مشکلات حمل و نقل درونشهری بررسی شد؛
لباس نو بر تن اتوبوسهای شهری بجنورد
فرسودگی و کمبود ناوگان حملونقل عمومی از مشکلات تکراری بجنورد مرکز خراسان شمالی است اما انگار مسئولان استان عزم خود را برای حل این مشکل جزم کردهاند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، وضعیت نامناسب جاده، ازدحام ترافیک و امکانات ناکافی منجر به افزایش خرابی وسایل نقلیه، مصرف سوخت بیشتر و تأخیرهایی میشود که مسافران را ناامید میکند.
ناوگان حمل و نقل شهری بجنورد چندسالی است که دچار فرسودگی شده و درمانهای مسکن گونه هم نتوانسته است علاج این درد مرکز استان باشد.
بالا بودن هزینه خرید وسایل نقلیه عمومی و کمبودن درآمد در بخش حمل و نقل عمومی درونشهری باعث شده تا بخش خصوصی رغبت زیادی برای سرمایهگذاری در این نداشته باشد و اعتبارهای ملی و منطقهای نتواند پاسخگوی منابع مورد نیاز برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری باشد.
اما اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری بجنورد، روزنه امیدی برای برتن کردن لباس نو بر تن فرسوده این ناوگان است.
اضافهشدن ۲۶ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حملونقل عمومی
حمیدرضا شافعی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: در حال حاضر ۶۵ دستگاه اتوبوس در بجنورد مشغول خدماترسانی هستند و سه دستگاه دیگر بهصورت رزرو و دو دستگاه فرسوده و در حال تعمیر هست.
رئیس سازمان حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری بجنورد افزود: ملاک اصلی فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی سن بیش از ۱۸ سال است؛ اما باتوجهبه کمبود اتوبوس خط واحد، ملاک دریافت معاینه فنی خودرو درنظر گرفته شده است.
شافعی با اشاره به خرید ۲۶ دستگاه اتوبوس جدید طی سه سال گذشته و دو دستگاه دیگر طی امسال برای شهرداری بجنورد، عنوان کرد: از این تعداد تنها ۱۵ دستگاه به ناوگان حملونقل عمومی اضافه شد و تعدادی از اتوبوسهای فرسوده نیز تعمیر شدند.
وی با بیان اینکه راهبری ۵۰ درصد از ناوگان حملونقل عمومی با مشارکتبخش خصوصی انجام میگیرد، افزود: باتوجهبه پایینبودن صرفه اقتصادی، سرمایهگذاری جهت خرید اتوبوس خط واحد برای بخش خصوصی وجود ندارد.
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری بجنورد تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ دستگاه اتوبوس در این شهر نیاز ضروری به نوسازی دارند و جهت توسعه شهر تا افق پنجساله نیاز به حداقل ۲۰ دستگاه جدید در سطح شهر است.
وی با اشاره به اینکه سهم ناوگان حملونقل عمومی فرسوده در مقایسه با دیگر بخشها در آلایندگی هوا، سهمی ناچیز است، گفت: در حال حاضر اتوبوسهای خط واحد فعال وضعیت مطلوبی را دارند تا مسافران بیشتر ترغیب به استفاده از اتوبوس بهجای وسائط نقلیه شخصی شوند.
شافعی با اشاره به جابهجایی مسافران توسط ناوگان حملونقل عمومی، افزود: طی امسال حدود ۲۸۰ هزار مسافر توسط اتوبوسهای خط واحد جابهجا شدند که نسبت به سال گذشته تغییر بسیار کمی داشته است.
راهبری ۵۰ درصد اتوبوسهای خط واحد توسط بخش خصوصی
علی اربابی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: شهرداری بجنورد در سال ۱۴۰۰ دارای ۷۰ اتوبوس خط واحد بود که از این تعداد ۱۰ اتوبوس از رده خارج شده بودند و باقیمانده نیز فرسوده بودند.
وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت تعدادی از ناوگان حملونقل عمومی به بخش خصوصی واگذار شد، افزود: در حال حاضر خدماتدهی نیمی از اتوبوسهای خط واحد به مسافران توسط بخش خصوصی انجام میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر بجنورد خاطرنشان کرد: کاهش تعداد ناوگان حملونقل عمومی و از طرفی کیفیت پایین ارائه خدمات در سال ۱۴۰۰ باعث ایجاد بحران در حوزه حملونقل شهری شده بود.
وی تصریح کرد: در آن سال با ارائه تسهیلات مناسب از سوی دولت جهت نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، باتوجهبه مطالعات طرح جامع حملونقل ترافیک، پس از طرح موضوع در شورای شهر، تعداد ۲۵ دستگاه اتوبوس و ۱۵ دستگاه وَن خریداری شد.
اربابی با بیان اینکه از این تعداد تاکنون ۱۷ دستگاه اتوبوس و ۹ وَن تحویل شهرداری شد، عنوان کرد: با اضافهشدن این تعداد دستگاه در حال حاضر مجموعه شهرداری بجنورد با بیش از ۷۰ دستگاه فعالیت میکند.
وی افزود: در سال ۱۳۹۱ از محل اعتبار سفر مقام معظم رهبری به استان یک دستگاه اتوبوس به شهرداری بجنورد اختصاص داده شد که متأسفانه تا قبل از سال ۱۴۰۰ توسط شهرداریهای وقت تحویل گرفته نشد؛ اما در حال حاضر این اتوبوس به ظرفیت ناوگان حملونقل عمومی اضافه شد.
تصویب ۴۰۰میلیارد تومان اوراق برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر بجنورد گفت: طی امسال ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق جهت توسعه ناوگان حملونقل عمومی از وزارت کشور درخواست شد که موافقت اولیه را نیز دریافت کرد.
وی به اقدامات جهت بازسازی حملونقل عمومی طی سه سال گذشته اشاره کرد و افزود: جهت تعمیرات ۱۲ اتوبوس خط واحد مبلغی حدود ۶ میلیارد تومان هزینه شد و امسال نیز جهت بازسازی سایر خودروها اعتباراتی اختصاص داده شد.
اربابی به دیگر اقدامات جهت بهبود حوزه حملونقل شهری اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون تعداد ۳۷ ایستگاه اتوبوس خط واحد جهت خدماتدهی به معلولان مناسبسازی شد و حدود ۱۴ ایستگاه خط واحد در سطح شهر احداث شد.
وی به دیگر اقدامات اشاره داشت و افزود: به دنبال آن هستیم تا در آینده جهت بهبود سرعت و کیفیت حملونقل مسافران خط ویژه BRT احداث و فعال شود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر بجنورد خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت ما در حوزه حملونقل شهری افزایش ناوگان و در گامهای بعدی خرید اتوبوس برقی است.
نتیجهگیری: در خاتمه، سیستم حملونقل عمومی بجنورد به دلیل فرسودگی ناوگان و منابع محدود با بحران شدیدی مواجه است؛ علیرغم سرمایهگذاریهای اخیر و تلاشها برای ارتقای ناوگان، شهر هنوز راه درازی برای رفع نیاز فوری به نوسازی و توسعه دارد؛ اتکا به مشارکتبخش خصوصی به کاهش برخی فشارها کمک کرده است، اما سرمایهگذاری بیشتر ضروری است؛ اطمینان از پایداری حملو نقل ن عمومی برای توسعه شهر و رفاه ساکنان آن بسیار مهم است و مسئولان باید این بخش را برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش اثرات زیستمحیطی در اولویت قرار دهند.
ارسال دیدگاه