اخبار داغ

رکورد دست نیافتنی چینی‌ها با کسب 13 مدال طلا؛

والیبال زنان قهرمانی آسیا| زنان ایرانی به دنبال بهبود جایگاه هفتمی

والیبال زنان قهرمانی آسیا| زنان ایرانی به دنبال بهبود جایگاه هفتمی
تیم ملی والیبال زنان ایران از فردا با حضور در بیست و دومین دوره این مسابقات، برای بهبود جایگاه هفتم دوره پیش تلاش خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، بیست‌ودومین دوره مسابقات والیبال زنان قهرمانی آسیا از 8 تا 15 شهریور با حضور 14 تیم به میزبانی شهر ناخون راتچاسیما تایلند برگزار ‌می‌شود.
تیم ملی والیبال زنان در این دوره از رقابت‌ها هشتمین حضور خود در این مسابقات را با هدایت فاطمه رشیدی تجربه خواهد کرد.

** استارت زنان ایران از سال 2007
نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا سال 1975 به میزبانی ملبورن استرالیا برگزار شد و ژاپن موفق به کسب مقام قهرمانی شد و از آن زمان تا کنون 4 کشور استرالیا، چین، ژاپن و کره جنوبی در تمامی ادوار این رقابت‌ها حضور داشته‌اند.
تیم ملی والیبال زنان ایران در حالی امسال برای هشتمین‌بار در این رقابت‌ها شرکت می‌کند که سال 2007 در تایلند برای نخستین‌بار در این مسابقات شرکت کرد و عنوان دوازدهم را به دست آورد.
4 جایگاه هشتمی در سال‌های 2009، 2011، 2013 و 2015 حاصل تلاش زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در 4 دوره بعدی است.
تیم ملی والیبال زنان در سال 2017 به جایگاه نهم قرار گرفت و در سال 2019 با کسب مقام هفتمی بهترین عملکرد خود در این رقابت‌ها را ثبت کرد.

** چین سدی فتح نشدنی
والیبال زنان چین پرافتخارترین کشور مسابقات والیبال قهرمانی آسیاست که رسیدن به جایگاه این تیم برای بهترین مدعیان حداقل 9 دوره زمان می‌برد.
چین علاوه بر عناوین مهم جهانی و المپیک، 13 مدال طلای این مسابقات را در پرونده کاری خود دارد. این تیم در 21 دوره گذشته این رقابت‌ها 17 بار بر روی سکو رفته است که 13 مدال طلا، 3 عنوان نایب قهرمانی و یک مدال برنز نتیجه تلاش ملی‌پوشان این کشور بوده است و تنها در سال 2013، 2017 و 2019 به مقام چهارمی اکتفا کرده است.
تیم ملی والیبال ژاپن مدافع عنوان قهرمانی تا کنون 5 بار بر روی سکو نخست این رقابت‌ها قرار گرفته است و با 7 نایب قهرمانی و 6 مقام سومی در رتبه دوم پرافتخارترین تیم این مسابقات قرار دارد. ژاپنی‌ها از نظر تعداد مدال یک مدال بیشتر از چین در این مسابقات کسب کردند اما از نظر رنگ مدال چین جایگاه نخست را دارد.
سامورایی‌ها تنها در سال‌های 2001 و 2015 به کسب رتبه چهارم و ششم، روی سکو نرفتند.
والیبال زنان تایلند (2 طلا، 2 نقره و 3 برنز)، کره‌جنوبی (7 نقره و 10 برنز) و قزاقستان با یک نقره به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم پرافتخارترین کشورهای این رقابت‌ها هستند.

** تایلند رکوردار میزبانی
21 دوره گذشته مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا به میزبانی 9 کشور این قاره کهن برگزار شده است که تایلند امسال ششمین میزبانی خود را تجربه می‌کند و در صدر جدول میزبان‌ها از نظر تعداد میزبانی قرار دارد.
کشورهای چین (4 میزبانی)، هنگ‌کنگ (3 میزبانی)، فیلیپین و ویتنام (2 میزبانی) و استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و تایوان با یک میزبانی در دیگر رتبه‌های این داده آماری هستند.

** ترکیب تیم اعزامی
مونا دریس، سودابه باقرپور، محدثه مشتاقی، مونا آشفته، فاطمه منظوری، اسما سعیدی، زهرا کریمی، نگار هاشمی، نگین شیرتری، فاطمه خلیلی، فاطمه عنایت، زهرا رضایی، ریحانه کریمی و درسا فلاح بازیکنان تیم ملی والیبال زنان ایران در این رقابت‌ها هستند.
نازآفرین فنودی سرپرست، فاطمه رشیدی سرمربی، امیر حسینی مشاور فنی، محمد مخدومی، مهسا آراسته مربیان، مریم پرهیزکاری بدنساز، راضیه دوستی آنالیزور، مهرنوش واعظی فیزیوتراپ، فرزانه رضایی روانشناس، نازنین کمالوند ماساژور و شیوا دهقان پزشک تغذیه، ترکیب کادر فنی تیم ملی زنان در این رقابت‌ها را تشکیل می‌دهند.

** گروه بندی
گروه بندی مرحله مقدماتی این رقابت‌ها به قرار زیر است:
گروه A: تایلند، استرالیا و مغولستان
گروه B: ژاپن، ایران و هند
گروه C: کره‌جنوبی، چین‌تایپه، ویتنام و ازبکستان
گروه D: چین، قزاقستان، هنگ‌کنگ و فیلیپین

** برنامه مرحله مقدماتی
برنامه مرحله گروهی مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا به وقت تهران نیز بدین قرار است:

چهارشنبه هشتم شهریور
ایران – ژاپن و هنگ‌کنگ – چین ساعت 8:30
کره‌جنوبی – ویتنام و قزاقستان – فیلیپین ساعت 11:30
استرالیا – تایلند و چین‌تایپه – ازبکستان ساعت 14:30

پنج‌شنبه نهم شهریور
مغولستان – استرالیا و قزاقستان – هنگ‌کنگ ساعت 8:30
فیلیپین – چین و ایران – هند ساعت 11:30
کره‌جنوبی – چین‌تایپه و ویتنام – ازبکستان ساعت 14:30

جمعه دهم شهریور
ژاپن – هند و هنگ‌کنگ – فیلیپین ساعت 8:30
ازبکستان – کره‌جنوبی و چین‌تایپه – ویتنام ساعت 11:30
تایلند – مغولستان و چین – قزاقستان ساعت 14:30

روز شنبه یازدهم شهریور تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها استراحت دارد و مرحله دوم مسابقات از روز یکشنبه دوازدهم شهریور آغاز می‌شود که در این مرحله هشت تیم برتر مسابقات برای رتبه‌های اول تا هشتم به مصاف یکدیگر خواهند رفت.
در مرحله دوم تیم‌های اول و دوم گروه‌های A و C در گروه جدید E به مصاف هم می‌روند و تیم‌های اول و دوم گروه‌های B و D در گروه F با یکدیگر رقابت خواهند کرد. همچنین تیم‌های سوم و چهارم گروه‌های مقدماتی برای کسب رتبه‌های نهم تا چهاردهم تلاش خواهند کرد.

** سکوها در اختیار 5 کشور
در 21 دوره گذشته رقابت‌های والیبال قهرمانی زنان آسیا تنها پنج کشور چین، ژاپن، تایلند، کره جنوبی و قزاقستان بر روی سکو رفته‌اند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه