اخبار داغ

مبایعه نامه املاک چیست؟ + قانون جدید مبایعه نامه!

مبایعه نامه املاک چیست؟ + قانون جدید مبایعه نامه!
مبایعه نامه در واقع سندی است که بین خریدار و فروشنده بسته می شود، اما چنانچه این سند به درستی تنظیم نشده باشد عواقب جبران ناپذیری را برای هردوطرف یعنی بایع و خریدار ایجاد میکند، بستن قرارداد مبایعه نامه تقریبا یک امر مهم در خرید و فروش به شمار می رود، همچنین مبایعه نامه به دودسته خود نوشته و مبایعه نامه املاکی تقسیم می شود، در واقع همه ما میدانیم که نوشتن مبایعه نامه به امعان نظر و دانش لازم در این زمینه نیاز دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مبایعه نامه چیست؟ مبایعه نامه در واقع سندی است که بین خریدار و فروشنده بسته می شود، اما چنانچه این سند به درستی تنظیم نشده باشد عواقب جبران ناپذیری را برای هردوطرف یعنی بایع و خریدار ایجاد میکند، تنظیم قرارداد مبایعه نامه تقریبا یک امر مهم در خرید و فروش به شمار می رود، در واقع همه ما میدانیم که نوشتن مبایعه نامه به امعان نظر و دانش لازم در این زمینه نیاز دارد به همین منظور مقاله به ترقیم درآمده ما نیز درباره مبایعه نامه املاک چیست؟ و نکاتی است که باید در هنگام تحریر آن بدانید، در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با این مسئله آشنا شویم همچنین این نکته را در نظر داشته باشید از آنجایی که تنظیم مبایعه نامه خریدار و فروشنده را مستلزم پایبندی به برخی قوانین می کند و یا بهتر است بدین گونه شرح دهیم خریدار و فروشنده در قبال برخی توافقات و ثبت آن در مبایعه نامه ملک را به یکدیگر تفویض می کنند و عدم تعهد به آن باعث بروز مشکلات بین طالب و فروشنده می شود. پس اگر دچار دشواری هایی از قبیل اختلافات فی مابین شده اید مراجعه به وکیل ملکی می تواند بهترین راه حل باشد، وکلای ملکی به دلیل دانش و تجربه کافی در این زمینه بهترین راه حل را پیش پای شما قرار داده و با پیگیری پی در پی پرونده ملکیتان شما را به نتیجه دلخواه می رساند. جهت مشاوره حضوری و یا غیر حضوری با وکیل می توانید به بهترین وکیل ملکی در تهران مراجعه کنید.

فرق مبایعه نامه و قولنامه

همانطور که میدانید برای معامله ملک و املاک و یا حتی وسیله نقلیه سندی مبنی بر قولنامه و یا مبایعه نامه بین طرفین یعنی خریدار و فروشنده بسته می شود، حال ممکن است برای برخی سوال پیش آید فرق بین مبایعه نامه و قولنامه در چیست؟ در پاسخ به این استفهام بهتر است متن ذیل را مطالعه کنید.

  • قولنامه: قولنامه قراردادی است که مبنی بر قول و قرار های طرفین یعنی خریدار و فروشنده تنظیم شده است. این قرارداد به این معنی بسته می شود که برای مثال خریدار از ملک خوشش آمده ولی مقدار اولیه مبلغش آماده نیست پس بین طرفین قراردادی بسته می شود که تا آماده شدن پول ملک به کسی دیگر فروخته نشود، این به این معنی نیست که خریدار و فروشنده مقید به ادامه معامله است، به همین دلیل بندی مبنی بر خسارت فسخ قرارداد در قولنامه ذکر شده است که در صورت برهم خوردن این معامله به هر دلیلی، طرفین بتوانند خسارت آن را دریافت کنند.

  • مبایعه نامه: مبایعه نامه نیز قراردادی است که بین خریدار و فروشنده بسته می شود، به مبایعه نامه نیز بیعنامه گفته می شود، اما این نکته را در نظر داشته باشید با توجه به اینکه مبایعه نامه جزوی از اسناد رسمی قرار میگیرد ولیکن از لحاظ قانونی اعتبار زیادی دارد. به همین منظور امروزه کمتر شخصی را مشاهده می کنید که از قولنامه استفاده کند ، مبایعه نامه به دلیل اینکه قابلیت ثبت در سامانه ثبت اسناد و دریافت کد رهگیری را دارد و به راحتی می توان از صحت و قانونی بودن این معامله اطمینان کنید.

اعتبار مبایعه نامه در دادگاه!

قانون جدید مبایعه نامه!

در متن بالا با معنی بیع نامه و قولنامه و همچنین تفاوت آنها با یکدیگر آشنا شدیم حال نیز قصد داریم تا شما را با قانون جدید مبایعه نامه آشنا کنیم، همینطور این نکته را به یاد داشته باشید که شما می توانید در هنگام تنظیم مبایعه نامه خود هرگونه شرایطی که می دانید لازم است در مبایعه نامه ذکر شود را در آنجا بیان کنید  همچنین این گزینه را نیز فراموش نکنید که هر آن چیزی که در آن مبایعه نامه ثبت می شود باید با قوانین همخوانی داشته باشند. شما می تونید برای آشنایی بیشتر با قوانین مبایعه نامه به بهترین وکیل تهران مراجعه کنید. در ادامه به بررسی قوانین جدید تنظیم مبایعه نامه املاک می پردازیم همراه ما باشید.

  1. اولین و مهمترین قانون وضع شده درباره مبایعه نامه بدین گونه است که طرفین قرارداد هویت دو طرف ( خریدار و فروشنده) در مبایعه نامه ذکر شود تا از مشکلات حقوقی و یا کلاهبرداری های ملکی جلوگیری شود.

  2. یکی دیگر از قوانین مهم تنظیم مبایعه نامه ذکر دقیق نشانی املاک است، این به آن معنی است که تمام جزئیاتی که مربوط به املاک می شود اعم از مشخصات ملک، امکانات و ... همچنین این نکته را د نظر داشته باشید که پر برخی از قرارداد ها مشاهده شده است که به علت وجود عیوب در ملک خریدار قرارداد را فسخ می کند، در صورت عدم نگاشتن ممکن است مشکلاتی برای دو طرف و همچنین باعث ضرر و زیان مالی نیز شود.

  3. تعیین بها یا عوض قرارداد نیزقانون دیگر است که باید به آن توجه کرد، چنانچه از پرداختهای غیر نقدی مثل چک استفاده می کنید حتما در قرارداد مقدار چک و همچنین مشخصات چک در قرارداد ذکر کنید.

  4. قانون دیگری که باید به آن اشاره کرد ذکر خسارت مبنی بر فسخ قرارداد است، حتما این نکته را به یاد داشته باشید که یکی از شرایط فسخ قرارداد را در سند ذکر کنید تا در صورتی که یکی از طرفین به هر دلیلی تصمیم به فسخ قرارداد گرفت نفر مقابل بتواند خسارت خود را دریافت کند.

اعتبار مبایعه نامه در دادگاه

مبایعه نامه مانند مابقیه عقود قانونی ممکن است دچار مشکل شده و طرفین قرارداد به استناد مبایعه نامه ای که تنظیم نموده به دادگاه مراجعه کرده و دعویی را در دادگاه مطرح کنند اما سوال اینجاست که اعتبار مبایعه نامه در دادگاه چقدر است؟ در جواب این سوال باید گفت در برخی مواقع ممکن است مبایعه نامه به صورت دست نویس میان طرفین تنظیم شود و یا نیز ممکن است طرفین یعنی خریدار و فروشنده به مشاورین املاک مراجعه کرده و در آنجا این قرارداد را امضاء نمایند، در اینجام ممکن ابهامی در موضوع ارزش قانونی مبایعه نامه برایتان پیش آید، اما باید بدانید که در هر صورت یعنی چه دست نویس و یا مبایعه نامه املاکی به دلیل اینکه مبایعه نامه یک سند عادی به شمار می رود دارای ارزش بوده و می شود در دادگاه به آن اتکا کرد.

همچنین اعتبار مبایعه نامه در دادگاه به شرایط صحت قرارداد نیز بستگی دارد، از این شرایط می توان به رضایت طرفین قرارداد، و شایستگی آنها در هنگام بستن قرارداد اشاره کرد. ایضاً لازم به ذکر است که در صورتی که مبایعه نامه به صورت عادی تنظیم شده باشد در دادگاه نیز ارزش سند عادی را دارد و طرف مقابل به راحتی می تواند سند را انکار کرده و اعدای جعل قرارداد را داشته باشد.

قانون جدید مبایعه نامه

سخن پسین

مقاله مبایعه نامه املاک چیست ؟ به پایان رسید در این مقاله همه چیز درباره مبایعه نامه و اعتبار آن توضیح داده شده بود همچنین به یاد داشته باشید که چنانچه اعتبار مبایعه نامه در قرارداد ذکر شده باشد برای مثال فروشنده ذکر کند که تا فلان تاریخ باید پول به حساب واریز شود در غیر اینصورت قرارداد فسخ می شود پس خریدار موظف است تا تاریخ نام برده شده در قرارداد پول را برای خریداری ملک به حساب فروشنده واریز کند در اینصورت مبایعه نامه اعتبار قانونی خودش را از دست می دهد. تشکر که تا آخر این مقاله همراه ما بوده و مطالب ما را برای مطالعه انتخاب کردید.

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه