اخبار داغ

یک گزارش از دو دیدار خاص در هفته دفاع مقدس

یک گزارش از دو دیدار خاص در هفته دفاع مقدس
اعضای هیات مدیره مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت با اسقف اعظم ارامنه تهران و خانواده شهید ویگن کاراپتیان دیدار کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اعضای هیات مدیره مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت با اسقف اعظم ارامنه تهران و خانواده شهید ویگن کاراپتیان دیدار کردند. در این دیدار اسقف اعظم ارامنه تهران گفت: رزمندگان و شهدایی که در راه دفاع از کشور تلاش کردند و جان‌شان را فدا کردند جزو شریف‌ترین افراد ملت ایران محسوب می‌شوند چون اجازه ندادند ذره‌ای از خاک کشور از دست برود.

سیبوه سرکیسیان- اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال- که در دیدار اعضای هیات مدیره این مجمع به مناسبت هفته دفاع مقدس سخن می‌گفت، اظهار کرد: به همین خاطر است که معنا و مفهوم مبارزه و شهادت برای حفظ و تعالی وطن را به خوبی درک می‌کنیم.


وی ادامه داد: دوستی ارامنه و ایرانیان سابقه تاریخی زیادی دارد و همواره در نهایت آرامش در کنار هم زندگی کرده‌اند و هیچگاه با هم دشمن نبودند و هر کسی بخواهد به ایران آسیب بزند خودش آسیب خواهد دید.
سرکیسیان یادآور شد: ارامنه ضمن دفاع از کشور در کنار دیگر هموطنان،همیشه توجه خاصی به شهدای انقلاب و دفاع‌مقدس داشتند و دارند و تحقیقات زیادی هم در راستای شناساندن شهدا انجام شده است. همچنین ارامنه به شهیدان احترام خاصی قائلند.

حسین زکریائی عزیزی دبیرکل مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع‌مقدس و مقاومت نیز در این دیدار گفت: تاریخ پر از ناگفته‌ها درباره ایثار و از جان‌گذشتگی از کشور است و همانطوری که اشاره کردید، هموطنان ارمنی، هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم در دفاع مقدس نقش پررنگی داشتند و می‌توان تاریخ شفاهی این نقش را برای انتقال به نسل‌های آینده استخراج کرد.

وی ادامه داد: فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی همواره با مردم ایران بوده و هست و همین خصیصه عامل مهمی در نزدیک شدن قلب‌ها به یکدیگر است. از سوی دیگر، هر رخداد مثبت تاریخی باید فرهنگ‌سازی شود و مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت در برنامه‌های خود، تبیین نقش اقلیت‌های دینی در دفاع از کشور و همچنین از جان‌گذشتگی‌های آنها را مورد توجه قرار می‌دهد.
 زکریائی عزیزی، همچنین آمادگی این مجمع را برای همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله در بحث‌های آموزشی مرتبط با رسانه و ادبیات مقاومت و همچنین تدوین تاریخ شفاهی شهدا و ایثارگران هموطنان ارمنی که در دفاع از کشور جان‌فشانی کردند اعلام کرد و گفت: هدف ما ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین «ایثار اجتماعی» است.

همچنین در دیدار اعضای هیأت مدیره مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع‌مقدس و مقاومت با خانواده شهید «ویگن کاراپتیان»، حسین زکریائی عزیزی دبیرکل این مجمع با تاکید بر تولید آثار فاخر درباره حماسه‌های دفاع مقدس گفت: خلق چنین آثاری به ویژه آثاری که در بعد بین‌المللی هم مخاطب داشته باشد، تاریخ دفاع مقدس را ماندگار می‌کند بنابراین همه خبرنگاران رسانه‌ها و نویسندگان در حوزه دفاع مقدس و مقاومت باید به اصل مهم تولید محتوای مبتنی واقعیات توجه کنند. هر چند اقدامات انجام شده در این راستا قابل تقدیر است و نمونه آن ترجمه چند کتاب حوزه دفاع مقدس به زبان‌های خارجی است که این نوع کارها باید ادامه یابد.

وی همچنین اظهار کرد: شخصیت‌ها بخش مهمی از تاریخ حماسه‌های دوران دفاع مقدس، از پایه‌های اصلی هویت‌ساز  و کمال انسانیت هستند و نسل نوجوان و جوان امروز علاقه زیادی دارد تا این شخصیت‌های بزرگ را بشناسد و این دو نسل ارزش خاصی برای شهیدان به عنوان شخصیت‌های ماندگار و قهرمان قائل هستند.

زکریائی عزیزی ادامه داد:خاطرات دفاع مقدس به نسل آینده تعلق دارد و ما از این خاطرات باید همواره به عنوان سند افتخار یاد کنیم. البته نگارش کتاب معرفی شهیدان و زندگینامه‌های آنها  که به عنوان مرجع محسوب می‌شود می‌تواند این سند افتخار را پررنگ‌تر کند.

در پایان این دیدار،دبیرکل مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع‌مقدس و مقاومت با اهدای لوح تقدیر از خانواده شهید ویگن کاراپتیان تقدیر کرد. 

گفتنی است در این دیدار،خانواده شهید رازمیک داودیان هم حضور داشتند و خاطراتی از دو شهید یاد شده بیان شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه