک ماه پس از کودتا در نیجر؛ تجمع حامیان و آماده‌باش شورای نظامی
حامیان حکومت نظامی در نیجر پس از گذشت یک ماه از کودتا علیه رئیس جمهور محمد بازوم در استادیوم مرکزی در نیامی، پایتخت این کشور تجمع کردند و بر رد مداخله نظامی در کشورشان تاکید کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حامیان حکومت نظامی در نیجر در استادیوم مرکزی پایتخت با سردادن شعارهایی تحریم اقتصادی اعمال شده توسط کشورهای گروه غرب آفریقا (اکواس) علیه نیجر را محکوم کردند و از رهبران کودتا حمایت کردند.

همزمان، شوراهای شهری و منطقه‌ای نیجر حمایت خود را از شورای نظامی اعلام کردند و تصمیم گرفتند در گفت‌وگوی ملی که ژنرال عبدالرحمن تیانی، رئیس این شورا، با هدف ایجاد شورای نظامی فراخوانده بود، شرکت کنند.

نمایندگان این شوراها از تصمیم رئیس شورای نظامی مبنی بر حفظ آنها برای ادامه کارشان در اداره امور محلی قدردانی کردند.

در همین حال، یک سند داخلی که روز گذشته توسط رئیس ستاد ارتش نیجر صادر و به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد، به نیروهای مسلح دستور داد تا در حالت آماده باش کامل قرار گیرند.

در این سند آمده است که با حفظ آماده باش به نیروها این امکان را می دهد که در صورت حمله واکنش مناسب نشان دهند و به طور کلی از هرگونه غافلگیری اجتناب کنند.

در این سند همچنین آمده است: تهدیدهای تجاوز به خاک میهن به طور فزاینده ای احساس می شود.

عملیات نظامی در نیجر

در همین زمینه، سرهنگ آمادو عبدالرحمن، سخنگوی شورای نظامی، از نیروهای کشورش خواست تا با توجه به حملات افراد مسلح در تعدادی از مناطق کشور، هوشیار باشند.

وی افزود که نیروهای ارتش تعدادی از افراد مسلح را که سه شنبه گذشته به شهرهای منطقه تیلابری در غرب نیجر حمله کردند را کشته است.

سخنگوی ارتش توضیح داد که ارتش در عملیات خود مکان های شبه نظامیان را هدف قرار داده و از نیروی هوایی استفاده کرده است.

گروه آکواس به دنبال مذاکره با رهبران کودتای 26 ژوئیه است، اما تأیید می کند که در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک، آماده مداخله نظامی برای بازگرداندن نظم قانون اساسی است و طرحی برای عملیات نظامی احتمالی تهیه کرده و تاریخ آن را تعیین کرده است.

هشدارهای رئیس جمهور نیجریه

نیجریه که ریاست دوره ای گروه آکواس را بر عهده دارد، رسانه های محلی جزئیات نشست پشت درهای بسته توسط رئیس جمهور نیجریه، پائولا احمد تینوبو، با علما و شیوخ این کشور که با شورای نظامی در نیامی میانجیگری می کنند، فاش کردند.

تینوبو هشدار داده که شکست رهبران کودتا در نیجر در پاسخ به آکواس در را برای حرکت سایر احزاب خارج از کنترل سازمان، همانطور که او توصیف کرد، باز می کند. او همچنین شورای نظامی را مسئول به خطر انداختن این سازمان و مردم نیجر دانسته است.

رئیس جمهور نیجریه خواستار تعهدات شورای نظامی برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در نیجر قبل از اینکه خیلی دیر شود، شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه