اخبار داغ

مزایای استفاده از پشم سنگ برای عایق بندی

مزایای استفاده از پشم سنگ برای عایق بندی
عایق پشم سنگ مزیت های بسیاری دارد و مزایای این عایق سبب شده در صنایع مختلف کاربردهای زیادی داشته باشد. در این مقاله به مزیت های استفاده از پشم سنگ میپردازیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پشم سنگ نوعی عایق صوتی و حرارتی با الیاف معدنی می باشد که ماده اولیه ی تشکیل دهنده آن، بازالت است که از گروه سنگ های آذرین و بازمانده فعالیت های آتشفشانی می باشد. برای تولید پشم سنگ، بازالت را در دمای بالای 1500 درجه سانتیگراد ذوب می کنند و با استفاده از روشها و تکنیک های خاص آن را به الیافی بسیار ریز با قطر میکرونی تبدیل می کنند. 97 درصد پشم سنگ را الیاف معدنی تشکیل می دهد و 3 درصد باقی مانده از رزین و روغن می باشد.

عموما عملکرد این نوع عایق صوتی و حرارتی بسیار بهتر از عایق های مشابه دیگر می باشد. عایق پشم سنگ نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد و این مساله در کشور ما برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، اهمیت بسیار بالایی دارد. امروزه، عایق حرارتی پشم سنگ به شکل های متنوعی ساخته می شوند و عملکرد متنوعی هم دارند. برای نمونه پشم سنگ لحافی، پشم سنگ تخته ای و پشم سنگ پتویی که از پرکاربردترین پشم سنگ ها در صنعت به شمار می آیند. از سویی هم بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه پشم سنگ مشخص شده است که این نوع عایق صوتی و حرارتی ضرری برای محیط زیست ندارد و در واقع، می توان گفت پشم سنگ به عنوان مفیدترین و پاک ترین نوع عایق صوتی و حرارتی می باشد.

عایق پشم سنگ مزیت های بسیاری دارد و مزایای این عایق سبب شده در صنایع مختلف کاربردهای زیادی داشته باشد. مزیت‌های عایق پشم سنگ به شرح زیر می باشد:

1-پشم سنگ مقاوم در برابر حرارت

از اصلی‌ترین مزایای عایق پشم سنگ، تحمل دماهای بالا است. پشم سنگ به دلیل خاصیت فیزیکی که دارد، می تواند در محدوده دمایی 30- تا 750+ درجه سانتی‌گراد هم به خوبی کارایی داشته باشد و نقطه ذوب آن 1300 درجه سانتی‌گراد می باشد.این مزایا سبب می‌شود که از عایق پشم سنگ در صنایع مختلف استفاده کنند.

2- پشم سنگ مقاوم در برابر صوت

علاوه بر اینکه پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی عمل می کند، به عنوان عایق صوتی نیز کاربرد دارد. پشم سنگ دارای خواص آکوستیک خوبی است و انتقال نویز را کاهش می دهد و باعث کاهش انتقال صوت و کاهش آلودگی صوتی می شود.

3- پشم سنگ مقاوم در برابر رطوبت

پشم سنگ به صورت طبیعی مقاوم در برابر رطوبت است وعلاوه بر ضریب انتقال حرارت پایینی که دارد، در مقابل رطوبت هم مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. به علت همین ویژگی از پشم سنگ برای عایق حفره ای دیوار نیز استفاده می کنند، چون حفره میان دیوارها معمولاً با رطوبت در تماس است.

4- پشم سنگ مقاوم در برابر آتش

 از مهم‌ترین مزایای دیگر عایق پشم سنگ، مقاومت در برابر آتش است. پشم سنگ به دلیل ساختار ویژه ای که دارد، به عنوان عایق نسوز نیز به کار می‌رود. این ویژگی سبب می‌شود در صورت بروز آتش سوزی، شعله های آتش به کل اجزای ساختمان پخش نشود.

5- پشم سنگ سازگار با محیط زیست

 پشم سنگ به طور کلی با مواد به کار رفته در ساختمان‌ها و سازه‌ها سازگاری دارد و مشکلی برای اجزای مختلف سازه به وجود نمی‌آورد. عایق پشم سنگ بی ضررترین عایق می باشد و با محیط زیست سازگاری دارد، با مواد واکنش نمی دهد و باعث سایش و خوردگی فلزات هم نمی شود. 

6- پشم سنگ مقاوم در برابر مواد شیمیایی، قارچ و باکتری

عایق پشم سنگ عایقی استریل می‌ باشد و از مواد طبیعی ساخته می شود و در تولید آن‌ها از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و مواد به کار رفته در ساختار عایق به‌راحتی قابل بازیافت می‌باشند و بستر ی برای رشد قارچ و کپک و باکتری نمی‌ باشد. به علاوه عایق پشم سنگ در برابر مواد شیمیایی، اشعه فرابنفش و … هم مقاومت بالایی دارد.

7- مقاومت و دوام بالای پشم سنگ

از معیارهای دیگر هر عایقی دوام و طول عمر آن می باشد. اگر عایقی طول عمر پایینی داشته باشد، استفاده از آن مقرون به صرفه نیست. زیرا تعویض یا ترمیم عایق کاری هزینه‌بر و مشکل است. عایق پشم سنگ از پر دوام‌ترین عایق‌های موجود در بازار به شمار می‌رود و طول عمر بالایی دارد.پشم سنگ ویژگی های خود را به عنوان عایق موثر حرارتی سال ها حفظ می کند و کهنه و خراب هم نمی شود.

8- بررسی پشم سنگ از دید اقتصادی

 عایق پشم سنگ نسبت به عایق های دیگر بسیار ارزان تر و به صرفه تر است و وزن سبکی هم دارد حمل و انتقال آن هم بسیار راحت و آسان است. در مقایسه هزینه های احداث بخش های مختلف ساختمان و تاسیسات، سهم هزینه ی این عایق کاری تنها حدود 2 درصد از هزینه کل می باشد.

9-ضریب هدایت حرارتی پایین پشم سنگ 

 از دیگر مزایای عایق پشم سنگ پایین بودن ضریب انتقال هدایت حرارتی آن است، که حتی با ضخامت کم نیز عایق خوبی در برابر انتقال حرارت در سازه های ساختمانی می باشد

10- محدوده دمایی کارکرد پشم سنگ

محدوده دمایی کارکرد عایق پشم سنگ بین دمای 250- تا 800 درجه سانتیگراد می باشد، که این محدوده بستگی به نوع عایق پشم سنگ نیز دارد.

11-بی ضرر بودن پشم سنگ برای انسان

برخلاف عایق های دیگر عایق پشم سنگ باعث سوزش پوست و چشم نمی شود، همچنین در هنگام وقوع حریق، دود و ترکیبات مسموم کننده ای هم از آن خارج نمی شود. سازمان بهداشت جهانی هم تایید کرده که برای سلامتی انسان ضرری ندارد.

12- قابلیت رسانایی حرارتی پشم سنگ

قابلیت رسانایی از مهمترین ویژگی های عایق های حرارتی پشم سنگ است که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و سبب خنک شدن ساختمان ها در فصل تابستان و گرم شدن ساختمان در فصل زمستان می شود.به طور کلی هر چه قابلیت رسانایی حرارتی عایق کمتر باشد، کیفیت عایق هم بهتر می شود.

13- ویژگی های آکوستیکی پشم سنگ

ساختار عایق پشم سنگ به صورتی است که به دو طریق می تواند به کاهش صدا کمک می کند، از طریق کاهش انتقال صدا در میان اجزا متشکله و یا با جذب صدا در سطح خود به کاهش صدا کمک می کند. به طور کلی عایق پشم سنگ را می توان در دیوارها، سقف ها، پشت بام ها و کف ساختمان و یا در تاسیسات و صنعت و خودرو ها و…. به کار برد و اثر به سزایی در جلوگیری از ورود و خروج صدا ایجاد کرد. برای اینکه بتوانید از این محصول استفاده کنید، پیشهاد می شود با کارشناسان شرکت ایران عایق به شماره  تماس حاصل فرمایید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه