اخبار داغ

خیابان های تاریخی تهران؛ قدم زدن در پایتخت و گذر از تاریخ شهر

خیابان های تاریخی تهران؛ قدم زدن در پایتخت و گذر از تاریخ شهر
تهران از زمانی که در دوره قاجار به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد، شاهد تحولات ساختاری، فرهنگی و اجتماعی بسیاری بوده است. از جمله این تحولات، توسعه زیرساخت های شهری و ایجاد مسیرهای تردد بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تهران از زمانی که در دوره قاجار به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد، شاهد تحولات ساختاری، فرهنگی و اجتماعی بسیاری بوده است. از جمله این تحولات، توسعه زیرساخت های شهری و ایجاد مسیرهای تردد بوده است. آشنایی با خیابان های تاریخی تهران و گشت گذار در فضای زیبای آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای شما به جای بگذارد. پس با ما همراه باشید.

 

خیابان ناصر خسرو؛ گذر از تاریخ و فرهنگ

خیابان ناصر خسرو یکی از قدیمی ترین خیابان های تهران است که در مرکز این شهر قرار دارد. این خیابان در دوره قاجار ساخته شد و در ابتدا به نام خیابان ناصریه شناخته می‌شد. خیابان ناصرخسرو محل تلاقی تهران قدیم و جدید است. اگر با خرید بلیط هواپیما تهران به این شهر سفر کرده اید و دوست دارید اوغات فراغت خود را به تهران گردی اختصاص دهید، بازید از خیابان های تاریخی شهر می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در خیابان ناصر خسرو می‌توان بناهای تاریخی متعددی از جمله شمس‌العماره، مدرسه دارالفنون و سرای روشن را مشاهده کرد. علاوه بر این بناهای تاریخی، وجود کتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های مختلف جلوه متفاوتی به این خیابان بخشید است. تاریخچه خیابان ناصرخسرو به دوره قاجار بر می‌گردد. در آن دوران، تهران شهری در حال توسعه بود و در همان زمان ناصرالدین شاه قاجار تصمیم گرفت که خیابانی جدید در مرکز شهر بسازد که به عنوان نمادی از پیشرفت و تجدد در ایران باشد. این خیابان در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی ساخته شد و به نام ناصریه نامگذاری شد. ناصریه در ابتدا یک خیابان ساده بود که دو طرف آن را درختان و باغچه‌ها احاطه کرده بود. اما به مرور زمان، این خیابان تبدیل به یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تهران شد. در دوره پهلوی نیز، خیابان ناصرخسرو همچنان به عنوان یکی از مراکز مهم در تهران باقی ماند و ساختمان‌های مختلفی به آن افزوده شد.

خیابان سی تیر؛ خیابان ادیان تهران

خیابان سی تیر، یکی از محبوب‌ترین خیابان‌ های تاریخی تهران در میان گردشگران و شهروندان تهرانی است که تاریخچه‌ آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. این خیابان، نه تنها به عنوان یک مرکز مهم تاریخی شهر، بلکه به عنوان قطب غذاهای خیابانی ایران به شهرت رسیده است. هرچند که از زمستان امسال، بسیاری ازین دکه های فروش غذا به خیابان های دیگر کوچانده شده اند. برای مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما شیراز تهران به این شهر سفر کرده اند، بازدید از خیابان تماشایی سی تیر تجربه ای ماندگار خواهد بود. این خیابان زیبا که اسم قدیمی‌تر آن قوام السلطنه بوده است، به واسطه وجود کلیساها و اماکن مذهبی مختلف، به نام خیابان ادیان هم شناخته می‌شود. جاذبه‌های گردشگری تماشایی مثل کلیسای انجیلی (پطرس مقدس)، کنیسه حییم و آتشکده زرتشتی آدریان در این خیابان قرار داردند. خیابان سی تیر، همچنان با معماری زیبا و محیط پویا و سرزنده، به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و گردشگری مهم تهران محسوب می‌شود.

 

خیابان سپهسالار یا خیابان صف

حالا که تا اینجای متن راهنمای سفر به تهران همراه مان بوده اید، با هم سری به خیابان سپهسالار می زنیم. خیابان سپهسالار، یکی از زیباترین خیابان ‌های قدیمی تهران است که با موقعیت مرکزی خود به بهشت عاشقان کیف و کفش تبدیل شده است. این خیابان قدیمی تهران، در گذشته با نام باغ سپهسالار شناخته می‌شد، متعلق به میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی، صدراعظم ناصرالدین شاه بود. بنابراین، تاریخچه این خیابان به دوره قاجار بازمی‌گردد. در آن زمان، میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی تصمیم به تبدیل باغ خود به یک خیابان پیشرفته که نمادی از تجدد ایران باشد، گرفت. این خیابان در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی ساخته شد و به نام باغ سپهسالار شناخته می‌شد. خیابان سپهسالار با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری متعدد جلب توجه مسافران می‌شود. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به مسجد و مدرسه سپهسالار و مدرسه فرانسوی اشاره کرد. این مکان‌ها با گذر زمان، همچنان جذابیت‌های تاریخی خود را حفظ کرده‌اند. لذت قدم زدن در این خیابان و گشت و گذار در فروشگاه‌های متنوع کیف و کفش در این منطقه فرصتی مناسب برای خرید سوغاتی محسوب می‌شود.

 

خیابان یوسف آباد؛ خیابانی محبوب در قلب تهران

خیابان یوسف آباد، با ترکیبی از معماری منحصر به فرد، اجتماعی پویا و فضای مناسب گردشگران، در منطقه ۶ شهرداری تهران واقع است. با توجه به نزدیکی این خیابان به مرکز شهر، بافت آن ترکیبی از آپارتمان‌ها و منزل‌های ویلایی و شهرسازی مدرن، همراه با حفظ اصالت قدیمی و بخش‌هایی از تاریخچه این خیابان است. ممکن است این خیابان را با نام‌های دیگری نیز بشناسید. به عنوان مثال بسیاری از افراد خیابان یوسف آباد را با نام خیابان سید جمال الدین اسدآبادی می‌شناسند. این خیابان که در سال 1288 افتتاح شده است، به عنوان یکی از خیابان‌های شلوغ در تهران محسوب می‌شود که این شلوغی به داشتن مغازه‌های مختلف مربوط می‌شود. جاذبه‌های زیادی مانند پارک یوسف آباد با امکانات متعدد، سینما گلریز که به عنوان یکی از سینماهای قدیمی و معروف تهران شناخته می‌شود و پارک شفق، خیابان یوسف آباد را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده‌اند. اگر شما نیز قصد بازدید از خیابان های تاریخی تهران را دارید، می‌توانید پس از بررسی قیمت بلیط هواپیما شیراز تهران از طریق سایت یوتراوز، بلیط سفر خود را با بهترین قیمت تهیه کنید.

خیابان جمهوری؛ شاهرگ خرید و فروش در تهران

خیابان جمهوری اسلامی یا خیابان جمهوری، یکی از قدیمی‌ترین و پویاترین خیابان‌های مرکزی تهران است. این خیابان، از خیابان رودکی شروع شده و تا میدان بهارستان ادامه دارد، وجود فروشگاه‌ها و مراکز خرید متنوع، حال و هوای متفاوتی به این خیابان قدیمی بخشیده است. محل فعلی خیابان جمهوری در گذشته از خیابان‌های مختلفی از جمله خیابان شاه، خیابان نادری، خیابان استانبول و خیابان شاه آباد تشکیل می‌شد. علاوه بر اهمیت تاریخی بالا، خیابان جمهوری برای خرید کردن نیز انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. در این خیابان مراکز خرید مختلفی از جمله: بورس لوازم الکترونیکی، پاساژ علاءالدین، پاساژ چارسو، ساختمان پلاسکو، پاساژ شانزلیزه و پاساژ کمپانی قرار دارد که می‌تواند محصولات متنوعی را در این مراکز تهیه کنید.

بلوار کشاورز؛ از خیابان های مهم تهران

بلوار کشاورز که در گذشته با نام‌ الیزابت نیز شناخته می‌شد، یکی از اولین بلوارهای کشور است. این منطقه هم برای افرادی که به دنبال محلی مناسب برای تفریح هستند و هم برای انجام فعالیت‌های روزانه انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. این بلوار به صورت شرقی-غربی و در طولی در حدود 2200 متر ساخته شده که انتهای آن به میدان ولی عصر و بیمارستان امام خمینی می‌رسد. علاوه بر تمام مراکز تفریحی که در این بلوار به چشم می‌خورد، یکی از دلایلی که بلوار کشاورز را از خیابان های تاریخی تهران متمایز می‌کند، جاذبه‌های طبیعی و درختان سرسبز آن است.

سخن پایانی

بسیاری از افراد با شنیدن نام شهر تهران جاذبه‌های جدید این شهر نظیر برج میلاد یا پل طبیعت را به یاد می‌آورند. اما در این شهر، تاریخی بسیار غنی به جای مانده است که بخش مهمی از آن در خیابان های تاریخی تهران قرار دارد. شما می‌توانید با قدم زدن در هر کدام از این خیابان‌ها بخشی از تاریخ کشور را ورق بزنید. اگر شما نیز به دنبال یک تجربه جدید در تهران هستید، می‌توانید همین حالا بلیط سفر خود را با قیمتی مناسب از سایت یوتراوز تهیه کنید.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه