اخبار داغ

بررسی نشان‌واره قطر 2023؛

جام ملت‌های آسیا| از شاهین قطری تا شال عربی و گل لوتوس در لوگوی رسمی تورنمنت

جام ملت‌های آسیا| از شاهین قطری تا شال عربی و گل لوتوس در لوگوی رسمی تورنمنت
مسئولان کمیته برگزاری جام ملت‌های آسیا از تمام نمادهای فرهنگ قطر در لوگوی رسمی این دوره از رقابت‌ها استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هجدهمین دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، شب گذشته با برگزاری دیدار فوتبال بین تیم‌های ملی قطر و لبنان در ورزشگاه مجلل لوسیل قطر به شکل رسمی افتتاح شد تا این تورنمنت قدیمی این بار با یک سال تأخیر در سال 2024 اما به نام جام ملت‌های آسیا 2023 در حاشیه خلیج فارس برگزار شود.

پیش از فراگیری پاندمی کرونا در جهان و به ویژه کشور چین، سرزمین اژدها میزبان رسمی مسابقات 2023 بود اما قبل از آغاز جام جهانی 2022 و با شدت فراگیری این بیماری، چینی‌ها از میزبانی انصراف دادند تا کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی از این تورنمنت را با موافقت شیوخ قطری، به کشور میزبان جام جهانی اهدا کند.

قطری‌ها پس از موفقیت در برگزاری جام جهانی، این بار میزبان جام ملت‌های آسیا هستند و در نشان‌واره یا لوگوی رسمی رقابت‌ها هم تمام تلاش خود را کرده‌اند تا بیش‌ترین استفاده را از یک لوگو در ترویج فرهنگ قطری و نمایان کردن اشکال و سنت خود برده باشند. لوگوی جام ملت‌های 2023 به شکل زیر است؛

در بخش بالایی این لوگو، هاله‌های رنگ قرمز «مارون» الهام گرفته از گل «لوتوس» آسیایی هستند که در قطر رویش می‌کند. در طراحی این بخش البته از مدل شال قطری هم الهام گرفته شده تا شال عنابی‌رنگ هواداران قطری، بالای جام قرار بگیرد.

ماهیت کلی لوگو به شکل کاپ جام ملت‌هاست اما در بخش‌های کناری آن، بال‌های شاهین که پرنده ملی قطر هم هست به‌کارگیری شده که حتی بدنه جام هم از فرهنگ قطر خالی نماند. رنگ نقره‌ای برگرفته از رنگ جام و رنگ عنابی هم برگرفته از پرچم قطری‌هاست.

زیر عبارت AFC Asian Cup QATAR2023 نیز یک نقطه ساده به شکل مربع تعبیه شده که نشان‌گر خطوط خوش‌نویسی قطری است. هجدهمین دوره از جام ملت‌های آسیا تا روز 21 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه