اخبار داغ

آشنایی با دستگاه دانه بندی خاک

آشنایی با دستگاه دانه بندی خاک
در این مقاله قصد داریم، راهنمای انتخاب و شناسایی یک دستگاه آزمایش خاک با کیفیتی را به شما معرفی کنیم و به توصیف ویژگی‌های آن بپردازیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از آنجایی که سوالات زیادی در رابطه با بهترین نوع دستگاه حفاری، برای اجرای دقیق‌تر آزمایش دانه بندی خاک، شده است، در این مقاله قصد داریم، راهنمای انتخاب و شناسایی یک دستگاه آزمایش خاک با کیفیتی را به شما معرفی کنیم و به توصیف ویژگی‌های آن بپردازیم.

ویژگی های مهم دستگاه آزمایش خاک

دستگاه حفاری خاک، اغلب برای شناسایی فیزیکی، شیمیایی و مقاومت لایه‌های زیر سطحی خاک نیز، استفاده می‌شود. این دستگاه، برای سوراخ کردن زمین، با عمق های مختلف، این کار را انجام می‌دهد.

دستگاه آزمایش خاک، یک ابزار بسیار مهم و حیاتی برای تحلیل و ارزیابی ویژگی‌ های خاک می‌ باشد. این دستگاه با استفاده از روش‌ های مختلفی؛ از جمله آزمون‌ های خمیری، خزشی و ماشین آزمایشگاهی، میزان پایداری، چگالی و تراکم خاک، پایه گذاری، قابلیت حمل و نقل، تمام مشخصات خاک و سایر ویژگی‌ های مهم را در خود، ارزیابی کند.

از جمله ویژگی‌ های مهم دیگر این دستگاه، شامل موارد زیر می‌باشد:

قابلیت تنظیم و کنترل

دستگاه آزمایش خاک، باید دارای قابلیت تنظیم و کنترل صحیح مراحل انجام آزمایش‌ های مختلفی را در خود، داشته باشد. این قابلیت، شامل تغییر شدت و زمان اعمال نیروی خمیری یا خزشی، تنظیم سرعت حرکت سیستم و سایر پارامترهای مرتبط است.

دقت و قابلیت اندازه گیری

از ویژگی های بسیار مهم این دستگاه، این است که، باید دقیق و قابل اعتماد باشد و بتواند ویژگی‌ های گوناگون خاک را با دقت بالا، اندازه گیری کند. علاوه بر این، باید قابلیت اندازه گیری و ثبت داده های نتایج آزمایش‌ ها در قالب گزارشات و نمودارهای مناسب را داشته باشد.

سهولت استفاده و کاربر پسند بودن

دستگاه آزمایش خاک، باید ساده، آسان و روان باشد تا در هنگام استفاده از آن، به کاربر این امکان را بدهد تا به راحتی، آزمایش‌ ها را انجام دهد. همچنین، باید دستگاه دارای رابط کاربری مناسبی باشد و قابلیت اتصال به سیستم های کامپیوتری و نرم افزارهای مرتبط را داشته باشد.

قابلیت اطمینان و پایداری

دستگاه آزمایش خاک، باید با کیفیت و قابلیت پایداری بالا، ساخته شده باشد تا بتواند در طول زمان، به صورت مداوم و به درستی، کار کند. همچنین، باید دارای قطعات و قابلیت تعمیر و نگهداری مناسب باشد.

قابلیت تعیین تراکم خاک

این دستگاه باید قابلیت تعیین تراکم خاک را نیز داشته باشد تا در ساخت و سازها و پروژه‌های مرتبط، بتوان از آن استفاده کرد.

نکات مهم درباره ی آزمایش دانه بندی خاک

درصورتی‌که قصد انجام آزمایش دانه‌ بندی خاک را دارید، باید به نکات مهمی نیز توجه کنید که در ادامه این مطلب، آن را خواهیم گفت:

  • آزمایش دانه‌ بندی خاک می‌ تواند، اطلاعات مفیدی درباره ویژگی‌ های خاک، به شما ارائه ‌دهد، اما جهت تعیین شکل دانه‌ ها، کاربردی نمی باشد.

  • آزمایش دانه بندی خاک یک نقطه، نمی تواند بیانگر دانه‌ بندی کل خاک‌ های آن منطقه باشد.

  • آزمایش دانه‌ بندی، با استفاده از الک، تنها برای خاک‌ های درشت‌ تر از الک، دقت بالایی دارد و برای ذرات خاک‌ های ریزتر، میزان دقت تست را کمتر می‌کند.

  • در حین انتقال نمونه‌ های خاک، از محل حفاری تا آزمایشگاه، از کیسه‌ های پلاستیکی مخصوص، استفاده کنید تا از خروج ذرات ریزدانه، جلوگیری شود.

  • آزمایش دانه بندی خاک، با استفاده از الک، برای خاک‌ های درشت‌تر، می‌توانید از الک ۴ استفاده کنید؛ زیرا دقت خوبی دارد. هر چه ذرات خاک ریزتر باشند، دقت تست، کاهش پیدا می‌ کند. دلیل آن، ساختار ورقه‌ ای یا پولکی شکل ذرات ریزدانه خاک می‌ باشد.

  • هنگام انجام این آزمایش، بخشی از خاک‌ ها به صورت گرد و غبار، در هوا پخش می‌ شوند. مقدار کم این گرد و غبار نیز، طبیعی است، اما در هر صورت، نباید بیش از 2% وزن خاک اولیه باشد.

  • اگر قصد دارید هم‌ زمان، همراه این آزمایش، تست درصد رطوبت خاک را انجام دهید، لازم است که، نمونه‌ های خاک در کیسه‌ های پلاستیکی، حمل شود تا رطوبت در آنها، حین انتقال به آزمایشگاه، از بین نرود.

  • با توجه به وجود محدودیت‌ های موجود در تعداد الک‌ها، آزمایش دانه بندی خاک صرفاً، تقریبی از خصوصیات فیزیکی خاک، ارائه می کند و کاملا دقیق نیست.

  • آزمایش دانه بندی در خاک‌ های ماسه ای و سیلتی، دقیق‌ تر و قابل اعتماد‌تر از خاک‌ های شنی و رسی می‌ باشد.

سخن آخر

در این مقاله، آموختیم که دستگاه آزمایش خاک، یکی از ابزارهای مهم مورد استفاده در علم خاکشناسی است. این دستگاه برای تعیین و توزیع اندازه ذرات مورد استفاده در خاک استفاده می‌ شود. با استفاده از آزمایش دانه بندی خاک ، می‌ توان اندازه ذرات مختلف موجود در خاک را تعیین کرده و بر اساس آن، ارزیابی‌ های مختلفی انجام داد.

اگر به دنبال خرید یک دستگاه آزمایش خاک هستید، پیشنهاد ما به شما، وب سایت گروه صنعتی و معدنی آرمیکو می‌ باشد.

مجموعه آرمیکو می‌ تواند به شما در خرید این محصول، کمک کند، با برقراری تماس با این مجموعه و دریافت مشاوره رایگان، شما قطعا یک تجربه خرید ایده آل را خواهید داشت. همچنین در وب سایت آرمیکو، می توانید از قیمت‌ های دستگاه آزمایش خاک، مطلع شوید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه