اخبار داغ

مراحل فروش آپارتمان و سند زدن

مراحل فروش آپارتمان و سند زدن
جست‌وجو برای پیدا کردن آپارتمانی متناسب با بودجه و سلیقه می‌تواند انرژی و زمان بسیاری را از شما عزیزان بگیرد. اما باید توجه داشته باشید که پس از پیدا کردن آپارتمانی ایده‌آل، باید نسبت به خرید و انتقال سند آن اقدام کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جست‌وجو برای پیدا کردن آپارتمانی متناسب با بودجه و سلیقه می‌تواند انرژی و زمان بسیاری را از شما عزیزان بگیرد. اما باید توجه داشته باشید که پس از پیدا کردن آپارتمانی ایده‌آل، باید نسبت به خرید و انتقال سند آن اقدام کنید. اقدامی که از مراحل مختلفی تشکیل شده و هر کدام از این مراحل قوانین مخصوص به خود را دارند. در این مطلب به معرفی و بررسی مراحل فروش آپارتمان و انتقال سند آن خواهیم پرداخت. بنابراین، اگر شما نیز قصد خرید آپارتمان مناسبی را دارید، در ادامه با ما همراه باشید. آشنایی و آگاهی نسبت به مراحل فروش آپارتمان و انتقال سند می‌تواند فرآیند خرید ملک را برای شما عزیزان آسان سازد.

مرحله اول؛ توافق میان فروشنده و خریدار

پس از جست‌وجو در میان انواع ملک‌های موجود و یافتن آپارتمانی مناسب و ایده‌آل، شما عزیزان باید وارد مذاکره‌ای با فروشنده ملک شوید. این مذاکره شامل مواردی همچون، قیمت نهایی ملک، نحوه پرداخت هزینه، تغییر مالکیت امتیازات ملک و... می‌شود. توجه داشته باشید که توافق میان فروشنده و خریدار یکی از مهم‌ترین مراحل فروش آپارتمان است که می‌تواند منجر به یک معامله مفید و بی‌دردسر برای شما عزیزان شود.

مرحله دوم؛ تنظیم مبایعه‌نامه

درصورتی‌که توافقات اولیه میان خریدار و فروشنده به خوبی صورت گرفته و دو طرف به دیدگاه مشترکی دست پیدا کنند، باید نسبت به مکتوب کردن توافق طرفین اقدام شود. در واقع، شما باید شرایط توافق خود را مکتوب کرده و به امضاء طرفین معامله برسانید. در گذشته، برای مکتوب کردن شرایط توافق و عقد قرارداد از قولنامه استفاده می‌کردند. اما امروزه برای عقد قرارداد میان خریدار و فروشنده از مبایعه‌نامه بهره می‌برند. تنظیم مبایعه‌نامه و مکتوب کردن شرایط توافق میان فروشنده و خریدار را می‌توان یکی از حیاتی‌ترین مراحل فروش آپارتمان دانست. اما تفاوت مبایعه‌نامه با قولنامه چیست؟! چرا مبایعه‌نامه جایگزین قولنامه شده است؟!

خوب است بدانید که قولنامه از جنبه قضایی قابلیت پیگیری ندارد. به عبارتی دیگر، شما نمی‌توانید از قولنامه به عنوان یک مدرک محکمه‌پسند برای اثبات حقانیت خود استفاده کنید. اما در مقابل مبایعه‌نامه به عنوان یک سند غیررسمی شناخته می‌شود که قبل از تنظیم سند، میان خریدار و فروشنده امضاء می‌شود. مبایعه‌نامه به صورت قانونی قابل پیگیری بوده و از اعتبار رسمی در سیستم قضایی کشور برخوردار است. در متن مبایعه‌نامه موارد مختلفی ذکر می‌شوند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • اطلاعات شخصی فروشنده و خریدار
  • موضوع مبایعه‌نامه و اطلاعات کامل ملک معامله شده
  • ذکر قیمت توافقی
  • اشاره به نحوه پرداخت و زمان انتقال رسمی سند آپارتمان
  • تعیین مهلت مشخص برای پشیمانی و اشاره به مقدار جریمه آن
  • اشاره به تجهیزات و وسایلی که بر روی آپارتمان خریداری شده ارائه می‌شوند.
  • تعیین شرایط فسخ مبایعه‌نامه
  • امضاء طرفین معامله همراه با دو شاهد
  • تعیین نحوه پرداخت هزینه‌های انتقال سند و...
  • و...

مرحله سوم: دریافت کد رهگیری

پس از تنظیم مبایعه‌نامه میان فروشنده و خریدار، شما باید به یک بنگاه املاک رسمی مراجعه کرده و نسبت به ثبت مبایعه‌نامه خود در سیستم نرم‌افزاری جامع اقدام کنید. این اقدام هزینه‌ای برای شما در پی خواهد داشت؛ اما باید توجه داشته باشید که ثبت مبایعه‌نامه و دریافت کد رهگیری یکی از مهم‌ترین مراحل فروش آپارتمان است. درصورتی‌که ملک مدنظر پیش از شما به فرد دیگری فروخته شده باشد، سیستم جامع خطا داده و از ثبت مبایعه‌نامه جلوگیری می‌کند. اما اگر همه‌چیز به درستی پیش برود، مبایعه‌نامه شما در سیستم ثبت شده و کد رهگیری مشخصی برای آن صادر می‌شود. ثبت مبایعه‌نامه و دریافت کد رهگیری می‌تواند به صورت مؤثری از کلاه‌برداری در فروش ملک به افراد گوناگون جلوگیری کند.

مرحله چهارم؛ مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تشکیل پرونده

در مرحله چهارم از فروش آپارتمان، فروشنده باید همراه با شناسنامه و اصل سند ملک به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کند. تشکیل پرونده در دفتر اسناد رسمی جهت انتقال سند ملک خود شامل مراحل مختلفی می‌شود. ابتدا فروشنده باید مدارک موردنیاز را به دفتر اسناد رسمی ارائه دهد تا بر این اساس، پرونده انتقال سند ملک تشکیل شود. مدارک موردنیاز برای این اقدام عبارت‌اند از:

  • سند مالکیت ملک
  • شناسنامه و کارت ملی طرفین معامله
  • ارائه بنچاق
  • ارائه وکالت‌نامه (در صورت نیاز)
  • ارائه پایان کار، عدم خلافی شهرداری و...
  • و...

مرحله پنجم؛ پرداخت مالیات و مفاصا حساب

در این قدم از مراحل فروش آپارتمان، دفتر اسناد رسمی نسبت به استعلام وضعیت بدهی ملک از شهرداری، دارایی، بیمه و... اقدام می‌کند. در صورت وجود بدهی، فروشنده باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند. به این مرحله از فروش، مفاصا حساب می‌گویند. علاوه بر این مورد، دفتر اسناد رسمی نسبت به استعلام سند ملک نیز اقدام کرده و تعیین می‌کند که آیا سند در گرو جایی است یا خیر؟! استعلام عدم قرارگیری ملک در طرح شهرداری نیز یکی دیگر از بخش‌های این مرحله است که باید از سوی دفتر اسناد رسمی صورت بگیرد. پس از انجام بررسی‌های لازم و تأیید امکان انتقال سند ملک، دفتر اسناد رسمی فروشنده را همراه با نامه‌ای به شهرداری، دارایی و بیمه ارجاع می‌دهد.

هدف از ارجاع به شهرداری و دارایی، پرداخت هزینه‌های مربوط به عوارض نوسازی، مالیات انتقال سند، هزینه‌های مربوط به جمع‌آوری پسماند و... است. با مراجعه به شهرداری و دارایی می‌توانید نسبت به تسویه این هزینه‌ها اقدام کرده و به آخرین مرحله از مراحل فروش آپارتمان برسید.

مرحله پایانی؛ حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال سند

در آخرین قدم از مراحل فروش آپارتمان، فروشنده و خریدار باید بر اساس تاریخ تعیین شده در مبایعه‌نامه در دفتر اسناد رسمی حضور یافته و نسبت به انتقال سند اقدام کنند. درصورتی‌که فروشنده ملک تمامی مدارک موردنیاز را به همراه داشته باشد، دفتر اسناد رسمی نسبت به تحریر انتقال سند آپارتمان اقدام خواهد کرد. با امضاء فروشنده و خریدار، مراحل فروش آپارتمان به پایان رسیده و به نام زدن ملک انجام خواهد شد. توجه داشته باشید که پرداخت حق تحریر دفتر اسناد رسمی، به صورت مساوی و برعهده خریدار و فروشنده است.

چگونه آپارتمانی مناسب برای خرید پیدا کنیم؟!

امروزه، افراد از حق انتخاب گسترده‌ای برای خرید آپارتمان و ملک موردنظر خود برخوردار هستند. اما شما باید توجه داشته باشید که ملک موردنظرتان، در یک منطقه خوب و دارای قابلیت رشد قرار گرفته باشد. پروژه گرین لند چیتگر را می‌توان گزینه مناسبی برای خرید آپارتمان دانست. این پروژه در منطقه 22 تهران که یکی از بهترین مناطق جهت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، قرار گرفته است. شما عزیزان می‌توانید به راحتی نسبت به انتخاب ملک مورد نظر و سپری کردن مراحل فروش آپارتمان اقدام کرده و صاحب خانه رویایی خود شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه گرین لند می‌توانید به صفحه اختصاصی این پروژه در وب‌سایت مراجعه کنید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه