اخبار داغ

به یاد «مهدی آذریزدی» در «مستند ایران»

به یاد «مهدی آذریزدی» در «مستند ایران»
18 تیر به عنوان روز رسمی ادبیات كودك و نوجوان در تقویم رسمی ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ 18 تیرماه روز ملی ادبیات كودك و نوجوان است، دلیل این نامگذاری تقارن آن با روز درگذشت «مهدی آذریزدی» نویسنده و بازنویس خوب كشورمان است. 

به همین مناسبت رادیو ایران در سالروز در گذشت زنده یاد «مهدی آذریزدی» ویژه برنامه «مستند ایران» را با رویكرد مروری بر آثار و زندگی این نویسنده فقید تقدیم می كند.

عبدالله علایی تهیه كننده «مستند ایران» بیان كرد: زنده یاد «مهدی آذریزدی» یكی از پرتیراژترین نویسندگان ادبیات كودك و نوجوان بود كه از محروم‌ترین طبقات اجتماعی برخاسته بود. او سواد را نه در شكل و شمایل متعارف روزگار كه از طریق تلاش و تكاپوی مستمر و بلاوقفه خود و عشق و علاقه بی‌زوالش به كتاب و خواندن فرا گرفته بود. از این رو او نه تنها نماینده ادبیات ملی ماست، بلكه خود نیز حاصل آن است. او نه تنها خالق این ادبیات كه مخلوق آن نیز هست.

علایی ادامه داد: شمار آثار «مهدی آذر‌یزدی» به نظم و نثر به بیش از ۳۰ اثر می‌رسد كه برخی از آن‌ها اشاره كرد: «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از كتاب‌های كهن»، «مثنوی بچه خوب»، «قصه‌های ساده برای نوآموزان»، «تصحیح مثنوی مولوی»، «گربه تنبل»، «خودآموز مقدماتی شطرنج»، «خودآموز عكاسی برای همه»، «قصه‌های پیامبران»، «یاد عاشورا»، «تذكره شعرای معاصر ایران» و...

وی در پایان گفت: «مهدی آذریزدی»، نویسنده ایرانی، ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه‌ تهران دار فانی را وداع گفت و در حسینیه‌ خرمشاه یزد در نزدیكی محل زندگی‌اش به خاك سپرده شد.

گفتنی است «مستند ایران» سه شنبه ۱۸ تیر، به تهیه كنندگی عبدالله علایی و روایتگری فاطمه آل عباس ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه