اخبار داغ

در آخرین تمرین تیم والیبال نوجوانان ایران چه گذشت؟

تقوی: افتخاری بالاتر از جنگیدن برای مردم و کشور نیست/ غلامی: راهی جز لذت از بازی والیبال نداریم

تقوی: افتخاری بالاتر از جنگیدن برای مردم و کشور نیست/ غلامی: راهی جز لذت از بازی والیبال نداریم
آخرین تمرین تیم والیبال نوجوانان ایران با حضور مصطفی کارخانه مشاور عالی رئیس فدراسیون والیبال برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دپارتمان ارتباطات فدراسیون والیبال، آخرین تمرین تیم والیبال نوجوانان ایران برای حضور شایسته در رقابت‌های قهرمانی زیر 18 سال آسیا امروز (شنبه 30 تیر) در حضور رئیس فدراتسیون والیبال و مشاور عالی در سالن فدراسیون برگزار شد.

رقابت‌های والیبال زیر 18 سال قهرمانی آسیا از 7 تا 14 مرداد در بحرین برگزار خواهد شد و تیم ایران در گروه C مرحله مقدماتی با چین، تیم دوم غرب آسیا و فیلیپین هم‌گروه است. ملی‌پوشان کشورمان امشب (شنبه 30 تیر) راهی بحرین می‌شوند.

تقوی: افتخاری بالاتر از جنگیدن برای مردم و کشور نیست

میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال در جمع تیم ملی والیبال نوجوانان ایران اظهار داشت: آخرین اردو را پشت سر گذاشتید و روزهای سخت در کنار هم بودید و کار کردید. جا دارد از کادر فنی تیم به ویژه عادل غلامی و فرهاد قائمی تشکر کنم. نسلی که در کنار شما ایستاد تا این روزها را سپری کنید و مهدی اسلامی هم زحمات ارزشمندی برای تیم کشید.

رئیس فدراسیون والیبال با بیان این که بسیاری اعتقاد داشتند که ضرورتی به شکل گیری این تیم وجود ندارد، تصریح کرد: رده‌های سنی معمولا دو ساله است و یک سال در رقابت‌های آسیایی و سال دیگر در مسابقات قهرمانی جهان شرکت می‌کنند اما در چند سال گذشته فدراسیون والیبال جهان، رده زیر۱۶ سال را اضافه کرد و ترکیب کمی بهم ریخت. اولین سالی است که تیم های ملی یک ساله داریم و خیلی‌ها گفتند که زیر ۱۷ سالی که تجربه مسابقات آسیایی و جهانی داشته و برخی بازیکنان رده سنی زیر ۱۹ سال که 18 سال دارند را در تیم نوجوانان به کار بگیرید و چرا این قدر برای تشکیل یک تیم دیگر هزینه می‌کنید و صرفه و صلاح این کار چیست؟

وی افزود: صرفه و صلاح تشکیل تیم نوجوانان پول و وقت نیست؛ شمایی هستید که محکم سرجایتان ایستادید تا نشان دهید ما تصمیم درستی گرفتیم و سرمایه‌های این کشور هستید. برای عادل غلامی این تیم خیلی مهم است چون برند والیبالی که در این چند سال به دست آورده و حیثیت و آبرویش را با جون و دل در اختیار شما گذاشت و برای همه اهدافتان بجنگید.

تقوی در ادامه خاطرنشان کرد: بازی برد و باخت دارد درگیر برد و باخت نشوید و هرچه در توان دارید بگذارید اگر نشد فدای سرتان اما مفت چیزی را از دست ندهید چون آسان به این جایگاه نرسیدید و از خیلی چیزها گذشتید تا به اینجا رسیدید و از بسیاری از چیزها گذشتید. فرصت‌ها را مفت از دست ندهید و برای برد حریص باشید. از بازی کردنتان و جنگیدن لذت ببرید و قامت برنده داشته باشید همین کفایت می‌کند. شما نسل آینده والیبال ایران هستید و برای قرار گرفتن عکستان روی جلد مجله فدراسیون در میان بازیکنان تیم ملی والیبال بزرگسالان بجنگید. افتخاری بالاتر از جنگیدن برای مردم و کشور نیست. مردم را خوشحال کنید و نگذارید از والیبال ناراحت باشند. حال والیبال خوب نیست و باید همه در کنار هم بایستیم تا حالش خوب شود. کادر فنی ، مربیان، ماساژور، وزارت، ما در فدراسیون و هواداران باید هرکدام نقش خود را به خوبی ایفا کنیم. مطمئنم با این نسلی که ساخته می شود خیلی زود شاهد بازگشت به روزهای اوج والیبال هستیم. در فدراسیون والیبال موظف به ارایه بهترین خدمات هستیم و اگر کاستی ای وجود دارد بدانید تمام تلاش خود را به کار گرفتیم. امیدوارم با غرور و عزت بروید و با افتخار برگردید.

در ادامه عادل غلامی سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان پسر ایران هم ضمن تشکر از حمایت‌های رئیس فدراسیون اظهار کرد: کار سختی است که با این شرایط بد مالی این همه رده‌های سنی را حمایت کنید. با سیلی صورت سرخ می‌کنید اما نمیگذارید پرچم والیبال پایین کشیده شود. تمام اتفاقاتی که در ورزش رخ می‌دهد مانند زندگی است و همیشه بالا و پایین وجود دارد. با تدابیر شما و حمایتی که دولت آینده باید از والیبال ورزش سوم ایران که میلیون ها بیننده دارد، داشته باشد؛ امیدوارم شرایط بهتر شود. شاید نتایج مردم را کمی آزرده خاطر کرده باشد اما توقعات طبیعی است و موقعی می‌توانیم این توقعات را برآورده کنیم که فدراسیون به لحاظ مالی تامین شود.

وی ادامه داد: فدراسیون‌های فوتبال و کشتی همانطور که برازنده‌شان است در حال ارتقای ساختمان و کمپ های خود هستند، ما هم برازنده این هستیم که از نهاد ریاست جمهوری و وزیر ورزش دیدگاه ویژه‌ای به والیبال داشته باشند چرا که جهانی شدن هزینه دارد.  

تیم‌های زیر 17، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان همگی همین یک سالن را در اختیار دارند و ۲۰ سال است که والیبال روند رو به رشدی را پیش گرفته در حالی که ساختاری برای آن در دوره های گذشته ایجاد نشده است و فقط به دنبال نتیجه بودیم. وقتی ساختار ایجاد کنید مسلما تداوم خواهد داشت. من و فرهاد در کمپ های مختلف حضور داشتیم و درست است که بزرگسالان امکانات خوبی دارند اما در رده ها فدراسیون در حد نام خود امکانات در اختیار ندارد. مطمئنم دیدگاه شما ساخت ساختار است و برای والیبال در آینده اتفاقات خوبی با حضور این نسل خواهد افتاد. نسلی که قرار نبود تشکیل شود و سه ماه همگی پیگیربودیم که این تیم تشکیل شود و زیر ۴ ماه اردو داشتیم اما به واسطه استعداد در این مدت کوتاه والیبال روز دنیا را بازی می‌کنند و امیدوارم پرچم کشور عزیزمان را به اهتزاز در آوریم.

محمد امین رحیمی کاپیتان تیم ملی نوجوانان ایران هم در پایان گفت: در کمتر از چهار ماه که اردو داشتیم در کنار بهترین کادر فنی، در کمترین زمان بهترین تجربه را کسب کردیم. حرفشان را گوش کردیم و از کادر و فدراسیون تشکر می‌کنیم که ما را حمایت کردند.

کارخانه: راز پیروزی در توجه به جزئیات است

مصطفی کارخانه مشاور عالی رئیس فدراسیون والیبال یکی از میهمانان ویژه این تمرین بود که دقایقی در جمع والیبالیست ها حاضر شد و با تاکید بر اینکه تیم نوجوانان سرمایه‌های والیبال ایران است، اظهار داشت: من از جمله مربیانی هستم که نیروی انسانی را سرمایه واقعی می‌دانم در صورتی که شاید برخی مربیان پول و سایر فاکتورها را سرمایه بدانند. منکر اهمیت پول برای تیم داری نیستم، اما تفکر بازیکنان یکی از ویژگی‌های مهم است که باید به آن دقت کنیم.

وی تصریح کرد: شما بازیکنان آینده والیبال ایران هستید و من بیش از 20 سال است که عادل غلامی را می شناسم و این مربی قابلیت‌های زیادی هم در زمان بازیگری و هم در کسوت مربیگری دارد. غلامی در زمان بازیگری به رغم قد متوسط برای پست دفاع میانی، با ضریب هوشی این موضوع را جبران می‌کرد. یادم نرود که تفاوت بازیکنان باهوش با بازیکنان معمولی، خطای کمتر در طول زمان بازی است.   

کارخانه به اشاره به رکورد سرعت سرویس در جهان که 137 کیلومتر است، گفت: بازیکن باید در کسری از ثانیه تصمیم بگیرد، در غیر اینصورت توپ به بازیکن تحمیل می‌شود. بنابر این هوش بالای یک بازیکن در این گونه موارد کمک  می‌کند که بدون خطا کار خود را انجام دهد. بسیاری از بازیکنان از جمله ژاپنی‌ها با سخت کوشی کوتاهی قد خود را جبران کردند و امسال نایب قهرمان لیگ ملت‌ها شدند، چه اتفاقی افتاده که این تیم عملکرد به این خوبی دارد؟ به نظر من باورهای درونی ژاپنی‌ها نسبت به همه بازیکنان جهان بیشتر است.

مشاور عالی فنی رئیس فدراسیون والیبال با اشاره به سابقه 40 ساله در والیبال گفت: سال‌های متوالی با نوجوانان کار کردم و به عنوان یک بردار بزرگتر به شما توصیه می‌کنم که دنبال نتیجه نباشید. باید کیفیت کار خود را افزایش دهید. عملکرد خوبی داشته باشید، اگر کیفیت و عملکرد خوب باشد، طبیعی است که برنده هم می‌شوید.

وی در گفت وگو با تک تک بازیکنان، اصولی مانند تمرکز خوب، صبوری و شکیبایی به ویژه در زمان شکست، شکرگذاری در هنگام برد، ذهن برنده، خلاقیت و نوآوری، ابتکار، خودباوری و استقامت را از جمله عوامل موفقیت در یک تیم دانست و گفت: در مسابقات پیش رو شایستگی و لیاقت خود را نشان دهید. من به این باور رسیدم که برای موفقیت باید قوی شد. نباید تا ثانیه آخر مسابقه دست از تلاش بردارید، تجربه نشان داده که برخی تیم‌ها حتی در امتیاز 24 بر 19 ناامید نشدند و پیروز از میدان خارج شدند.

کارخانه یادآور شد که تلاش، کوشش، برنامه ریزی، هدفمندی، اراده و … از جمله فاکتورهای برای پیروزی در ورزش است و گفت: اگر هر تیمی این موارد را داشته باشید، 100 درصد نتیجه خواهید گرفت. راز موفقیت در کنجکاوی است و پیروزی در توجه به جزئیات است و نباید در کلیات غرق شویم.

غلامی: راهی جز لذت از بازی والیبال نداریم

عادل غلامی سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران نیز کارخانه را یکی از سرمایه‌های واقعی والیبال ایران دانست و گفت: من حداقل 8 سال سابقه شاگردی این مربی را داشتم. همیشه هدف کارخانه کمک به والیبال ایران است و در کارهای خود هم موفق بوده است. خیلی خوشحالم که در این تمرین حاضر شد و در مدت تمرینات روی این مسایل که از سوی بزرگترین مربی تاریخ والیبال ایران بازگو شد، کار کردیم.

غلامی تصریح کرد: راهی جز لذت از بازی والیبال نداریم تا موفق شویم و این بازیکنان آینده والیبال ایران هستند، هر نتیجه ای هم در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا کسب شود، اسکلت آینده تیم ملی والیبال ایران این بازیکنان خواهند بود. من به این بازیکنان ایمان دارم زیرا در مدت 4 ماه گذشته تغییرات زیادی داشتند.

عادل غلامی سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ۱۵ اسفند اردوها را آغاز کردیم و هفت اردو داشتیم. از شروع کار بازیکنان پیشرفت زیادی داشتند تا به اندازه سنشان والیبال گروهی بانظمی ارائه ‌دهند. کادر فنی زحمات زیادی برای این تیم کشیده و اتفاقی که رقم خورد، این بود که این نسل، والیبال روز را با این سن به بهترین نحو ارائه می‌دهد.

وی درباره حریفانشان در مسابقات قهرمانی آسیا، عنوان کرد: ارزیابی چندانی نداریم چون همانطور که اطلاع دارید در این رده سنی تیم‌ها شناختی از هم ندارند. اولین دوره‌ای است که تیم‌ها بازی‌های خود را در این رده آغاز می‌کنند و شناختی از این که تیم‌ها در چه سطح کیفی‌ای والیبال بازی می‌کنند، وجود ندارد اما مسلما در این گروه چین می‌تواند حریف اصلی ایران باشد.

غلامی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان امیدوار بود که امسال در رده سنی نوجوانان قهرمان آسیا شویم، گفت: انسان به امید زنده است و تمام تلاشمان را می‌کنیم که اتفاق خوبی برای والیبال رقم بخورد، اما ۱۰ سال است که در رده نوجوانان قهرمان آسیا نشدیم و از دیدگاه من و بسیاری از کارشناسان نتیجه در رده پایه کمک نخواهد کرد که استعدادهای خوبی را به والیبال کشور عرضه کنیم. تمام زحمات کادر بنده این بود که این بازیکنان را به نحوی پرورش دهیم که در رده جوانان و بزرگسالان ضعف تکنیکی نداشته باشند و تاکتیک پذیر باشند. سالیان سال در این موضوع مشکل داشتیم و در دوران بازیکنی شنیدم که ولاسکو می‌گفت یکی از بزرگترین معضلات این است که تازه باید به بازیکن 25 ساله تکنیک یاد بدهم چیزی که امکان پذیر نیست و کار دشواری است.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که شناختی از حریفان نداریم نمی توانیم قول قهرمانی در رقابت‌های آسیا را بدهیم اما با آمادگی کامل در مسابقات حضور خواهیم داشت و بازیکنان در بهترین شرایط بدنی هستند. 24 بازی تدارکاتی انجام دادیم که در 19 مسابقه برنده بودیم و دو اردو خارج از تهران داشتیم و بازیکنان آمادگی لازم را به دست آوردند. این بازیکنان شرایط فیزیکی فوق‌العاده‌ای دارند و در آینده از این بازیکنان بسیار خواهید شنید.

غلامی با اشاره به تصمیم فدراسیون بسکتبال مبنی بر استفاده از مربیان باتجربه در تیم‌های پایه، گفت: این تصمیم با انتقاد برخی خبرنگاران این حوزه روبرو شد و خواستار الگوگیری از فدراسیون والیبال شدند که از مربیان نسل جدید در این حوزه استفاده کنند، زیرا فرهاد قائمی و امثال این مربیان نسل جدید، جذابیت زیادی برای بازیکنان رده‌های سنی پایه دارند.

وی ادامه داد: بازیکنانی همچون سیامک مرندی، سعید معروف، مهدی مهدوی و خیلی از بازیکنان نسل طلایی برای بازیکنان جدید والیبال جذابیت دارند، صحبت‌های این افراد باورپذیری بیشتری برای بازیکنان نسل جدید دارد. فرهاد قائمی در مدت اردوها در تمامی مسایل کمک کرد اما در بحث دریافت چون این بازیکن بهترین دریافت کننده تاریخ والیبال ایران بوده، نکاتی را یادآور کرد که حتی برای من سرمربی هم جالب بود.

سرمربی تیم والیبال جوانان گفت: در مبحث پاسوری هم صابر نریمان نژاد را داشتیم که در این پست یکی از تکنیکی‌ترین پاسورها است و به صورت تخصصی کمک کرد و این امید را داد که در آینده پاسورهای خلاقی خواهیم داشت. در بحث سرعتی هم خودم بودم و در مجموع کارها را به صورت تخصصی انجام دادیم و یقین دارم که در آینده این کارها خیلی به والیبال ایران کمک خواهد کرد.

اسلامی: امیدوارم دست پر برگردیم

مهدی اسلامی سرپرست تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در حاشیه این تمرین، گفت: این اردو، اردوی هفتم و متصل به اعزام تیم ملی والیبال زیر 18 سال ایران است که آخرین روز آن برگزار شد. فلسفه تشکیل اردو برای تیم به این شکل بود که از بهمن‌ماه 1402 انجام استعدادیابی ازسوی عادل غلامی انجام شد و بیش از یک هزار و 500 نفر تست دادند. سپس از نیمه دوم اسفندماه 1402 اردوی اول این تیم آغاز شد و هفت اردو در کشور برگزار کردیم و حدود سی دیدار تدارکاتی در شهرهای یزد، گنبد و تهران برگزار شد.

وی درخصوص شرایط تیم ملی والیبال نوجوانان ادامه داد: با توجه به این‌که تیمی جوان در اختیار داریم و هیچکدام از بازیکنان به خارج از کشور نرفتند از ریاست فدراسیون تقاضا کردیم تا شش روز زودتر به بحرین اعزام شویم و آن‌جا نیز 3 دیدار تدارکاتی برگزار خواهیم کرد و ملی‌پوشان نوجوان ایران به مصاف تیم‌های کره‌جنوبی، نوجوانان و جوانان بحرین می‌روند.

اسلامی در پایان گفت: مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا از هفتم الی چهاردهم مرداد برگزار می‌شود و امیدوارم دست‌پر به کشور باز گردیم.

سعادت: از نسل طلایی بهترین استفاده را بردیم

امیررضا سعادت پاسور تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از نظر فردی و تیمی آمادگی بسیار بالایی داریم و می‌خواهیم خودمان را ثابت کنیم.

پاسور تیم ملی والیبال نوجوانان درباره حریفانشان در مرحله گروهی مسابقات قهرمانی آسیا گفت: هیچ تیمی از تیم دیگر شناخت ندارد و می‌رویم تا مسابقه دهیم. رقبای سنتی ما تیم‌های ژاپن و کره هستند و سعی می‌کنیم بهترین خودمان باشیم تا بتوانیم آن‌ها را شکست دهیم.

وی ادامه داد: در این تیم توانستیم از نسل طلایی بهترین استفاده را ببریم و حضورشان در کادر فنی باعث شد تجربه های زیادی از آن ها یاد بگیریم و خیلی به پیشرفت ما کمک کردند. در این چهار ماه بهترین ها را از این کادر فنی یاد گرفتیم.

یارمحمدی: برای ثبت بهترین عملکرد تلاش می‌کنیم

محمدامین عرب یارمحمدی لیبرو تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در حاشیه این تمرین بیان کرد: خداراشکر در کمتر از چهارماه و اردوها پیشرفت خوبی داشتیم و توانستیم به اوج آمادگی برسیم.

وی درخصوص رقبای تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا گفت: در رده پایه رقبای قدرتمندی داریم اما خود را دست‌کم نمی‌گیریم.

وی با اشاره به تیم‌های چین، فیلیپین و لبنان که هم‌گروه ایران در مرحله گروهی مسابقات هستند، گفت: متاسفانه هیچ آنالیزی از این رقبا نداریم ولی تلاش می‌کنیم تا بهترین عملکرد خود را به ثبت برسانیم و برابر حریفان به برتری دست یابیم. ژاپن و کره جنوبی تیم‌هایی هستند که ممکن است برای ایران مشکل‌ساز شوند. آن‌ها رقبای سنتی والیبال ایران می‌باشند و سایر تیم‌ها نمی‌توانند مشکل چندانی ایجاد کنند.

رحیمی: باید بهترین کیفیت خود را ارائه دهیم

محمدامین رحیمی دریافت‌کننده قدرتی تیم ملی والیبال ایران در حاشیه این تمرین گفت: خداراشکر اردوهای خوبی را پشت سر گذاشتیم و در مدت زمان کمی که در اختیار داشتیم، توانستیم به بهترین نتیجه ممکن برسیم و تجربیات ارزشمندی را از کادرفنی یاد گرفتیم. کادرفنی زحمات زیادی برای این تیم کشید و واقعا برای بازیکنان وقت گذاشتند.

وی درخصوص میزان آمادگی خود و سایر ملی‌پوشان گفت: در بالاترین سطح آمادگی تیمی هم از نظر روحی و هم جسمی قرار داریم و در مسابقات قهرمانی آسیا به دنبال کسب بهترین نتیجه هستیم. می‌خواهیم آن‌چیزی را که فکر می‌کنیم نمی‌توانیم خوب انجام دهیم را به نحو احسنت انجام دهیم و به خودمان ثابت کنیم که می‌توانیم بهترین کیفیت خود را ارائه دهیم.

رحیمی با اشاره به رقبای تیم والیبال نوجوانان ایران در این مسابقات افزود: تیم‌های ژاپن، کره و هند رقبای اصلی تیم ایران هستند البته اکثر تیم‌های شرکت کننده، قدرتمند هستند و در سطحی مشابه قرار دارند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه