اخبار داغ

جزییات نشست خبری مشترک سخنگو دولت با رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون علمی و فناوری

جزییات نشست خبری مشترک سخنگو دولت با رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون علمی و فناوری
نشست خبری مشترک سخنگو دولت با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون علمی و فناوری امروز ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری مشترک علی بهادری جهرمی سخنگو دولت باحضور محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی وفناوری امروز (یکشنبه۳ تیرماه ۱۴۰۳) در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در ابتدای این نشست خبری اظهار کرد: هم در ساختارسازی و ارتقاء ساختارها در این دولت در سه سال گذشته اقدام شد، هم برای توسعه دانش بنیان‌ها در حوزه‌های مختلف اقدامات زیادی شد که ۲ رکن اساسی مورد پیگیری در این دولت بوده است.

سخنگوی دولت گفت که اقدامات سازمان انرژی اتمی نتیجه همکاری و تعامل سازنده این سازمان با بخش‌های مختلف است و مواردی که معاون علم و فناوری ارایه دادند درباره تصویب فوری همه آیین‌نامه‌ها همه نشان از هم افزایی بسیار نزدیک دستگاه‌های دولتی در پیشبرد سیاست‌های واحد و منسجم در پیگیری سیاست‌های کشور است.

وی ادامه داد: امیدواریم با استمرار رویکردهای تعاملی شاهد تحقق دستاوردهایی به نفع مردم و جوانان کشورمان در ادوار مختلف باشیم.

بهادری جهرمی اظهار کرد: تبدیل دستاوردهای علمی به محصولات قابل استقاده از مهمترین کارویژه‌های دولت سیزدهم بوده است . در ۱۴۰۲ ، ۱۲ آیین نامه موضوعی برای توسعه دانش بنیان حوزه‌های مختلف عملکردی دولت تصویب شده است تا بتوانند برای رشد بهره ببرند و همین مبنا در تحقق شعار سال و آیین‌نامه‌های قانون جهش تولید دانش بنیان و احکام برنامه هفتم پیش بینی شده است تا از دستاوردهای علمی بیشترین بهره را ببریم.

وی‌گفت: نگاه به آینده و توسعه علم و دانش درحوزه‌های نوظهور از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بوده است. دولت همان طور که مقام معظم رهبری گفتند آینده را فدای امروز نکرد و همزمان با رسیدگی به موضوعات روز برنامه‌ای برای توسعه علم و دانش در حوزه های مهم و دانشی داشته است. مثلا هوش‌ مصنوعی یکی از اولویت‌های راهبردی کشور تعیین شد و شورای راهبردی برای این حوزه تشکیل شد و کلیات سندی برای آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد.

در ادامه دهقانی فیروز آبادی با اشاره به اینکه طی دوران مسئولیتش در دولت رئیس‌جمهور شهید با برگزاری نشست‌های متعدد با رسانه‌ها، برنامه‌های معاونت علمی به تفصیل، تبیین شده و از این رو خبرنگاران با تحولات این حوزه آشنا هستند، گفت: رئیس‌جمهور شهید نگاه جامعی به حوزه علم و فناوری داشت.

وی با مروری بر دستاوردهای دولت در حوزه فناوری، اظهار کرد: شهیدجمهور نگاه ویژه به اقتصاد دانش‌بنیان داشت که از بدو شروع کار، عنوان اقتصاد دانش‌بنیان را به اسم معاونت علمی اضافه کرد. اقتصاد دانش‌بنیان عنوانی است که در دولت سیزدهم به این معاونت اعطا شد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: بعد از ۲۰ سال حمایت مقام معظم رهبری از جنبش نرم‌افزاری و ایجاد زیرساخت‌ برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان چون شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری اکنون مردم این انتطار را دارند که اثر این حمایت‌ها در زندگی آنها دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: از این رو با اضافه کردن ماموریت اقتصاد دانش‌بنیان، حوزه‌هایی چون انرژی، سلامت و امنیت غذا، تجهیزات پزشکی، آب، محیط زیست، امنیت و تجهیزات پزشکی و معدنی ستادهای ویژه، طراحی و معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اضافه شد و شروع به انجام پروژه‌ای در زمینه توسعه بازار شرکت‌ها کردیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، غافل نشدن از پیشرفت‌های دنیا را از دیگر تاکیدات رئیس‌جمهور شهید دانست و یادآور شد: رئیس‌جمهور شهید همواره تاکید داشت که به گونه‌ای عمل شود که برای ۱۰ سال آینده هم برنامه داشته باشیم و این دو رویکرد کاملا مستقل و کمک‌کننده در معاونت علمی شروع به اجرا شد که در ۵ حوزه تاثیر داشت.

دهقانی فیروزآبادی، ایجاد و ارتقای ساختاری و نهادی را یکی از حوزه‌های تاثیرگذار نام برد و یادآور شد: در این راستا چندین نهاد اثرگذار تاسیس شدند که از جمله آنها می‌توان به ایجاد بنیاد ملی علم ایران، سازمان تعاملات بین‌المللی، سازمان ملی هوش مصنوعی به عنوان‌ نهاد عالی در سطح رئیس‌جمهور از جمله این نهادها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سازمان تعاملات علمی جمهوری اسلامی ایران بعد از ۸ سال پیگیری در اسفند سال قبل از سوی رئیس‌جمهور شهید ابلاغ شد، افزود: ایجاد و ارتقای ظرفیت‌های قانونی از دیگر تاثیرات اقدامات این معاونت است. به باور متخصصان با اجرای ۱۰ ساله قانون جهش تولید دانش‌بنیان می‌توان ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را ارتقاء داد و این از جمله اقدامات و دستاوردهای کلان است که در این دوره محقق شد.

وی ادامه داد: ارتقای ظرفیت‌های قانونی در برنامه هفتم توسعه کشور از دیگر اثرات قانونی است، چرا که در برنامه هفتم از چند حوزه فناورانه اسم برده شده است که دولت مکلف به ایجاد زیر ساخت شده است که از جمله آن می‌توان به حوزه‌های میکروالکترونیک، هوش مصنوعی، کوانتوم، علوم شناختی، زیست فناوری و مواد ساخت پیشرفته اشاره کرد.

معاون علمی رئیس‌جمهور ادامه داد: محور سوم اثرگذاری ارتقای کمی و کیفی است. در کشور قریب به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان، ۲ هزار شرکت خلاق و ۳۹۰ هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان‌ مشغول به کار هستند که نسبت به سال ۱۴۰۰ از ۲۱۲ هزار نفر به ۳۹۰ هزار نفر افزایش یافته است.

وی با اشاره به فروش شرکت‌ها از ۲۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۶۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳، خاطر نشان کرد: تعریف پروژه‌های کلان از دیگر اثرگذاری‌ها در این محور است، طبق تاکیدات رئیس‌جمهور شهید، هر تجهیز، خدمت و کالایی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده و مورد استفاده دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرد، نباید از خارج وارد شود. این رویکرد منجر به تعریف پروژه‌های کلان بویژه در وزارت نفت شد.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، وزارت نفت یکی از نهادهای پیشرو در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است، به گونه‌ای که به ارتقای ۶ برابری همکاری، به رشد ۵ برابری در تولید محصولات بار اول و ایجاد بازار چند میلیارد دلاری برای دانش‌بنیان‌ها منجر شد.

وی با اشاره به دستاوردهای تعاملات خارجی این معاونت، گفت: یکی از توفیقات رئیس‌جمهور همراه کردن معاونت علمی در سفرهای خارجی بود که این امر موجب شد تا صادرات شرکت‌ها از ۲۹۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۲.۵۱ صدم میلیارد دلار ارتقاء طی ۳‌ سال برسد.

معاون علمی رئیس‌جمهور در خصوص نخبگان، گفت: آیین‌نامه جامعی توسط دولت تصویب شد که شامل بورسیه تحصیلی و ... می‌شود.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری سامانه کانکت وجود داشت که در این دوره ظرفیت بودجه‌ای آن ۴ برابر افزایش یافت. طی این مسیر قرار شد با هماهنگی نهادهای سربازی، ایرانیان مقیم خارج پروژه فناورانه انجام دهند که معاونت علمی از این قضیه حمایت مالی انجام دهد.

وی گفت: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تعداد ۲۲۴۲ متخصص دانش‌آموخته از ۲۰۰ دانشگاه برتر با کشور همکاری می‌کنند. ۱۱۹۱ نفر هم تا سال ۱۴۰۱ در قالب‌های مختلف با کشور همکاری کردند.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در بازگشت از کشورهای دیگر، ۱۸۰ نفر جذب در دانشگاه‌ها به عنوان هیات علمی شدند. ۲۵۰ نفر در قالب پروژه فناورانه نیز فعالیت خود را در کشور آغاز کرده‌اند.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در این نشست خبری با بیان اینکه وجه تمایز سازمان انرژی اتمی این است که سازمان هم محقق علم و فناوری است و هم مصرف کننده است؛ گفت: از این رو فشار تحقیق و توسعه در گروه محققان سازمان یک عامل ثانوی دارد که همان تقاضاست که وقتی این ۲ با هم هم راستا می‌شود رشد را سبب می‌شود.

وی افزود: آقای رئیسی در بازدیدی که از دستاوردهای سازمان داشتند پرسیدند که انرژی اتمی‌ می‌تواند این الگو را محقق کند، اما دیگران نمی‌توانند. این ظرفیتی است که رهبری از آن به عنوان آبروی علم و فناوری کشور نام بردند.

وی گفت اولین گام ما این بود که سند جامع راهبردی را برای اینکه نسبتش را با آینده روشن کند تهیه کنیم و در ۱۴۰۱ توسط رئیس‌جمهور رونمایی شد و در پرتو این ریل‌گذاری در ۲ سالانه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ دستاورد دانشی را ثبت کردیم یعنی هر یک و نیم روز یک دستاورد ثبت شده است و رویکرد برنامه محور و نتیجه گرا که حاصل سیاست جدید بود تحولاتی ایجاد کرد که از فرایند تحقیقاتی بودن عبور کردیم به سمت صنعتی شدن و حرکت‌مان را برای تحقق اهداف سند راهبردی محکم کردیم.

اسلامی ادامه داد: فناوری هسته‌ای تاثیرات خود را در زندگی مردم نشان می‌دهد در ۲ محور انرژی و غیر انرژی. رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای از مهمترین اهداف در محور انرژی است.

وی ادامه داد: برای تحقق این برنامه در مناطق ساحلی شرکت‌هایی تاسیس و مطالعات تفصیلی و عملیات پیش‌نیاز  آغاز شده و پروژه‌های اجرایی هم شروع شده و در ۱۴۰۰ ما ۳۰۰ نفر نیروی انسانی در این پروژه‌ها داشتیم الان بیش از پنج هزار نفر فعال هستند؛ از این رو این یک اتفاق بزرگ است که قابلیت صنعتی خودمان را به کار گرفتیم.

وی تاکید کرد که کشوری را هسته‌ای می‌دانند که سوخت و راکتور تحقیقاتی داشته باشد نه تبلیغاتی که برای بخش نظامی به راه می‌اندازند.

اسلامی گفت در بخش غیرانرژی نیز پرتودهی را در دستورکار قرار دادیم . ما اراده کردیم کل سامانه‌های مولد پرتو در هر سه نوع آن توسط شرکت‌های دانش بنیان احداث شده است. در ساخت این شبکه‌ها مشارکت بخش خصوصی جدی و قابل توجه است. در سه ماه اول سال سه سایت را افتتاح کردیم و تا شهریور به هشت سامانه می‌رسد که با اینها هدف افزایش ماندگاری محصولات کشور را در بخش‌های مختلف داریم.

وی افزود: الان در تولید محصولاتی از جمله در بخش سلامت بیش از ۶۵ محصول رادیودارویی در سطح کشور تولید می کنیم و سعی بر گسترش بازار در منطقه داریم. امروز بیش از ۲۰ محصول رادیودارو در فاز تحقیقاتی داریم که قابل توجه است و ۲۲۰ مرکز پزشکی را پشتیبانی‌ می‌کنیم در حالی که در ۱۴۰۰، این مراکز ۱۹۰ مرکز بودند. همچنین ما مرکز تولید و  توسعه رادیودارو را در دست اقدام داریم که ظرفیت جدیدی ایجاد می‌کند و امیدوار بودیم با حضور رئیس‌جمهور شهید آن را افتتاح کنیم به هرحال ان‌شاءالله این کار صورت می‌گیرد که ظرفیت ما را از پنج تا هفت برابر در تولید رادیو دارو ارتقا می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: در بخش پلاسمای سرد هم برای بیماران خاص از جمله دیابت کاربرد دارو در درمان زخم بسیار موثر است و آمادگی داریم تا پنجاه کلینیک زخم در کشور ایجاد کنیم. در سم زدایی از افلاتوکسین در رابطه با پسته این پلاسماتراپی کمک کرده است و در ابزار دقیق هسته‌ای هم تعداد زیادی از مجتمع‌های صنعتی داشتیم که در این رابطه مشکل داشتند و امروز کلیه این سامانه‌ها طراحی و ساخته شده است.

اسلامی همچنین گفت سازمان انرژی اتمی شرکت هایش مقام اول بهره برداری را کسب کرده‌اند و این موفقیت بزرگی بوده  و شرکت‌هایی که به نوعی ورشکسته تلقی می شدند در صدر بهره‌وری قرار گرفتند.

وی‌ درباره افتتاح تجهیزات پرتودهی گفت: ما ظرفیت متناسب با حجم تولید در کشور را در این بخش ایجاد می‌کنیم با کمک بخش خصوصی. آن بخشی که ریسک دارد را ما به بخش خصوصی کمک می‌کنیم . در استان خراسان رضوی که از قطب‌های کشاورزی است جا دارد از این سامانه‌ها بیشتر نصب شود. پرتودهی باعث می‌شود آثار سموم از محصول حذف شود و عمر محصول افزایش می‌یابد. در محصولات کشاورزی مثل سیب زمینی و حبوبات این دستگاه‌ها موثر هستند و این از ضایعات بیشتر در بخش تولید محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند. در دنیا حدود ۵۰ سال است این کار انجام می‌شود ما هم داشتیم، اما باید گسترش پیدا می‌کرد و این ملموس‌ترین نوع حضور انرژی اتمی در زندگی مردم است و در آینده در اردبیل هم سامانه را افتتاح می‌کنیم.

اسلامی گفت: گسترش رادیوداروها را با هدفی نو پی گرفتیم یعنی این که در رادیوداروهای تشخیصی ضریب دقت را ارتقا دهیم و در درمانی اثرگذاری را ارتقا دهیم و این هدف تا حد زیادی محقق شده است. در سال ۱۴۰۲ حجم پرتودهی محصولات که شامل محصولات یکبار مصرف پزشکی‌ می‌شود را سه برابر توسعه دادیم و این روند ادامه دارد و شرکت‌هایی که علاقه دارند در این حوزه وارد شوند به آنها کمک می‌کنیم. در سریال «نون خ» با زبان طنز حضور و اثر انرژی هسته‌ای را به خانه‌های مردم بردیم و این یک زنجیره است که از نقطه شروع تا جایی که در اختیار مردم قرار گیرد را در سطوح مختلف دنبال می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره روند ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر گفت:  در ۱۴۰۰ به دلایلی در وضعیت رکود در روند ساخت این ۲ واحد بودیم اما امروز در همه زمینه‌ها در سایت بوشهر و در کارخانه‌های ایرانی طرف قرارداد اقلام در حال ساخت هستند و از امروز تا پنج سال دیگر واحد اول آماده می شود و طی هفت سال واحد دوم. نیروگاه‌های دیگر هم به این شکل و در همین بازه زمانی یک واحد از نیروگاه‌های کارون و از واحدهای دیگر هم یک واحد احتمالا بتوانیم در مدار قرار دهیم.

وی درباره جهاد تبیین و سیاست درهای باز سازمان انرژی اتمی گفت در ۱۴۰۰ پنج گروه از سازمان بازدید کرده بودند. در ۱۴۰۲ به ۲۰۰ گروه رسید و جمعیتی که توانستند بازدید کنند به ده هزار نفر رسیدند که شامل اشخاص و گروه های مختلف بودند و در ۱۴۰۰ سازمان چهار نمایشگاه برگزار کرده بود اما در ۱۴۰۲ ، ۴۲ نمایشگاه برگزار کردیم.

اسلامی در پاسخ به اینکه گروسی اخیرا گفته است به سمت دیپلماسی با ایران و یک توافق جدید باید رفت گفت روابط ایران و آژانس مبنای قانونی دارد و این مبنا ان‌پی‌تی و پادمان جامع است. آژانس در این چارچوب حرکت می‌کند و در همین قالب باید مطالبه داشته باشد و غیر از این نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی معتقدند به لحاظ فنی و مالی و تامین سوخت پشتوانه کافی برای ورود به ساخت نیروگاه‌های اتمی نداریم گفت: ساخت نیروگاه های اتمی بسته به نوع قراردادش متفاوت است. قراردادی که برای نیروگاه بوشهر است آن‌چه در گذشته امضا شده احداث هشت نیروگاه است که تعهد تامین سوخت هم با سازنده است. این قراداد ۲ بخش دارد یکی‌ داخلی سازی و بخش دیگر ساخت در کشور طرف قرارداد است.

وی ادامه داد: برای سایر بخش‌ها از پروژه‌های صفر فرایند که معدن است ظرفیت‌های خود را گسترش دادیم،  منابع کافی و متنوع در کشور است و نگرانی برای تامین سوخت ۲۰ هزار مگاوات نداریم.

وی افزود: متاسفانه یک اظهار نظر ذهنی توسط برخی کارشناسان در این رابطه می شود اما ما مورد به مورد هر یک از اضلاع نیروگاه را شناسایی کردیم و با شناسایی شرکت‌ها و ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد این را در قالب نقشه راه بومی‌سازی نیروگاه های اتمی احصا کردیم و با راستی‌آزمایی که کردیم و یک سال هم طول کشید انجام دادیم.

 اسلامی گفت: با تجربه ۳۰ ساله‌ای که در حوزه صنعت دارم و شناخت از ظرفیت‌های صنعتی خوشبین هستم و مطمئنم این کارها انجام می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه