اخبار داغ

ثبت نام ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی

ثبت نام ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی
داوطلبان باید توجه داشته باشند که تاثیر سوابق تحصیلی در سال های آینده به نسبت مشخصی افزایش خواهد یافت. در این مقاله بر آن بودیم که اطلاعات لازم برای ترمیم معدل ۱۴۰۳ و همچنین مراحل و هزینه لازم برای داوطلبان را در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه در این زمینه سوالی دارید یا به دریافت مشاوره تخصصی تحصیلی، مشاوره کنکور 1403 و... احتیاج دارید، با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما را بطور دقیق راهنمایی نمایند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ترمیم معدل برای تمامی داوطلبان کنکور سراسری که دارای معدل پایینی هستند، امکانی است که با هدف بهبود سوابق تحصیلی آنها برای شرکت در این آزمون در نظر گرفته شده است. به این ترتیب تمامی کسانی که دارای معدل پایینی هستند، می‌توانند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند و معدل خود را ارتقا دهند.

این دسته از متقاضیان می‌توانند برای این منظور در امتحانات خرداد ماه دروسی که نمره پایینی دارند و نمرات این دروس باعث کاهش شدید معدل آنها شده باشد را انتخاب کرده و مجددا امتحان دهند.

البته نمرات جدید به عنوان سوابق تحصیلی داوطلب در نظر گرفته می شود، ولی در کارنامه او درج نمی گردد.

تاثیر ترمیم معدل در کنکور سراسری

همانطور که اشاره کردیم در کنکور 1402، شاهد اعمال قطعی سوابق کنکور تحصیلی داوطلبین از قبیل معدل در پذیرش دانشگاه‌ها بودیم. همچنین در سال 1403 تاثیر معدل به صورت قطعی در کنکور سراسری اعمال می شود. منظور از تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری این است که معدل دروس تخصصی و نهایی دانش آموزان به صورت مستقیم بر روی رتبه و تراز کلی کنکور اثرگذار است. میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری در سال 1403، 50% مشخص شده است.

در جدول زیر به بررسی میزان تاثیر معدل در نتایج کنکور پرداخته‌ایم.

سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی
سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی
سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی
سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی

زمان و محل ثبت نام برای ترمیم معدل برای کنکور

معمولا ثبت نام برای ترمیم معدل یک ماه قبل از امتحانات نهایی (خرداد، شهریور و دی) صورت می گیرد و متقاضیان برای هر درس فقط یکبار مجاز به ترمیم نمره و شرکت در امتحان مجدد می باشند. لازم به ذکر است محدودیتی در انتخاب تعداد دروس در نوبتی که برای ترمیم معدل شرکت می کنید، وجود ندارد.

دقت کنید که براساس بخشنامه ترمیم معدل 1403، افراد فقط در امتحانات خرداد ماه امکان ترمیم نمره و ترمیم معدل را خواهند داشت. زمان ثبت نام ترمیم معدل در سال 1403، از 1 الی 10 اردیبهشت تعیین شده است. متقاضیان می توانید در بازه زمانی اعلام شده با در دست داشتن مدارک، نسبت به ثبت نام ترمیم معدل اقدام نمایند.

محل ثبت نام ترمیم معدل دوازدهم برای کنکور سالیان اخیر، مدرسه بزرگسالان منطقه آموزشی محل سکونت دانش آموز بوده است. در طی 1 سال اخیر اقداماتی در جهت دولت الکترونیک صورت گرفته است و متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت آموزش و پرورش به نشانی مای مدیو (my. Medu.ir) اقدام به انتخاب دروس مورد نظر و ثبت نام ترمیم معدل نمایند.

متقاضیان ترمیم معدل در نظر داشته باشند بابت برگزاری امتحان مجدد، برای کسانی که دیپلم خود را گرفتند، برای هر درس مبلغی جهت چاپ و تصحیح اوراق از دانش آموزان دریافت می شود.

این مقاله را حتما بخوانید: ایجاد سابقه تحصیلی

ترمیم معدل برای رشته های بدون کنکور چگونه خواهد بود؟

پروسه ترمیم معدل برای داوطلبانی که معدل نهایی دیپلم آنها پایین بوده و قصد افزایش نمرات و معدل کتبی نهایی دیپلم را دارند شرایط بسیار مناسبی می باشد. یکی از اصلی ترین نکاتی که باید بدانید این است که ترمیم معدل مخصوص کسانی است که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند.

بر همین اساس نمرات امتحان و ترمیم معدل در کارنامه تحصیلی دانش آموزان درج نمی شود، بلکه صرفا نمرات جدید دانش آموزان به صورت سیستمی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال شده و در کارنامه کنکور و انتخاب رشته متقاضیان موثر است.

ترمیم معدل برای رشته های بدون کنکور و صرفا براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه ها، فاقد اعتبار است و امکان پذیر نمی باشد. در نهایت ثبت نام در رشته های بدون کنکور صرفا براساس سوابق تحصیلی براساس معدل کتبی نهایی دیپلم صورت می گیرد.

ایجاد سابقه تحصیلی

هزینه ترمیم معدل کنکور سال 1403

دانش آموزان متقاضی ترمیم نمره باید به ازای دروس انتخابی در آزمون ترمیم معدل؛ هزینه ی شرکت در جلسه امتحان، تصحیح برگه های امتحانی و ثبت نمرات را به وزارت آموزش و پرورش پرداخت نمایند.

هزینه ی ثبت نام و شرکت در ترمیم معدل با توجه به واحد درسی و رشته تحصیلی متغیر است ولی میانگین هزینه هر درس برای ترمیم معدل در سال 1403، مبلغ 50 هزار تومان می باشد. این مبلغ هر سال دستخوش تغییر و افزایش می شود و باید از طریق سامانه آموزش و پرورش و یا مدرسه ی محل تحصیل به دانش آموزان ابلاغ شود.

برای اطلاع دقیق تر و بررسی هزینه های ثبت نام و شرکت در ترمیم معدل سال 1403 می توانید با مشاوران متخصص ما در مرکز مشاوره آویژه در ارتباط باشید.

افراد غیر مشمول ترمیم معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳

در جدول زیر می توانید لیست افرادی که شامل قانون ترمیم معدل در کنکور سراسری نمی شوند را مشاهده کنید.

ردیف شرایط افرادی که مشمول طرح و قانون ترمیم معدل نمی شوند
1 فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه و دبیرستان (قبل از سال ۸۴)
2 دارندگان مدرک پیش دانشگاهی (قبل از سال ۱۳۹۱)

چه کسانی مجاز به شرکت در ترمیم معدل هستند؟

طبق آیین نامه و بخشنامه ترمیم معدل در سال 1403، تمام افرادی که دارای سابقه تحصیلی نظام جدید (6-3-3) هستند، همچنین دانش آموزان مشغول تحصیل در پایه یازدهم و دوازدهم می توانند در امتحانات نهایی و دروس موثر در کنکور سراسری ثبت نام کرده و ترمیم معدل نمایند.

همچنین فارغ التحصیلان دوره متوسطه در دبیرستان که بعد از سال 1384 موفق به اخذ دیپلم شده اند و فارغ التحصیلانی که از سال 1391 موفق به گذراندن دوره پیش دانشگاهی شده اند، می توانند با تائید وزارت آموزش و پرورش در سال 1403، برای ثبت نام ترمیم معدل اقدام نمایند و نمرات خود را در دورس موثر افزایش دهند.

فارغ التحصیلان نظام آموزشی(6-3-3) ، نظام آموزشی سالی واحدی(پیش دانشگاهی) و سایر نظام های آموزشی که قصد شرکت در کنکور گروه دیگری به جز رشته دیپلم خود را در سال 1403 دارند، باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی جدید از طریق آموزش و پرورش و مدارس بزرگسالان اقدام کنند.

با توجه به اینکه فرصت ترمیم معدل در سال 1403، فقط یکبار برای هر درس می باشد، قبل از هر گونه اقدام و برای جلوگیری از خطا و اشتباهات احتمالی در ثبت نام ترمیم معدل باید از آخرین بخشنامه و شیوه ترمیم معدل در سال جدید آگاه باشید.

جهت بررسی شرایط اختصاصی و اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران متخصص ما در مرکز مشاوره آویژه در ارتباط باشید.

انتخاب دروس ترمیم معدل ۱۴۰۳

خوشبختانه در حال حاضر محدودیتی برای انتخاب تعداد دروس در ترمیم معدل کتبی دیپلم و پیش دانشگاهی تعریف نشده و داوطلبان هر تعداد که بخواهند، می‌توانند دروس را برای آزمون و ارتقا نمره انتخاب کنند.

تاثیر ترمیم معدل در کنکور سراسری

سخنی از مشاوران آویژه

با تصویب تغییرات کنکور ۱۴۰۳، ترمیم معدل موضوعی است که داوطلبان با استفاده از آن می‌توانند شانس خود را برای پذیرش دانشگاه افزایش دهند.

این پروسه در سال های اخیر ماه های دی، خرداد و شهریور انجام می گرفته و محدودیتی مبنی بر شرکت داوطلبان در آن وجود نداشته، اما در سال 1403 و بر طبق بخشنامه ترمیم معدل، متقاضیان ترمیم معدل فقط در امتحانات خرداد ماه مجاز به ثبت نام و شرکت در امتحانات نهایی می باشند.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که تاثیر سوابق تحصیلی در سال های آینده به نسبت مشخصی افزایش خواهد یافت.

در این مقاله بر آن بودیم که اطلاعات لازم برای ترمیم معدل ۱۴۰۳ و همچنین مراحل و هزینه لازم برای داوطلبان را در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه در این زمینه سوالی دارید یا به دریافت مشاوره تخصصی تحصیلی، مشاوره کنکور 1403 و... احتیاج دارید، با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما را بطور دقیق راهنمایی نمایند.

سوالات متداول

منظور از ترمیم معدل نمرات دیپلم چیست؟

ترمیم معدل برای تمامی داوطلبان کنکور سراسری که دارای معدل پایینی هستند، امکانی است که با هدف بهبود سوابق تحصیلی آنها برای شرکت در این آزمون در نظر گرفته شده است.

زمان ثبت نام ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

متقاضیان ترمیم معدل می توانند در یکی از ماه های دی، خرداد و شهریور برای شرکت در آزمون های ترمیم معدل شرکت نمایند و سطح نمرات خود را بهبود بخشند.

منبع: https://avije.org/

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه