اخبار داغ

مهاجرانی در اولین نشست خبری:

دولت عزم جدی برای بهبود ایمنی معادن دارد/ FATF با هماهنگی مجمع تشخیص در حال پیگیری است

دولت عزم جدی برای بهبود ایمنی معادن دارد/ FATF با هماهنگی مجمع تشخیص در حال پیگیری است
نشست خبری فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت امروز (سه شنبه ۳ معر ۱۴۰۳) با حضور نمایندگان اصحاب رسانه در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت امروز (سه شنبه ۳ معر ۱۴۰۳) با حضور نمایندگان اصحاب رسانه در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سخنگوی دولت ابراز تأسف عمیق خود از حادثه دلخراش معدن طبس را بیان کرد و این ضایعه دردناک را به خانواده‌های داغدیده، جامعه کارگری و تمامی ملت شریف ایران تسلیت گفت و تاکید کرد: این فاجعه نشان‌دهنده ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین و رویه‌های مرتبط با ایمنی محیط کار است. از این رو، دولت با جدیت در جهت بهبود شرایط کاری و افزایش ضوابط ایمنی تلاش می‌کند تا از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری شود.

سخنگوی دولت اعلام کرد: به دستور وزیر کار، کمیته‌ای تخصصی برای بررسی استانداردهای ایمنی معادن و بازنگری موارد غیرکارآمد تشکیل خواهد شد.

او همچنین آغاز سال تحصیلی جدید مدارس و دانشگاه‌ها را به دانش‌آموزان و دانشجویان تبریک گفت و از تقارن این آغاز با هفته وحدت استقبال کرد.

برای رئیس‌جمهور، سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است

در ادامه، سخنگوی دولت به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت که ایشان با پیام صلح پایدار و منصفانه برای همه ملت‌ها در این سفر شرکت می‌کند. سخنرانی و دیدارهای جانبی رئیس‌جمهور در راستای بازتاب شأن و جایگاه مردم ایران و مخالفت با خشونت و جنگ‌طلبی خواهد بود، در حالی که اشتیاق مردم ایران برای تعامل و زندگی مسالمت‌آمیز را به جهانیان منتقل می‌کند.

وی اهمیت این سفر را با توجه به آغاز دولت جدید و تحولات بین‌المللی برجسته کرد و گفت: برای رئیس‌جمهور، سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و باید منعکس‌کننده انتخاب‌ها و گرایش‌های مردم باشد.

موافقت رهبری با عفو و تخفیف مجازات سه هزار محکوم

سخنگوی دولت همچنین از انتصاب اولین استاندار اهل سنت و بانوان شایسته در مناصب اداری به عنوان اخبار خوب این هفته یاد کرد و از مقام معظم رهبری به خاطر موافقت با عفو و تخفیف مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان تشکر کرد.

قدردانی از رئیس قوه قضاییه برای حرکت در راستای وفاق ملی

وی بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل و مختومه کردن پرونده‌هایی که با پیگیری رئیس‌جمهور و دستگاه قضایی انجام شد را دیگر خبر خوب هفته قلمداد و از رئیس این قوه تشکر کرد.

«FATF» با هماهنگی مجمع تشخیص در حال پیگیری است

مهاجرانی در پاسخ به پرسشی درباره بررسی مجدد اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: موضوع با هماهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام و با رعایت منافع ملی در حال پیگیری است.

نظر دولت نسبت به تعطیلی پنجشنبه‌ها

سخنگوی دولت، همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نظر دولت نسبت به تعطیلی روز پنجشنبه، گفت: آنچه در دولت مطرح شد، بازگشت به لایحه ارسالی در دولت سیزدهم است.

دولت به دنبال اجرای برنامه هفتم توسعه است

مهاجرانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه دولت برای استفاده بیشتر از برق هسته‌ای، اظهار کرد: همانطور که از ابتدا تاکید کردیم دولت به دنبال اجرای برنامه هفتم توسعه است. اجرای احکام قانونی وظیفه دولت است و در همین راستا گام خواهد برداشت و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها از جمله دانش‌بنیان‌ها تلاش می‌کند تا ظرفیت برق هسته‌ای را از هزار مگاوات به سه هزار مگاوات افزایش دهد.

سبد انرژی کشور را متنوع می‌کنیم

سخنگوی دولت افزود: دولت چهاردهم برنامه دارد که سبد انرژی کشور را متنوع کند تا کشور بتواند از انرژی‌های پاک نیز بهره بیشتری بگیریم.

وی ادامه داد: تلاش بر این است که بازنشستگان هیچگونه آسیبی نبینند و نوسانات درآمدی آنها را اذیت نکند؛ البته باید به آثار تورمی اقدامات هم توجه داشت.

تعهدات بازنشستگان، سر جای خود است

مهاجرانی یادآور شد: تعهداتی که به بازنشستگان داده شده است سر جای خود است و طبق آن چیزی که مشخص شده، کارها دنبال خواهد شد. رئیس‌جمهوری تأکید دارد که من بدون آن که مردم بدانند کاری را انجام نخواهم داد و مردم را غافلگیر نخواهم کرد. از طرفی هم چک بلامحل نخواهیم کشید. نکشیدن چک بلامحل یکی از نکاتی است که در دولت دنبال خواهد شد.

سخنگوی دولت چهاردهم با بیان این که رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس رؤسای جمهور بریکس ابتدای آبان ماه به روسیه سفر خواهد کرد، اظهار داشت: رئیس جمهور در سفر به روسیه، ملاقات دوجانبه‌ای با رئیس جمهور روسیه خواهد داشت. همچنین مشارکت راهبردی میان دو کشور صورت گرفته و این سند تقریباً نهایی شده است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان در تولید برق، گفت: با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز ذی‌ربط تلاش می‌کنیم ظرفیت تولید را از ۱۰۰۰ مگاوات فعلاً به ۳۵۰۰ مگاوات برق پاک افزایش دهیم، لذا باید سبد انرژی را متنوع کنیم و توجه به انرژی‌های پاک از موضوعات اساسی مد نظر است.

سخنگوی دولت، در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت نسبت به تعطیلی روزهای پنجشنبه، خاطر نشان کرد: آنچه در دولت مطرح شد، بازگشت به لایحه ارسالی در دولت سیزدهم است.

وی افزود: لایحه دولت سیزدهم مبنی بر این بود که حجم زیادی از ادارات در تهران و شهرهای بزرگ تعطیل هستند، گفته شده بود با رعایت حفظ ساعات کار، روز پنج‌شنبه تعطیل شود و موضوع افزایش تعطیلی مطرح نبود. اگر روز تعطیلی بیشتر شود بهای تمام شده در بخش خصوصی بیشتر می‌شود و در قانون اساسی هم جمعه تعطیل رسمی است.

سفره مردم میزان عملکرد دولت‌هاست

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود ابتدای دولت چهاردهم، فقط برای یک روز در خزانه پول بود، گفت: متأسفانه هر دولتی که دولت را تحویل می‌گیرد، زحمات دولت سابق را نادیده می‌گیرد و این سنت بدی است. به قول رئیس‌جمهور ما هرچه تحویل گرفتیم، پول در آن نیست. ما دولت وفاق هستیم و از زحمات دولت سابق تشکر می‌کنیم و خود مردم وضعیت را می‌دانند. سفره مردم میزان عملکرد دولت‌هاست.

مهاجرانی در پاسخ به سوالی درباره تأکید رئیس‌جمهور در خصوص وفاق ملی بیان کرد: وفاق یعنی پذیرش، یعنی باید دغدغه‌ها را شنید و کمک کرد تا همگان را با هم موافق کرد. وفاق مسیری است که باید آرام آرام طی شود. دولت می‌کوشد که نتیجه وفاق، بهبود وضع مردم باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت برای ارائه تسهیلات به جوانان و متقاضیان کسب و کار خاطرنشان کرد: تسهیلات ازدواج و فرزندآوری از موضوعات اساسی است. اجرای مصوبات قبلی قطعی است و حتماً انجام می‌دهیم و با استفاده از کارشناسان می‌کوشیم وضعیت را بهبود ببخشیم.

رفع تحریم‌ها جاده دوطرفه است و باید هر دو طرف اقدام کنند

مهاجرانی در پاسخ به پرسشی در خصوص دیدگاه دولت به مسأله رفع تحریم‌ها، گفت: از مدت‌ها قبل مقام معظم رهبری درباره تحریم‌ها حجت را تمام فرموده و مطرح کردند، لذا اگر بتوانیم تحریم‌ها را رفع کنیم نباید یک ساعت را از دست داد. رفع تحریم‌ها جاده دوطرفه است و باید هر دو طرف اقدام کنند و همچنین عزت ملی و رویکرد عزتمندانه باید مد نظر باشد. همان‌طور که وزیر خارجه گفتند اقداماتی برای شروع گفت‌وگوها انجام می‌گیرد و باید دو طرف برای این موضوع اقدام لازم را داشته باشند.

مهاجرانی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم پرداخت مطالبات داروسازان، گفت: همان‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرد، انتقال بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها به بودجه عمومی را داشتیم که قبلاً اعلام شده است، باید منابع دارویی از بودجه هدفمندی و طرح دارو یار جدا شده و به بودجه عمومی منتقل شود تا این مشکل حل شود. باید گفت این کار به دستور رئیس جمهور و هیأت دولت، بخش اعظمی از منابع طرح دارو یار به بودجه عمومی منتقل شده است.

مهاجرانی در پایان در خصوص نشست‌های خبری سخنگوی دولت اظهار داشت: نشست سخنگوی دولت صرفاً نشست سیاسی اقتصادی نیست و لازم است همه موضوعات در جامعه از جمله مسائل محیط زیست، آب، فرهنگ هنر و عموماً سوالاتی که در حوزه پاسخگویی سخنگوی دولت است، پرسیده شود و بنده هم در حد توان خود پاسخگو خواهم بود.

شایان ذکر است؛ در اولین نشست خبری سخنگوی دولت چهاردهم شاهد حضور تعداد زیادتری از خبرنگاران و اصحاب رسانه نسبت به دوره‌های قبل بودیم و بنا بر گفته برگزار کنندگان جلسه، به همین دلیل امکان طرح سوال برای همه خبرنگاران وجود نداشت.

در عین حال از یک رابط برای ناشنوایان استفاده شد که سوالات و سخنان مطرح در نشست را به صورت همزمان و با زبان مخصوص ناشنوایان به آنان منتقل می‌کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه