اخبار داغ

مسافران چه قوانینی را باید در هواپیما رعایت کنند؟

مسافران چه قوانینی را باید در هواپیما رعایت کنند؟
بهتر است پیش از شروع هر سفر تازه با قوانین جدید هر ایرلاین آشنا شوید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معمولا کسانی که بیشتر با هواپیما سفر می کنند به قوانین هواپیما آشنایی بیشتر دارند. اما هر ایرلاین ممکن است قوانین خاص خود را داشته باشد و بسته به ایرلاین قوانین می تواند متغیر باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از شروع هر سفر تازه با قوانین جدید هر ایرلاین آشنا شوید. در این مطلب قصد داریم تا مقررات هواپیما، موارد ممنوعه هواپیما و هر چیزی که ممکن است در طول سفر برایتان مشکل ساز شود را با هم بررسی می کنیم.

قوانین حمل بار در هواپیما

یکی از مهم ترین قوانین موجود در سفر های هوایی قوانین حمل بار است. شما اگر از اندازه یا میزان بار قابل حمل خود مطلع نباشید ممکن است هنگام سوار شدن جریمه شوید و یا حتی از سوار شدن شما به هواپیما جلوگیری شود.

 

اندازه و وزن بار مسافر در هواپیما

به طور کلی اندازه و میزان بار قابل حمل مسافر به دو بخش باری که مسافر با خود به کابین می برد و باری که به قسمت انبار هواپیما می رود تقسیم می شود. در خصوص بار مسافر داخل کابین اندازه های خاصی در نظر گرفته شده است.

بار شما نباید بیشتر از ۵۶ سانتی متر طول، ۴۵ سانتی متر عرض و  ۲۵ سانتی متر عمق داشته باشد. وزن بار و یا کیف مسافر در کابین نیز حداکثر بین ۵ الی ۷ کیلوگرم باید باشد. اما وزن چمدانی که به قسمت باربری هواپیما می دهید نیز قوانین خود را دارد. بسته به کلاس پرواز وزن و تعداد چمدان شما در سفر متغیر است. و به طور کلی می توان گفت میزان وزن مجاز قابل حمل برای شما بین ۲۰ الی ۵۰ کیلوگرم در نظر گرفته شده و برای حمل بیشتر از این وزن باید اضافه بار پرداخت کنید. در جدول زیر کلیه قوانین کلاس های مختلف پرواز مربوط به حمل بار را قرار داده ایم.

نوع پرواز

وزن بار

تعداد چمدان

کلاس اکونومی

۳۰

۱

کلاس بیزینس

۴۰

۲

فرست کلاس

۵۰

۲

 

 

 

 

 

 

قوانین حمل اشیا در هواپیما

بردن برخی اشیا در هواپیما ممنوع است. این اشیا به قدری واضح هستند که نیازی برای بیانشان نیست وسایلی مانند اسلحه، چاقو، اسپری فلفل، مواد رادیواکتیو و... مشخص است که حمل این وسایل با هواپیما ممنوع است. سوال اصلی بیشتر مسافران در خصوص حمل مایعات و وسایل الکترونیکی مانند لب تاب است که در پاسخ باید گفت حمل مایعات زیر ۱۰۰ میلی لیتر مجاز است و حمل وسایل الکترونیکی به کابین هواپیما منعی ندارد. اما برخی لوازم را ممکن است تشخیص ندهید که می توانید ببرید یا خیر که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

لوازم ورزشی

اگر برای ورزش به سفر رفته اید ممکن است لوازم شما جز موارد ممنوعه جهت ورود به کابین باشد. به طور کلی ورود باتوم اسکی، چوب بیسبال، چوب بیلیارد، چوب گلف، تیر و کمان و هر نوع وسیله ورزشی که باتوم دارد ورودش به کابین ممنوع است. بهتر است برای حمل این وسایل آنها را به قسمت بار تحویل دهید و قبل از تحویل دادن از بسته بندی محکم و مناسب جهت آسیب ندیدن آن مطمئن شوید.

وسایل برنده و تیز

ورود هر گونه چاقو، قیچی و کاتر به قسمت کابین هواپیما ممنوع است. شاید به نظر برسد این وسایل از مشهور ترین موارد ممنوعه در پرواز باشند. اما دیده شده که در لحظه آخر برخی مسافران فراموش می کنند که چاقوهای زینتی خود را در چمدان قرار دهند و توسط ماموران پرواز ثبت و ضبط شده است. برخی ایرلاین ها در خصوص حمل قیچی های کوچک آرایشی و ناخن گیر هم شرایط مشابهی با اجسام تیز را دارند و به طور کلی بهتر است که برای راحتی خیال خود تمامی لوازم تیز را در چمدان خود بسته بندی و به قسمت بار بسپارید.

ابزارآلات

ورود هرگونه ابزار از پیچ گوشتی کوچک گرفته تا دریل های شارژی به کابین هواپیما ممنوع است. فرقی نمی کند لوازم شما پلمپ و استفاده نشده باشد یا بدون باتری باشد به هر صورتی نمی توان این لوازم را در کابین به همراه خود ببرید. حتی اسباب بازی کودک که مشابه ابزار باشند نیز اجازه ورود به کابین را ندارند و بهتر است تا تمامی ابزار آلات خود چه پلاستیکی و چه فلزی را در قسمت بار با خود به مقصد ببرید.

لوازم آتش زا

بردن هرگونه لوازم آتش زا مانند فندک و کبریت به کابین هواپیما ممنوع است. اینکه شما سیگار مصرف می کنید و فراموش کرده اید تا فندک را در چمدان قرار دهید برای ماموران پرواز توجیه پذیر نیست. پس اگر فندک گران قیمتی دارید برای از دست ندادن آن حتما هنگام پرواز از گذاشتن آن داخل چمدان مطمئن شوید. و اگر لوازم آتش زا شما ارزش مالی چندانی ندارد و هنگام سوار شدن فراموش کرده اید که آن را حمل نکنید با ماموران جهت بردن آن بحث نکنید و آن را دور بیاندازید.

محصولات کشاورزی و مواد فاسد شدنی

درست است که بردن میوه و یا گوشت برای کسی مزاحمت ایجاد نمی کند اما به طور کلی مواد غذایی که در خطر فاسد شدن قرار دارند را نمی توانید به کابین پرواز ببرید. همچنین برخی محصولات کشاورزی مانند تخم میوه و گل های ارزشمند را به طور کل نمی توانید حمل کنید و برای حمل آنها موانع قانونی قرار دارد.

دارو و وسایل پزشکی

اگر دارای بیماری خاص هستید و می خواهید سفر کنید حتما قبل از سفر از دکتر خود گواهی جهت حمل دارو را بگیرید تا در هنگام سوار شدن با مشکل رو به رو نشوید. در صورتی که قصد سفر خارجی دارید بهتر است از موارد ممنوعه دارویی هر کشور اطلاعات کافی را کسب کنید چرا که برخی کشور ها منع ورود دارو را دارند و ممکن است در فرودگاه مقصد دچار مشکل شوید.

وسایل ممنوعه در بار

تمامی موارد فوق را می توانید در بار خود بدون مشکل حمل کنید. اما برخی لوازم مانند  مواد محترقه، سلاح گرم، کلر، کود، اسپری رنگ، مواد آزمایشگاهی و عفونی را در بار و کابین نمی توان برد. لوازمی مانند تعداد زیاد باتری، وسایل اسیدی و سیگار الکترونیکی را نمی توانید در بار هواپیما قرار دهید. همچنین برخی زیورآلات و آشیا باستانی را نمی توانید با هواپیما حمل کنید.

ساعت ورود به فرودگاه

برای نداشتن استرس و مطمئن شدن از پرواز بهتر است تا برای پرواز داخلی دو ساعت و پرواز خارجی سه ساعت زودتر در فرودگاه حاضر شوید. در نظر داشته باشید گیشه پرواز ۳۰ دقیقه قبل از پرواز بسته می شود و شما نیاز به زمان کافی جهت بازرسی ورود و بسته بندی لوازم خواهید داشت در خصوص پرواز خارجی نیاز به چک کردن صدور ویزا و پرداخت عوارض خروج را هم اضافه کنید.

قرار دادن گوشی به حالت پرواز

شاید تا به حال از خود پرسیده اید که چرا باید گوشی همراه را در هواپیما روی حالت پرواز بگذاریم؟ گاها شایعاتی هم مبنی بر سقوط هواپیما بر اثر روشن بودن گوشی همراه به گوش می رسد. اما واقعیت چیست؟ اینکه آیا گوشی همراه بر روی رادار هواپیما اختلال ایجاد می کند یا خیر باید بگوییم این اختلال امروزه بسیار جزئی است. در واقع سیگنال های تلفن همراه هنگام پرواز با نزدیکی دکل های مخابراتی تا چند برابر قوی تر عمل می کنند و در گذشته اختلالاتی برای سیستم ناوبری هواپیما ایجاد می کردند. با گذشت زمان و با پیشرفت علم این اختلالات به حداقل خود رسیده است. اما به علت رعایت حداکثر ایمنی توسط ایرلاین ها همچنان این قانون قدیمی پا برجا است. پس اگر مهماندار هواپیما از شما خواست که گوشی همراه خود را به روی حالت پرواز قرار دهید به او گوش کنید تا سفری بی خطر داشته باشید. اگر هم نیاز به چک کردن ایمیل های خود دارید یا به علت مشغله زیاد کاری باید ارتباط خود را با دنیای بیرون هواپیما حفظ کنید می توانید از ایرلاین های که وای-فای دارند استفاده بکنید تا حین انجام پرواز شما نیز به کارهایتان رسیدگی کنید.

قوانین هواپیمایی برای کودکان و نوزادان

به طور کلی سازمان هواپیمایی رنج سنی ۰ تا ۲ سال را نوزاد و ۲ تا ۱۲ سال را کودک معرفی نموده است. در مورد رزرو بلیط برای کودکان و نوزادان قوانین گوناگونی وجود دارد و نرخ آن بسته به نوع سیستمی و چارتری بین ۱۵ تا ۸۰ درصد بزرگسال متغیر است. لازم به ذکر است سفر کودکان زیر ۵ سال بدون والدین ممنوع است. در خصوص بلیط های ۱۵ درصدی نوزادان صندلی برای آنها رزرو نمیگردد و نوزاد باید روی پای والدین تا انتهای پرواز بنشیند. میزان بار قابل حمل برای نوزادان تا سقف ۱۰ کیلوگرم قرار داده شده است و برای کودکان تا ۳۰ کیلوگرم است. توجه داشته باشید برای پرواز های خارجی باید برای کودکان و نوزادان اقدام به اخذ پاسپورت کنید.

قوانین هواپیمایی برای معلولان

در صورتی که معلولیت خاصی دارید و بخواهید سفر کنید باید ایرلاین را در جریان معلولیت خود قرار دهید. بسته به ایرلاین مختلف و معلولیت شخص توانخواه قیمت بلیط هواپیما متغیر است. در صورتی که با تایید پزشک معلول نیاز به همراه داشته باشد در صورت برآورده نکردن نیاز معلول در ایرلاین آنها موظف هستند تا یک صندلی رایگان برای همراه معلول قرار دهند. برخی ایرلاین ها برای صندلی چرخدار هزینه ای دریافت نمی کنند اما در خصوص هرگونه اطلاعات حتما قبل از پرواز با کارشناسان تلفنی ایرلاین مشورت لازم را انجام دهید و کمی زودتر به محل فرودگاه بروید تا خدمات مورد نیاز در اختیارتان قرار گیرد.

جمع بندی

دانستن قوانین پروازی به شما کمک می کند تا با اطمینان خاطر و آرامش کامل سفر بی دردسری را تجربه کنید. در این مطلب قوانین مختلف ایرلاین ها به اطلاع شما رسید تا با رعایت آنها با خیالی آسوده سفر کنید. شرکت هواپیمایی پته با نازلترین قیمت وبالاترین خدمات آماده رزرو بلیط شما عزیزان است تا سفری خاطره انگیز را برای شما مسافرین گرامی رقم بزند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه