اخبار داغ

لحظه به لحظه؛

آخرین اخبار از چهل و چهارمین روز عملیات طوفان الاقصی/فاجعه زیست محیطی بمب فسفری در غزه و لبنان

آخرین اخبار از چهل و چهارمین روز عملیات طوفان الاقصی/فاجعه زیست محیطی بمب فسفری در غزه و لبنان
در حالی کشتار مردم غزه به دست رژیم صهیونیستی ادامه دار است که از تجاوزگری اشغالگران چهل و پنج روز سپری می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نیروهای مقاومت فلسطینی در غزه همچنان در حال مقاومت در چهل و چهارمین روز از درگیری ها در سرزمین های اشغالی هستند.

بیشتر بخوانید...

تل آویو برای ادامه جنگ غزه دست گدایی دراز کرد

بمباران بیمارستان الزهرا در غزه / شهادت رییس و کادر پزشکی

حمله دوباره به پایگاه نظامیان آمریکایی‌ در سوریه

منابع سوری به شبکه المیادین اعلام کردند که صدای چندین انفجار در محل استقرار اشغالگران آمریکایی در میدان گازی «کونیکو» در حومه شمالی دیرالزور در شرق سوریه به گوش رسیده است.

این منابع اعلام کردند که این انفجارها ناشی از حمله موشکی به پایگاه آمریکایی‌ها در کونیکو بوده است.

پس از آن این شبکه خبری گزارش داد که پایگاه نظامیان آمریکایی در «التنف» در شرق سوریه نیز با پهپاد هدف حمله قرار گرفت.

این شبکه خبری به جزییات بیشتر و شمار تلفات احتمالی نیروهای آمریکایی و خسارت مادی به این پایگاه‌ها هیچ اشاره‌ای نکرده است.

تاکنون فرد یا گروهی مسؤولیت این حمله را برعهده نگرفته، اما در نوبتهای گذشته مقاومت اسلامی عراق مسؤولیت حملات پهپادی و راکتی به پایگاه های نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه را برعهده گرفته است.

در روزهای گذشته پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در عراق و سوریه در چندین نوبت هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند.

مقاومت اسلامی عراق به دنبال جنایات و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین به ویژه غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده بود که پایگاه‌های آمریکایی در منطقه را مورد هدف قرار خواهد داد.

هنیه خواستار نشست فوری کمیته سران کشورهای عربی و اسلامی شد

هنیه پس از جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی در مدارس محل استقرار آوارگان غیر نظامی بویژه دو مدرسه فاخوره و تل الزعتر تنها چند ساعت پس از تخلیه بیمارستان شفا از بیماران و مجروحان، با شماری از رهبران و مقامات منطقه‌ای و بین‌المللی تلفنی گفت و گو کرد و خواستار تحرک جدی برای توقف کشتار ملت فلسطین شد.

هنیه در این تماس‌ها بر اهمیت برگزاری نشست فوری کمیته پیگیری نتایج نشست سران کشورهای عربی و اسلامی که اخیرا در ریاض برگزار شد، تاکید کرد و خواستار عملیاتی شدن تصمیمات این نشست در خصوص توقف جنگ علیه نوار غزه و شکستن محاصره این منطقه شد.

رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین بر ضرورت تحرک فوری برای ملزم کردن رژیم صهیونیستی به اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی اخیر در خصوص توقف تجاوز و جنگ علیه ملت فلسطین و حمایت از بیمارستان‌های غزه تاکید کرد.

حماس: تهدید به ترور، رهبران ما را نمی‌ترساند

طاهر النونو مشاور رئیس دفتر سیاسی حماس در این باره افزود: این تهدیدات ما را نمی‌ترساند و این امر نشانه ی ورشکستی و شکست رژیم صهیونیستی است.

نتانیاهو امروز در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که رژیم صهیونیستی از هیچ تلاشی برای ترور رهبران و اعضای حماس در داخل و خارج از فلسطین فروگذار نخواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تهدید حماس گفت: همه اعضای حماس صرف نظر از آن که کجا هستند، باید بمیرند.

یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز ادعا کرد: حماس تنها زبان زور می‌فهمید و توصیه کردم که برای تحقق هدف مان که نابودی حماس و بازگشت گروگان‌هاست، اقدام شود.

رژیم صهیونیستی: حمله به جشنوار موسیقی کار حماس نبود

روزنامه «هاآرتص» گزارش داد که بر اساس تحقیقات پلیس اسرائیل، یک بالگرد ارتش روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) به سمت اسرائیلی‌های حاضر در مراسم موسیقی بیابانی شلیک کرده است.

طبق این تحقیقات، نیروهای حماس در روز هفتم اکتبر اطلاع قبلی از برگزاری این جشن موسیقی نداشته‌اند که در آن ۳۶۴ اسرائیلی بر اثر حمله هوایی خود ارتش صهیونیست به قتل رسیدند.

هاآرتص نوشت که تحقیقات پلیس رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که یک بالگرد آپاچی اسرائیلی در روز هفتم اکتبر زمان حمله حماس شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی در نزدیکی شهرک ریعیم در اطراف نوار غزه را بمباران کرده است.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی حمله به این مراسم موسیقی را به عنوان بهانه خود برای تار و مار کردن مردم فلسطین و حملات همه جانبه به غزه اعلام کرد و در این راستا کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی حمایت و چراغ سبز کشتار دسته جمعی فلسطینیان را صادر کردند.

سومین حمله به پایگاه غیر قانونی آمریکا در سوریه

پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان نفتی «العمر» واقع در شرق دیرالزور، هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

این سومین حمله طی ساعات گذشته به محل استقرار اشغالگران آمریکایی در خاک سوریه به شمار می‌رود.

پیش‌تر نیز مقاومت اسلامی عراق از حمله‌های جداگانه پهپادی به پایگاه آمریکایی «التنف» در مرز سوریه، اردن و عراق و حمله موشکی به محل استقرار نظامیان آمریکایی در میدان گازی کونیکو واقع در دیر الزور واقع در شرق سوریه خبر دادند.

پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق طی چند هفته اخیر، چندین بار مورد حمله موشکی و پهپادی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفته‌اند.

مقاومت اسلامی عراق اعلام کرده بود که در راستای حمایت از ملت فلسطین و به دلیل دست داشتن آمریکا در کشتار و جنایت علیه آنها، حمله‌ها به پایگاه‌های واشنگتن در منطقه را تشدید خواهد کرد.

در همین راستا، لری جانسون، تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اذعان کرده است که سربازان آمریکایی به دلیل حمله‌های مداوم به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در خاورمیانه کشته می‌شوند.

وی گفت: آنها دائماً در معرض حمله‌های راکتی و پهپادی هستند. ارتش آمریکا متحمل تلفاتی شده است، اما آنها را فاش نمی‌کند.

هشدار نشریه انگلیسی از فاجعه زیست محیطی بمب فسفری در غزه و لبنان

نشریه انگلیسی نشنال با ابراز نگرانی از استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌های فسفر سفید ممنوعه بین‌المللی در حمله به غیرنظامیان در نوار غزه و جنوب لبنان نسبت به فاجعه زیست محیطی بلندمدت آن در فلسطین و لبنان هشدار داد.

در همین ارتباط، «هشام یونس»، مدیر یک سازمان غیردولتی محیط زیست لبنان با هشدار به خطرات زیست محیطی بمب‌های ممنوعه بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بمباران عامدانه جنگل‌ها، باغ‌های زیتون و میوه و به ویژه مرکبات با بمب‌های حاوی فسفر سفید از سوی «اسرائیل» خسارت زیست محیطی قابل توجهی را در طی جنگ جاری به دنبال داشته است.

رژیم صهیونیستی که از ارتکاب هیچ جنایتی علیه بشریت فروگذاری نمی‌کند، با استفاده گسترده از بمب فسفر سفید در جنوب لبنان و همچنین نوار غزه موجب نگرانی محافل گسترده حقوق بشری و رسانه‌ای شده است.

در همین راستا، نشریه نشنال انگلستان در مطلبی درباره استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌های فسفر سفید ممنوعه بین‌المللی نوشت: «استفاده از فسفر سفید در مناطق جنوب لبنان توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل مجموعه‌ای از آثار زیانبار کوتاه‌مدت و بلندمدت را به همراه خواهد داشت که ساکنان مناطق مرزی لبنان تاوان سنگینی را، شاید برای سال‌های آینده، بپردازند.»

به گفته نشریه انگلیسی، وزارت کشاورزی لبنان در گزارشی با اشاره به رتبه نخست آتش‌سوزی باغ‌ها توسط بمب‌های ممنوعه صهیونیست‌ها در جنوب لبنان اعلام کرد: ۳۲۸ آتش سوزی در ۵۲ شهر و روستا در جنوب لبنان به علت بمباران اسرائیل به ثبت رسیده است که از میان مناطق آسیب دیده، شامل ۶۰ درصد اراضی جنگلی، ۲۵ درصد زمین‌های کشاورزی و ۱۵ درصد درختان زیتون و میوه است و در عین حال، حدود ۴۵ هزار درخت در آتش سوختند و شمار زیادی از دام‌ها نیز در جریان به کار گرفتن بمب‌های ممنوعه آسیب دیده‌اند.

در این گزارش آمده است: «دو سازمان بزرگ بین‌المللی، نیروهای اشغالگر اسرائیل را در به کار گرفتن بمب‌های حاوی فسفر سفید ممنوعه ضد غزه و لبنان متهم کرده‌اند.»

این گزارش می‌افزاید: فسفر سفید ترکیب شیمیایی است که هنگامی که در معرض هوا قرار می‌گیرد، خود به خود شعله ور می‌شود و می‌سوزاند.

استفاده اسرائیل از این بمب‌ها در جنوب لبنان علاوه بر اینکه آسیب‌های زیادی به شهرک‌های این کشور وارد کرده و منجر به سوختن بوستان‌ها شده، برای انسان هم بسیار خطرناک است. این بمب‌ها نوعی ماده سمی در خود دارد که به سرعت با اکسیژن ترکیب شده و سبب سوختگی درجه دو و سه می‌شود. فسفر سفید به راحتی وارد پوست شده و به قلب، کلیه و کبد آسیب می‌زند و منجر به مرگ می‌شود.

همچنین فسفر سفید به ریه‌ها آسیب می‌زند و در صورت استنشاق آن حتی به مدت کوتاه آسیب جدی به دستگاه تنفسی وارد می‌شود. فسفر سفید همچنین در خاک رسوب کرده و در ته رودخانه و دریاها نشسته و موجب تلف شدن آبزیان می‌شود.

طبق توافق سال ۱۹۸۰ ژنو، استفاده از این سلاح ممنوع و جنایت جنگی است، اما صهیونیست‌ها توجهی به آن ندارند.

هنگام حمله با فسفر سفید باید تا حد امکان از آن دور شد و خلاف جهت باد به سمت منطقه امن حرکت کرد و پارچه خیسی بر روی بینی و دهان گذاشت. هنگام رسیدن به منطقه امن باید لباس‌های آلوده را از تن خارج و ماسکهای استفاده شده را بیرون انداخت و بدن را با آب شست.

واشنگتن پست: اسرائیل، آمریکا و حماس به توافقی آزمایشی درباره وقفه در جنگ دست یافتند

واشنگتن به نقل از منابع آگاه نوشت که این توافق در ۶ صفحه تنظیم شده است و طبق آن همه طرف‌ها عملیات رزمی را دستکم به مدت پنج روز متوقف کرده و «ابتدا ۵۰ یا تعداد بیشتری از اسرا در گروه‌های کوچک و هر ۲۴ ساعت یکبار آزاد می‌شوند.» اما هنوز مشخص نیست که دقیقا چه تعدادی از ۲۳۹ اسیری که در غزه هستند، آزاد می‌شوند.

این گزارش افزود که همچنین قرار است میزان بیشتری از کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به غزه را پیدا کنند.

منابع آگاه گفتند: آزادی اسرا ظرف چند روز آینده آغاز خواهد شد. هنوز کاخ سفید و دفتر نخست وزیر اسرائیل در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.

این درحالیست که رویترز گزار شداد، ، «آدریان واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش به گزارش واشنگتن‌پست گفت: هنوز توافقی حاصل نشده است اما ما برای رسیدن به توافق سخت تلاش می‌کنیم.

به نوشته واشنگتن پست به نقل از دیپلمات‌های عرب و غیرعرب، چارچوب این توافق پس از چند هفته گفت‌وگو میان اسرائیل، آمریکا و حماس در دوحه پایتخت قطر مشخص شد. به گفته آنها، این گفت‌وگوها به طور غیرمستقیم و با میانجیگری قطر انجام شد.

بر اساس این گزارش، تاکنون هنوز مشخص نشده است که اگر شرایط مهیا باشد آیا اسرائیل با وقفه موقت حملات به غزه موافقت خواهد کرد یا خیر.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت که تصمیم‌گیری برای اسرائیل در مورد این توافق سخت است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در داخل تحت فشار است تا اسرا را بازگرداند اما صداهای دیگری نیز شنیده می‌شود که از او می‌خواهند در مورد آزادی اسرا معامله نکند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه