اخبار داغ

«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

متقاضیان مسکن چشم‌انتظار اقدام مسئولان و بانک‌ها

متقاضیان مسکن چشم‌انتظار اقدام مسئولان و بانک‌ها
متقاضیان خانه‌دار شدن در قالب طرح نهضت ملی مسکن از مسئولان درخواست ایجاد زیرساخت‌ها، انشعابات و بسترهای لازم برای شروع عملیات احداث مسکن‌های خود را دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری «عصر همدان» باوجود اقدامات انجام‌شده در حوزه خانه‌دار شدن شهروندان و تخصیص زمین برای متقاضیان تأییدشده ولی شهروندان همچنان منتظر اقدام لازم برای شروع عملیات عمرانی هستند.

طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان نهاوند در شهرک شهید حیدری در قالب سه بلوک در حال اجرا است که حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علاوه بر این منطقه در شهرک امیرکبیر نهاوند نیز زمین‌هایی برای احداث مسکن در اختیار متقاضیان قرارگرفته است تا واحدهای خود را در این مکان احداث کنند.

متقاضیان در این شهرک مشکلاتی دارند و از مسطح نبودن زمین‌ها، نبود امکانات و بسترهای مناسب، نبود انشعابات و همکاری نکردن بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و دیگر مشکلات گلایه دارند.

این متقاضیان از مسئولان درخواست دارند تا با توجه به هزینه‌هایی که متحمل شده‌اند هر چه سریع‌تر نسبت به ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک ۲۲ هکتاری امیرکبیر اقدام کنند.

برخی از این متقاضیان اعلام کردند که منتظر دریافت تسهیلات هستند تا نسبت به شروع عملیاتی عمرانی اقدام کنند.

در این شهرک زمین‌ها به‌صورت اجاره ۹۹ ساله به متقاضیان تحویل داده‌شده و به‌صورت دوطبقه احداث خواهند شد.

برای بررسی مشکلات این طرح ملی در نهاوند نثاری نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی به همراه فرماندار و با حضور مدیران کل بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، آب و فاضلاب، برق و گاز استان و مسئولان محلی از پروژه شهرک امیرکبیر بازدید کردند.

در این بازدید مشکلات زیرساختی که مانع از شروع احداث واحدهای مسکونی در این شهرک شده است موردبررسی قرار گرفت.

مردم انتظار دارند این بازدیدها به نتیجه منجر شود و شاهد رونق گرفتن ساخت‌وساز در این شهرک و خانه‌دار شدن شهروندان شوند.

مردم چشم‌انتظار حل مشکلات شهرک هستند

علیرضا نثاری نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات شهرک امیرکبیر گفت: با وجود آن‌که نشست‌های متعددی با مسئولان استانی و محلی بابت پیگیری تأمین زمین و اجرایی شدن این طرح برگزار شد اما این نشست‌ها تاکنون به نحو مطلوب نتیجه نداده و کماکان روند اجرا و تکمیل این طرح با مشکلاتی همراه است.

 

وی تأکید کرد: با اهتمام مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط اقدامات خوبی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان انجام‌شده اما به‌منظور بهره‌برداری هر چه سریع‌تر واحدهای این طرح نیاز است زیرساخت‌های موردنیاز نظیر برق و آب توسط متولیان امر فراهم شود زیرا مردم در این رابطه چشم‌ انتظار هستند.

نثاری در ادامه گفت: درحالی‌که طرح اقدام ملی مسکن در برخی از شهرستان‌ها به مرحله بهره‌برداری نزدیک شده است متأسفانه اجرای این طرح در شهرستان به دلیل مشکلات مربوطه کند و متوقف‌ شده است که نیاز است خروجی این جلسات منجر به اقدامات فوری و جهادی برای حل مشکلات مسکن شهرستان باشد.

نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ضرورت تأمین زیرساخت‌ها برای اجرای پروژه شهرک امیرکبیر مهم است و باید از سوخت وقت و فرصت‌ها جلوگیری کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در جلسه کمیسیون عمران مجلس حتماً این موضوع را بررسی خواهیم کرد تا قانون  اصلاح شود و مردم با روی کار آمدن دولت جدید در بحث اجرای مسکن ملی درگیر مشکلات نشوند و پروژه مجدد به ابتدای راه بازنگردد.

نثاری ادامه داد: یک سال و نیم است سه متقاضی اجرای مسکن در شهرک امیرکبیر با دریافت پروانه، درگیر دریافت وام مسکن از بانک هستند که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

مسکن ملی نهاوند نیازمند اقدام جهادی

ضرغام احمدوند فرماندار نهاوند نیز در این خصوص بابیان اینکه مسکن ملی برای دولت و خانه‌دار شدن مردم بسیار مهم است و با توجه به شرایط موجود در شهرستان، شهرک امیرکبیر باهدف صرف کمترین هزینه در کمترین زمان در دو سال پیش کلنگ‌زنی شد اما موانع سبب شد تا آن‌طور که تصور می‌شد پیش نرود.

وی با تأکید بر اجرای مصوبات نشست‌های برگزارشده در خصوص حل مشکلات اظهار داشت: پس از حدود دو سال از کلنگ‌زنی پروژه، فرصت‌سوزی جایز نیست و باید با اقدام جهادی مدیران، جبران شود چون مردم هزینه کرده‌اند و باید کمک کنیم کار زمین نماند.

فرماندار نهاوند بر همکاری دستگاه‌ها برای تحقق نهضت ملی مسکن در شهرستان تأکید کرد و بیان داشت: مدیران ادارات متولی بایستی روند اجرای طرح ملی مسکن را به‌عنوان یکی از اهداف مهم دولت، تسریع و تدابیر زیرساختی با جدیت بیشتری در شهرستان دنبال شود.

احمدوند اظهار کرد: پروژه نهضت ملی مسکن از پروژه‌های مهم است که برای اجرای این پروژه همه باید کمک کنیم تا اقداماتی که در این بخش توسط دولت انجام‌شده به نتیجه برسد.

وی گفت: برای حل مشکلات پروژه مسکن در شهرستان بعد از دو سال، وقفه جایز نیست و از بانک‌ها، شهرداری، ادارات خدمات رسان تقاضا داریم با همکاری و هماهنگی کمک کنند تا این مشکلات مرتفع شود و مشکلاتی که در شهرستان قابل‌حل نیست را از طریق مکاتبات با استان پیگیری کنند.

فرماندار نهاوند با اشاره به جانمایی زمین در راستای حمایت از فرزند آوری و طرح جوانی جمعیت نیز، افزود: دستگاه‌های متولی در این زمینه نقشه لازم را تهیه تا هرچه سریع‌تر روند الحاق آن انجام شود.

وی خواستار تسریع در تکمیل طرح ملی مسکن که شعار اصلی دولت است شد و پیگیری جدی برای تحقق این مسئله را به مدیران ذی‌ربط تأکید کرد زیرا موضوع مسکن اولویت و دغدغه اصلی خانواده‌ها است.

واگذاری زمین به ۸۶۰ متقاضی نهضت ملی مسکن

جلالوند رئیس بنیاد مسکن نهاوند گفت: ۴۹۳ قطعه زمین برای ۸۶۰ متقاضی در شهرک امیرکبیر نهاوند برای ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی به متقاضیان واگذارشده است.

وی اظهار کرد: به‌منظور حل مشکل مردم در حوزه مسکن تاکنون ۴۹۳ قطعه زمین رایگان به گروه‌های ساخت واگذار شده است.

 

جلالوند اظهار داشت: این زمین‌ها در قالب گروه‌های یک‌نفره، ۳۷۰ قطعه به ۷۴۰ نفر در قالب گروه‌های ساخت دونفره و ۱۱ قطعه زمین به ۳۳ نفر در قالب گروه‌های ساخت سه‌نفره جمعاً به ۸۶۰ نفر در شهرک امیرکبیر نهاوند به متقاضیان واگذار شده است.

وی افزود: همچنین ۲۴ قطعه از زمین‌های تحویلی نهضت ملی در شهرک امیرکبیر به علت واقع‌ شدن در مسیل سیلاب از سایت شهرک حذف‌ شده است.

مدیر بنیاد مسکن نهاوند ادامه داد: برای تأمین آب موردنیاز مالکان جهت ساخت مسکن در شهرک امیرکبیر اداره آب و فاضلاب نهاوند با انجام ۵۰۰ متر خط انتقال لوله آب و تأسیس سه انشعاب آب موردنیاز را تأمین کرده است.

وی گفت: دو دستگاه خدمات‌رسان شرکت برق و گاز نیز برای تأمین برق و گاز این شهرک تعهداتی داشته‌اند که متأسفانه تاکنون اقدامی انجام نداده‌اند.

بانک‌ها همکاری لازم را ندارند

مسعود رضایی مدیرکل بنیاد مسکن استان هم در جلسه شورای مسکن نهاوند بابیان اینکه جلسات توجیهی با متقاضیان در چند مرحله انجام شد، گفت: قرعه‌کشی قطعات نیز با حضور متقاضیان انجام‌شده و قرارداد واگذاری منعقد و تحویل متقاضیان شده است.

وی ادامه داد: به‌منظور کمک به متقاضیان و رفع مشکلات نظام‌ مهندسی و شهرداری چهار نفر تسهیلگر جهت انجام امور نقشه و پروانه ساخت تا معرفی بانک متقاضیان به شکل رایگان پیگیری می‌کنند.

رضایی بیان کرد: علی‌رغم اقدامات انجام‌شده در این خصوص مردم جهت ساخت‌وساز انگیزه‌ای ندارند چرا که در این پروژه دستگاه‌های خدمات‌رسان ازجمله اداره آب و برق هنوز شبکه آب مورد نیاز و شبکه برق را راه‌اندازی نکرده‌اند و اگر قرار است مسکنی ساخته شود همه دستگاه‌های مربوطه باید اهتمام بیشتری در این‌ باره انجام دهند و به شکل جدی پیگیر این موضوع باشند.

وی همچنین در خصوص همکاری بانک مسکن گفت: به‌تازگی این بانک همکاری لازم برای گرفتن تسهیلات با متقاضیان انجام نمی‌دهند.

خبر خوش برای متقاضیان ساخت مسکن در نهاوند

علی جلالوند رئیس بنیاد مسکن نهاوند گفت: در شهرک امیرکبیر این شهرستان توسط بنیاد مسکن خاک‌های اضافه برداشت تا متقاضیان نسبت به احداث مسکن اقدام کنند.

وی ادامه داد: بسترها برای احداث و رونق گرفتن نهضت ملی مسکن در نهاوند در حال فراهم شدن است و جلسات و پیگیری‌های زیادی در این راستا در حال انجام است.

رئیس بنیاد مسکن نهاوند اظهار داشت: در شهرک ۲۲ هکتاری امیرکبیر که محل اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در شهرستان است امکانات و نیازها در حال ایجاد شدن است تا کار احداث مسکن شتاب بگیرد.

جلالوند ادامه داد: حسب مصوبات شورای مسکن شهرستان برداشت خاک‌های مازاد در این شهرک توسط بنیاد مسکن شروع شد تا زمین مسطح تحویل متقاضیان شود و دیگر بهانه‌ای برای شروع بکار برای متقاضیان باقی نماند.

وی بیان کرد: با انجام عملیات خاک‌برداری و مسطح شدن زمین، متقاضیان گروه ساخت نهضت ملی مسکن در شهرک امیرکبیر نهاوند جهت تهیه نقشه و پروانه ساخت اقدام کنند.

جلالوند افزود: عملیات احداث مسکن توسط متقاضیان باید شروع شود چون در حال حاضر این پروژه پیشرفتی ندارد و این یعنی اکثراً متقاضیان نیازمند مسکن نمی‌باشند.

وی تأکید کرد: اگر متقاضیان اقدام به شروع ساخت نکنند، مطابق قانون زمین‌ها از آنان پس گرفته می‌شود.

 

رئیس بنیاد مسکن نهاوند اظهار کرد: تعدادی از متقاضیان زمین‌ها را فروخته‌اند که این معاملات باطل است و اگر مشخص شود بنگاهی این معامله را انجام داده متخلف و مطابق قانون فعالیت آن ممنوع و پروانه آن لغو خواهد شد.

وی بیان کرد: امکان خریدوفروش امتیاز مسکن ملی وجود ندارد و کسانی که این کار را کرده‌اند تخلف بوده است و عواقب این کاربر عهده خود آن‌ها است.

جلالوند گفت: تسهیلات بانکی به هر نفر ۵۵۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله تعلق می‌گیرد و برای سرعت بخشیدن بکار و سهولت خدمات بنیاد مسکن به ازای هر ۱۰۰ نفر یک نفر تسهیلگر آشنا به امور فنی واداری به‌صورت رایگان بکار گرفته می‌شود تا کلیه خدمات را تا مرحله معرفی به بانک را انجام شود.

به گزارش «عصر همدان» متقاضیان امیدوارند مسئولان هرچه سریع‌تر موانع و مشکلات طرح نهضت ملی مسکن را حل‌وفصل کنند تا بتوانند خانه‌های خود را احداث کنند.

طبق گفته مسئولان این زمین‌ها به‌صورت اجاره ۹۹ ساله است و مردم حق فروش یا واگذاری آن را به فرد دیگری ندارند و مردم نیز باید به این موردتوجه کنند.

امیدواریم مشکلات این متقاضیان حل و زیرساخت‌های لازم در شهرک امیرکبیر نهاوند هرچه سریع‌تر فراهم و ایجاد شود و زمینه فعالیت عمرانی فراهم شود و بانک‌ها هم تسهیلات را به‌موقع در اختیار متقاضیان قرار دهند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه