اخبار داغ

سخنگوی وزارت دفاع:

صهیونیست‌ها تاوان ترور سیدرضی را خواهند داد/ سه جزیره ایرانی در خلیج فارس، ایرانی بوده و خواهد بود 

صهیونیست‌ها تاوان ترور سیدرضی را خواهند داد/ سه جزیره ایرانی در خلیج فارس، ایرانی بوده و خواهد بود 
سخنگوی وزارت دفاع گفت: شهادت سردار سیدرضا موسوی نشان دهنده خصلت تروریستی و نقض آشکار حاکمیت کشور سوریه و همچنین ایجاد ناامنی و تلاش برای جنگ افروزی‌های این رژیم اشغالگر است و به طور حتم این جنایت مستحق مجازات است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نخستین کنفرانس مطبوعاتی سردار طلایی نیک سخنگوی وزارت دفاع با موضوع تبیین اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه صبح امروز برگزار شد.

سردار رضا طلائی با اشاره به شهادت سردار سیدرضی موسوی اظهار داشت: شهادت سردار سیدرضا موسوی نشان دهنده خصلت تروریستی و نقض آشکار حاکمیت کشور سوریه و همچنین ایجاد ناامنی و تلاش برای جنگ افروزی‌های این رژیم اشغالگر است و به طور حتم این جنایت مستحق مجازات است.

صهیونیست ها باید در انتظار تاوان عملیات اخیر خودشان باشند

وی با اشاره به اینکه صهیونیست ها باید در انتظار تاوان عملیات اخیر خودشان باشند، گفت: انتظار پرداخت تاوان این عملیات، رژیم صهیونیستی و عناصر آن را زجرکش خواهد کرد. پاسخ این عملیات در زمان و مکانی اجرا خواهد شد که اهداف رژیم صهیونیستی از اینگونه عملیات ها را محقق نکند.

وی با اشاره به در پیش بودن سالگرد شهادت سردار سلیمانی به دست ارتش تروریست آمریکا، گفت: اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی نتیجه‌ای بر‌ای آن‌ها در پی‌ نداشته است؛ زیرا مقاومت به صورت خودجوش در منطقه و جهان رشد یافت و جبهه مقاومت قدرت بیشتری نسبت به چهار سال قبل پیدا کرد. مکتب فکری شهید سلیمانی زنده است و آمریکا، اسرائیل و جریان‌های تروریستی نتوانسته‌اند با ترور ایشان موفقیتی به دست بیاورند.

ملت ایران با وحدت و انسجام خود، در عبور از فتنه‌های دشمن موفق بوده است

سردار طلایی‌نیک در ادامه با بیان اینکه در آستانه سالروز حماسه ۹ دی قرار داریم، یادآور شد: ۱۴ سال قبل مردم برای خنثی‌سازی فتنه‌ی ساخته و پرداخته بیگانگان در میدان حضور یافتند و نشان دادند که در برابر تجزیه‌طلبی‌های دشمنان همواره هوشمندانه عمل می‌کنند؛ لذا دشمنان تاکنون از توطئه‌های خود نتیجه‌ای نگرفته‌اند و ملت ایران با وحدت و انسجام خود، در عبور از این فتنه‌ها موفق بوده است.

سخنگوی وزارت دفاع در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های این وزارتخانه در زمینه صادرات محصولات دفاعی اشاره و عنوان کرد: امسال صادرات تجهیزات دفاعی بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است که بر این اساس، از درآمد‌هایی که رو به افزایش است در جهت نوسازی زیرساخت‌ها، پیشبرد و تقویت بنیه دفاعی استفاده می‌کنیم.

وی‌ اضافه کرد: محصولات ساخت صنعت دفاعی در بیش از ۲ هزار محصول غیرنظامی هم کاربرد دارد از جمله کمک به برنامه ملی فضایی کشور با ساخت ماهواره‌بر «سلمان».

سردار طلایی‌نیک با بیان اینکه ما در ساخت ماهواره‌بر‌ها از سوخت مایع و دو مرحله‌ای استفاده می‌کنیم، افزود: در آینده ماهواره‌بر‌های دیگری ساخته و پرتاب خواهد شد.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: ما در ۹ ماهه اول امسال بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از برنامه‌های تولیدی و تحقیقاتی را از طریق بخش‌خصوصی انجام دادیم؛ به نحوی که هم‌اکنون با هشت هزار شرکت بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف همکاری می‌کنیم.

طلایی نیک با تاکید بر اینکه در حال حاضر فناوری‌های وزارت دفاع در بیش از 2 هزار محصول غیرنظامی هم کاربرد دارد، گفت: از جمله این همکاری‌ها در حوزه فضایی است که اخیرا هم ماهواره‌بر سلمان و کپسول زیستی را به فضا پرتاب کردیم و این همکاری استمرار خواهد داشت و در ماهواره برها از سوخت مایع و هم سوخت ترکیبی استفاده می‌کنیم.

ماهواره‌برهای وزارت دفاع در آینده ماهواره‌های جدید به فضا پرتاب خواهند کرد

وی گفت: ماهواره‌برهای وزارت دفاع در آینده ماهواره‌های جدید به فضا پرتاب خواهند کرد. البته این برنامه در همکاری با شورای عالی فضایی صورت خواهد گرفت و پیش بینی می شود ماهواره برسیمرغ با سوخت مایع و ماهواره بر ذوالجناح با سوخت ترکیبی در این پروازها شرکت کنند.

سخنگوی وزارت دفاع اظهار داشت: در 9 ماهه امسال بیش از 50 هزار میلیارد تومان از پروژه‌ها را از طریق هشت هزار شرکت بخش خصوص انجام دادیم.

وی افزود: همچنین ما سعی کردیم قیمت محصولات را کنترل کنیم و در برخی موارد ناچار به افزایش قیمت بودیم. برای مثال شرکت منابع انرژی توان در محصولات خود نسبت به سال گذشته افزایش قیمت نداشته است.

طلایی نیک در مورد موتور جهش 700 نیز اظهار داشت: موتورهای توربوفن در انواع پرنده‌ها، پهپادها و هم هواپیماهای مختلف کاربرد دارد. برخی از این موتورها در دست طراحی و برخی در دست ساخت است.

سخنگوی وزارت دفاع همچنین درباره تجهیز یگان‌های مرزی فراجا گفت: همکاری‌های نزدیکی با فراجا انجام داده‌ایم و در حوزه استفاده ترکیبی از تجهیزات بخشی به قرارداد تبدیل شده و برخی هم در مرحله بررسی است. متناسب با منابع و نیازهای همکاران انتظامی کار را دنبال می‌کنیم. از لحاظ فناوری مشکلی نداریم و متناسب با بار مالی می‌توانیم تجهیزات پیشرفته‌تری در اختیار فراجا قرار دهیم، در حوزه دریایی شناورهای جدیدتر تحویل شده است. یک کارگروه مشترک بین وزارت دفاع و فراجا برای پشتیبانی بهتر از یگانهای مرزی تشکیل شده ‌و در حال کار است.

جمهوری اسلامی همکاری روشنی با کشورهای منطقه دارد

وی در بخش دیگری از نشست خبری در مورد هدف قرار گرفتن کشتی اسراییل در اقیانوس هند و ادعاهای آمریکا تاکید کرد: حضور بیگانگان در منطقه همواره تحریک آمیز بوده است و آمریکایی‌ها از این نوع فرافکنی‌ها برای فرار از پاسخگویی‌ها استفاده می‌کنند. جمهوری اسلامی همکاری روشنی با کشورهای منطقه دارد و این نوع ادعاها بیشتر جنبه عملیات روانی دارد.

طلایی نیک ادامه داد: آینده جنگ غزه به تحولات میدانی و فرامیدانی وابسته است البته نقش اصلی را ملت فلسطین خواهد داشت که تاکنون موجب شده‌اند این رژیم در هشتاد روز گذشته هیچ دستاوردی نداشته باشد. امروز اسراییل بیش از پیش در چشم جهانیان منفور شده است.

وی با بیان اینکه روابط دفاعی ایران و عراق رو به توسعه است، گفت: وزارت دفاع هم بارها به صورت رسمی اعلام آمادگی خود برای کمک به نیروهای نظامی عراق اعلام کرده است.

وزارت دفاع همکاری لازم را با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات دارد

طلایی نیک در مورد موضع‌گیری نیروهای مسلح در انتخابات اظهار داشت: نیروهای مسلح تدابیر قانونی در مورد انتخابات را رعایت می‌کنند.‌ وزارت دفاع همکاری لازم را با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات دارد. البته کارکنان و خانواده‌های وزارت دفاع هم سهم خود در برگزاری پرشور انتخابات را انجام خواهند داد و هیچکدام از زیرمجموعه‌های وزارت دفاع هیچ جهت گیری در انتخابات نداشته و نخواهند داشت.

سه جزیره ایرانی در خلیج فارس، ایرانی بوده و خواهد بود 

سخنگوی وزارت دفاع در خصوص موضع‌گیری روس‌ها در باره سه جزیره ایرانی گفت: سه جزیره ایرانی، ایرانی خواهند بود و هیچ موضوع گیری موجب سلب حاکمیت ایران از جزایر نخواهد شد و این نوع موضع‌گیری نشان دهنده عدم پایداری موضع‌گیری‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به موشک کروز سوپرسونیک اظهار داشت: هم در سپاه هم در وزارت دفاع فرآیند دستیابی به موشک کروز سوپرسونیک در حال دنبال شدن است و در زمان مقتضی نتایج آن اعلام خواهد شد.

طلایی نیک در مورد صادرات محصولات دفاعی گفت: اگر دولتی بخواهد در جهت اهداف غیرانسانی از تسلیحات ایرانی استفاده کند صادرت انجام نمی‌دهیم. قبل از انقلاب 30 محصول دفاعی سطح پایین تولید می‌شد. امروز بیش از 800 سامانه که برخی از آنها ده‌ها فناوری زیرسامانه‌ای دارد تولید می‌شود. همچنین آمادگی صادرات محصولات غیرنظامی را هم داریم.

سخنگوی وزارت دفاع در خصوص بالگردهای رزمی تصرح کرد: صنعت بالگردی ما دارای سه وضعیت است. برخی از بالگردها دارای طراحی جدید است که در مراحل تحقیقاتی است. برخی بالگردها تولیدی است که در حال تولید و تحویل است. یک بخش دیگر از توان ما در جهت تعمیر و نگهداری بالگردها است که در حال ارائه خدمت به نیروهای مسلح است.

وی درباره مسلح شدن کرانه باختری خاطرنشان کرد: کمک به جبهه مقاومت به صورت شفاف انجام می‌شود و بنا به نیاز دولتها می‌توانیم صادرت محصولات را انجام دهیم و در صورتی که از مراجع بالاتر تدبیری صورت گیرد وزارت دفاع آمادگی هرگونه پشتیبانی را دارد.

طلایی نیک در ادامه نشست خبری در خصوص موضوع ترور شهید فخری زاده و پیگیری آن گفت: ترور شهید فخری زاده ابعاد مختلفی داشت یک بعد آن بعد قضایی بود که وزارت دفاع هرچه لازم بود در اختیار دستگاه قضایی قرار داده است. قرائن و علائمی که دست داشتن صهیونیست‌ها در این جنایت را اثبات می‌کند نشان می‌دهد هرچند این رژیم بزدلانه مسئولیت این ترور را بر عهده نگرفت اما شواهد موید دست داشتن اسراییل در ترور ایشان است. بعد از تاکید رهبر انقلاب، وزارت دفاع اقدامات شهید فخری زاده را در 14 حوزه جدید دنبال می‌کند و شهادت ایشان موجب توقف فعالیتهای بنیانگذاری شده توسط شهید فخری زاده نشد.

سخنگوی وزارت دفاع پیرامون صادرات محصولات دفاعی به کشورهای آمریکای جنوبی گفت: برخی کشورهای آمریکای لاتین هم در حوزه همکاری ما قرار دارند و متناسب با مذاکرات و توافقات، اقدامات و همکاری‌ها در حال انجام است.

طلایی نیک درباره پروژه ساخت هواپیمای مسافربری خاطرنشان کرد: طرح‌های جدید ساخت هواپیمای مسافربری با همکاری وزارت دفاع و شرکتهای دانش بنیان در حال انجام است که البته این روند مستلزم روند لازم است و امیدواریم دولت و مجلس در تامین مالی این موضوع همکاری داشته باشند تا زمان دستیابی به طراحی و دستیابی را کوتاه کنیم.

وی درخصوص اسلحه مصاف نیز اظهار داشت: اسلحه انفرادی مصاف مراحل گوناگون تحقیق و طراحی آزمون خودش را پشت سرگذاشته و به مرحله تولید رسیده است و طبق ساختار سازمانی که باید در نیروهای مسلح بوجود آید به تدریج تحویل نیروهای مسلح خواهد شد و با توجه به تامین مالی، اسلحه مصاف جایگزین سلاح سازمانی فعلی ارتش جمهوری اسلامی خواهد شد.

سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به تجهیزات توپخانه‌ای اظهار داشت: تولید و ارتقا تجهیزات با توجه به تهدیدات و نیازهای نیروهای مسلح انجام خواهد شد که در حوزه توپخانه‌ای هم به همین صورت است.

طلایی نیک درباره موضوع واردات سلاح نیز گفت: ما با کشورهای گوناگون همکاری‌های دفاعی را بر اساس نیاز و مصالح دفاعی کشور داریم و هرکدام از توافقات با کشورهای خارجی شرایط خاص خود را دارد و به عنوان مکمل توان داخلی ایفای نقش می‌‌کند.

وی همچنین اظهار داشت: به دنبال ساخت ناوشکن‌هایی که تحویل نیروهای مسلح شده است ناوشکن‌های جدید هم در دستور کار قرار دارد که در این حوزه تولید ناوشکن بیش از 6 هزار تنی با همکاری نیروی دریایی سپاه دنبال می‌شود که قابلیتهای بهتری نسبت به شناورهای کلاس موج دارد. در مورد صادرات هم با اولویت تامین نیاز داخلی، آمادگی صادرات شناورها را داریم.

سخنگوی وزارت دفاع ادامه داد: نیروهای دریایی ارتش و سپاه از سوی وزارت دفاع پشتیبانی تجهیزاتی و تسلیحاتی می‌شوند و پایگاه‌های سپاه و ارتش هم در حوزه تجهیزاتی بخصوص تجهیز موشکهای کروز و سامانه‌های ترکیبی از سمت وزارت دفاع پشتیبانی می‌شوند.

سیاست اصولی ایران تقویت همکاری‌های دفاعی برای تحکیم امنیت منطقه است

طلایی نیک با بیان اینکه سیاست اصولی ایران تقویت همکاری‌های دفاعی برای تحکیم امنیت منطقه است، گفت: توصیه ما این است که کشورها به تحکیم این امنیت توجه بیشتری داشته باشند و تجربه نشان داده حضور بیگانگان همیشه مخل امنیت منطقه و شیوع تروریسم بوده است.

وی افزود: سیاست اعلامی و اقدامی ایران ‌پیوستن به شانگهای بود که ایران مراحل آن را طی کرد. تاکنون همکاری‌های دفاعی با برخی کشورهای عضو شانگهای داشته‌ایم که باید این همکاری‌های دوجانبه به همکاری‌های چند جانبه منجر شود که فرآیند آن در حال بررسی است.

سخنگوی وزارت دفاع با اعلام اینکه ساختار جدیدی برای پدافند سایبری کشور در دست اقدام داریم که شرکتهای دانش بنیان در این حوزه نقش ویژه ای ایفا می‌کنند، گفت: یکی از اولویتهای اصلی ما هم همکاری با شرکت‌های دانش بنیان است و نسبت به سال گذشته همکاری ما با این شرکتها در حال رشد است.

طلایی نیک افزود: در حوزه هوش مصنوعی به توانمندی‌های خوبی رسیده‌ایم و از این فناوری در موشکهای کروز و برخی دیگر از سامانه‌ها استفاده می‌کنیم. در موشکهای کروز این فناوری به خودکار شدن موشک و در نتیجه غافلگیری هدف کمک شایانی می کند.

بیشتر بخوانید:

جنایات رژیم صهیونیستی ادامه داشته باشد، واکنش های جبهه مقاومت تشدید خواهد شد

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه