اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

خداحافظی با دیپلمات انقلابی که صدای کودکان غزه بود

خداحافظی با دیپلمات انقلابی که صدای کودکان غزه بود
شهید حسین امیرعبداللهیان بعد از شهید رکن آبادی برجسته ترین دیپلمات جبهه مقاومت بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم 30 اردیبهشت 1403 به همراه آیت الله سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور اسلامی کشورمان در سانحه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی به شهادت رسید.

وی متولد ۳ اردیبهشت ۱۳۴۳ در سمنان و فارغ التحصیل لیسانس روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه فوق لیسانس روابط بین الملل و دکترای روابط بین الملل از دانشگاه تهران بود.

او در سال ۱۳۶۶ وارد دانشکده روابط بین الملل شد در سال ۱۳۷۱ وقتی ۲۸ ساله و لیسانسه بود بعنوان کارشناس سیاسی «اداره اول خلیج فارس» به استخدام وزارت امور خارجه درآمد.

در سال ۱۳۷۶ یکسال بعد از دریافت فوق لیسانس روابط بین الملل در ۳۳ سالگی به معاونت سفارت ایران در بغداد منصوب شد. ۴ سال در بغداد حضور داشت تا اینکه سال ۱۳۸۰ معاونت اداره اول سیاسی خلیج فارس وزارت امور خارجه را برعهده گرفت و در سال ۱۳۸۲ به مدت سه سال معاون دستیار ویژه امور عراق بود.

در  سال ۱۳۸۶ با روی کار آمدن دولت دوم محمود احمدی نژاد امیرعبداللهیان به مدت ۳ سال سفیر ایران در کشور بحرین شد.

او  در سال ۱۳۸۹ به مدت یکسال مدیرکلی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه را برعهده گرفت.

سرپرستی مذاکره با آمریکا در بغداد

سال ۱۳۸۶ امیرعبداللهیان در نشست سه جانبه ایران-آمریکا-عراق که در بغداد برگزار شد سرپرست تیم مذاکره کننده ایرانی بود. این نشست که با هدف تأمین امنیت عراق و به درخواست آمریکایی ها که شرایط عراق را خطرناک خوانده بودند برگزار شد.

امیرعبداللهیان در سال ۱۳۹۰ وقتی ۴۷ ساله بود در دوره وزارت علی اکبر صالحی به معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه منصوب شد و این مسئولیت او تا زمانی که محمدجواد ظریف سکاندار وزارت امور خارجه بود نیز ادامه پیدا کرد.

عزل امیرعبداللهیان توسط ظریف

حسین امیرعبداللهیان در خرداد ۱۳۹۵ توسط ظریف برکنار شد. او که معاونت عربی آفریقایی وزارت امور خارجه را بر عهده داشت در این مسئولیت به دنبال تقویت جبهه مقاومت و اصلاح روابط ایران با کشورهای عربی همسایه بود.

این مسئله اما با سیاست های دولت وقت و رویکرد غرب گرایانه محمدجواد ظریف در تضاد بود . همین امر موجب شد که وی توسط ظریف برکنار شده و با وزارت امور خارجه خداحافظی کند.

امیرعبداللهیان در سال ۱۳۹۵ به عنوان دستیار ویژه رئیس علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی شد.

بازگشت به وزارت امور خارجه در کسوت وزیر

پس از پیروزی سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حسین امیرعبداللهیان به عنوان گزینه وزیر امور خارجه به مجلس معرفی شد و توانست با اقبال حداکثری بین نمایندگان مجلس، به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی معرفی شود.

از شهید حسین امیرعبداللهیان بعد از شهید رکن آبادی بعنوان برجسته ترین دیپلمات جبهه مقاومت یاد می شود.

وی به واسطه حضور بیش از دو دهه در وزارت امور خارجه و ارتباط با کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و همچنین همراهی و نزدیکی با شهید حاج قاسم سلیمانی، نقش مهمی در تقویت جبهه مقاومت داشت.

او به ویژه پس از عملیات طوفان الاقصی، در موضع گیری های شفاف و روشن به دفاع از مردم مظلوم فلسطین و غزه پرداخت و همواره بر تبیین سیاست های جمهوری اسلامی ایران در دفاع از جریان مقاومت تاکید داشت.

حسین امیرعبداللهیان در جریان در جریان حضورش در سازمان های بین المللی و مدعی حقوق بشر بارها صدای کودکان غزه شد تا مظلومیت آنها را با صدای بلند فریاد بزند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه