اخبار داغ

طحان نظیف در نشست خبری:

پیروزی جبهه مقاومت نزدیک است/ درباره لایحه عفاف و حجاب رویکردهای مختلف را در نظر گرفتیم

پیروزی جبهه مقاومت نزدیک است/ درباره لایحه عفاف و حجاب رویکردهای مختلف را در نظر گرفتیم
سخنگوی شورای نگهبان گفت: پیروزی جبهه مقاومت نزدیک است و به زودی دلهای مومنین به پیروزی های جبهه مقاومت شادمان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در تشست خبری که صبح امروز شنبه (۲۸ مهر۱۴۰۳) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت یاد شهدای مقاومت، به خصوص یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس، بر اهمیت مقاومت در برابر ظلم و اشغالگری رژیم صهیونیستی تأکید کرد و اظهار داشت: شهید یحیی سنوار با شجاعت در برابر این ظلم ایستادگی کرده و صحنه‌هایی فراموش‌نشدنی از مبارزات خود به جای گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه این فرمانده اجر عمری رشادت و مجاهدت خود را دریافت کرد، گفت: این فرماندهان می‌روند اما راه و مکتب این عزیزان همچنان پابرجاست و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند حماس زنده است و زنده خواهد ماند.

وی افزود: شهادت مجاهدانی همچون سید حسن نصرالله به بشریت و همه کسانی که قدرت را بر عزت ترجیح دادند یادآوری کرد که مرگ سرخ بهتر از زندگی با ذلت و خواری است و البته خون بر شمشیر پیروز است و همان‌طور که خدای متعال وعده دادند قطعاً به زودی پیروزی جبهه مقاومت را به عینه خواهیم دید؛ آن روز نزدیک است و ان‌شاءالله به زودی دل‌های مسلمانان و مومنین به پیروزی‌های جدید شاد خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این روزها شاهد حملات سبوعانه و ددمنشانه از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع و کودکان مظلوم غزه و لبنان هستیم. جنایات و فجایعی که امروز شاهد هستیم نتیجه بی‌توجهی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی نسبت به ضوابط و قواعد بین‌المللی است. در این میان حضور و پشتیبانی مردم از مقاومت درس آموز است. همچنین تشییع باشکوه پیکر شهید نیلفروشان یک بار دیگر عمق باور مردم را نسبت به مقاومت نشان داد و ان‌شاءالله این مسیر تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داشت.

طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور تصویب شد

وی به ارائه گزارشی از نتیجه بررسی ۱۱ طرح و لایحه، ۶ اساسنامه و ۲۲ استعلام صورت گرفته از دیوان عدالت اداری پرداخت و گفت: طرح اصلاح تبصره‌های ۶ و ۱۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور با اصلاحاتی که انجام شد خلاف موازین شرع و قوانین اساسی شناخته نشد.

وی همچنین  از تصویب طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه حمل و نقل هم خبر داد و گفت: مصوبه بعدی موافقت نامه ارایه خدمات هوایی بین ایران و عراق است که ایرادات آن برطرف شد اما یک ایراد کماکان به قوت خود باقی است که هر زمان برطرف شود آن را بررسی خواهیم کرد.

طحان نظیف با اشاره به طرح دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز عنوان کرد: همچنان دو ایراد باقی مانده است که اگر ایرادات رفع شود مصوبه را مجددا بررسی خواهیم کرد.

وی همچنین افزود: اساسنامه منطقه آزاد دوغارون هم بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و اساسنامه منطقه آزاد سرخس هم مورد بررسی قرار گرفت که یک ایراد شرعی داشت که باید برطرف شود.

سال آینده انتخابات میان‌دوره‌ای مجالس خبرگان و شورا برگزار می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص زمان برگزاری انتخابات چند کرسی مجلس گفت: سال بعد هم‌زمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا انتخابات ميان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با لایحه قانون تجارت بیان کرد: این لایحه مفصل است و بررسی های مفصلی لازم دارد از همین جا از کارشناسان این حوزه دعوت میکنم اگر نکاتی دارند به ما ارسال کنند.

مصوبه لایحه عفاف و حجاب تایید شده است

طحان نظیف همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص لایحه عفاف و حجاب گفت: این مصوبه تایید شده و در حال حاضر در اختیار مجلس برای طی مراحل بعدی است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا لایحه عفاف و حجاب قابلیت اصلاح دارد؟تصریح کرد: هر قانونی امکان اصلاح دارد و دولت از طریق لایحه و مجلس از طریق طرح می‌تواند فرایند لازم را در مجلس طی کند.

درباره لایحه عفاف و حجاب رویکردهای مختلف را در نظر گرفتیم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگار راه دانا، در خصوص بررسی‌های انجام شده در شورای نگهبان درزمینه کارآمدی و اجرایی بودن قانون عفاف و حجاب گفت: در مورد هر مصوبه‌ای ممکن است نظرات مختلفی وجود داشته باشد، اما طبیعتاً انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی در فرآیند بررسی مصوبات، دیدگاه‌های مختلف را شنیده و مباحث اجرایی آن‌ها را نیز در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان صرفاً از منظر مطابقت با قانون اساسی و موازین شرعی، مصوبات را مورد بررسی قرار می‌دهد، افزود: در این زمینه، ما تلاش کردیم تا رویکردهای مختلف را در نظر گرفتیم؛ این مصوبه به‌ مدت شش بار میان مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شده است و حیطه ورود ما به مواردی است که مغایرت شرعی یا قانونی وجود داشته باشد و ما در این مباحث به شکل کارشناسی وارد نمی‌شویم.

مصوبه لایحه عفاف و حجاب در اختیار مجلس قرار دارد

در ادامه سخنگوی شورای نگهبان درباره سازوکارهای اجرای قانون عفاف و حجاب عنوان کرد: در این خصوص ابهامی وجود ندارد و مصوبه جهت طی مراحل بعدی در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد؛ در خصوص مقررات ابلاغ قوانین چه درباره رئیس مجلس و چه درباره رئیس جمهور در ماده یک قانون مدنی ترتیبات به صورت روشن و دقیق در این خصوص مشخص شده است و ابهامی در این باره وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح موضوع بازگشت لوایح پالرمو و cft به مجلس و موضع شورای نگهبان در این خصوص اظهار کرد: شورای نگهبان نسبت به این موارد در سال‌های گذشته اظهار نظر کرده است و الان نسبت به این موارد فارغ است. نسبت به پالرمو شورای نگهبان ایرادی نداشت و هیئت عالی نظارت مجمع ایراداتی در این خصوص مطرح کرده بود. نسبت به cft شورای نگهبان ایراداتی داشت که آن هم با اصرار مجلس در آن مقطع به مجمع ارجاع شد بنابراین هر دو لایحه در اختیار مجمع قرار دارد و اگر پرسشی در این خصوص وجود دارد عزیزان مجمع باید پاسخ دهند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره اعلام وزارت اقتصاد مبنی بر افزایش دو برابری سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت گفت: اگر این موضوع در مجلس به تصویب برسد ما در شورای نگهبان نسبت به آن اظهار نظر خواهیم کرد. اصل موضوع معافیت مالیاتی در سال‌های گذشته تاکنون با ایرادی از سوی شورای نگهبان مواجه نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح موضوع رد صلاحیت رئیس جمهور در انتخابات‌ دوره اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: آقای پزشکیان تاکنون ۵ دوره به صورت مستمر نماینده مجلس بوده است. معنای این سابقه این است که ایشان تاکنون ۵ مرتبه در انتخابات مجلس ثبت نام کردند و هر ۵ مرتبه نیز تایید صلاحیت شدند درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز ایشان تایید صلاحیت شدند و الان رئیس جمهور هستند. به نظرم همه چیز گویاست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان بهره‌گیری شورای نگهبان از فناوری‌های روز دنیا به ویژه در برگزاری انتخابات‌ها اظهار کرد: استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های هوش مصنوعی در سال‌های اخیر مورد اقبال همه مردم و دستگاه‌ها قرار گرفته است؛ اخیراً در پژوهشگری شورای نگهبان نشست‌های تخصصی در این خصوص داشته‌ایم.

طحان نظیف در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره نظر شورای نگهبان در خصوص رفع فیلترینگ و موانع آن اظهار کرد: به نظرم مسئله در چهارچوب وظایف و صلاحیت‌های شورای نگهبان نیست و در حیطه دستگاه‌های دیگر است و موضوع از همان دستگاه‌ها قابلیت پیگیری دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به آخرین پرسش مبنی بر اینکه شورای نگهبان چه نوع رابطه‌ای با وفاق برای خود تعریف کرده است؟ گفت: وظایف شورای نگهبان مشخص است؛ هم در بررسی مصوبات و هم در نظارت بر انتخابات مسئولیت‌هایی دارد؛ ما در بررسی مصوبات حتماً تلاش می‌کنیم که نظرات متفاوت و مختلف به ویژه نظرات دولت را بشنویم. در بدو انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور نیز ما در شورای نگهبان میزبان ایشان بودیم و نکاتی در این نشست مطرح شد. درباره انتخابات نیز همانطور که ما بارها گفته‌ایم نتیجه انتخابات در ادوار مختلف دولت‌ها و مجالسی بودند که دیدگاه‌های سیاسی متفاوتی از هم داشتند.

بیشتر بخوانید:

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان - 28 مهر ماه 1403

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه