اخبار داغ
  1. عشق‌ ورزی از طريق صدا امری فطری است/ عشق به رادیو بازگشت به فطرت است
  2. تحریم‌های آمریکا علیه ایران در تناقض صریح با ادعای مذاکره است
  3. پزشکیان ۸ اردیبهشت به باکو می‌رود
  4. اعترافات هولناک متجاوز کفتارصفت؛ از قربانی بودن در کودکی تا شکار کودکان بی‌گناه
  5. ماسک از دولت ترامپ می‌رود
  6. دولت لایحه مربوط به معاهده بین ایران و روسیه را به مجلس ارسال کند
  7. جمهوری آذربایجان و ایران پاره‌های یک پیکرند
  8. دیدار وزیر امور خارجه با معاون اول نخست‌وزیر چین
  9. درآمد اتاق بازرگانی، کجا هزینه می شود؟/ چگونه شفافیت به اتاق بازرگانی باز می‌گردد
  10. دلار ارزان شد، پس چرا خودرو ارزان نمی‌شود؟
  11. تلاش رژیم صهیونیستی برای تخریب روند مذاکرات/ اتهام زنی های تازه فضاسازی علیه ایران است
  12. اتهام زنی های رژیم صهیونیستی تلاشی برای انحراف مذاکرات/ دست و پا زدن ها عامل بی ثباتی منطقه در منجلاب غزه
  13. مسئولان؛ تماشاگران خاموشِ مرگ طبیعت/ لاله‌های واژگون دیگر نمی‌خندند!
  14. بزرگداشت شیخ بهایی؛ نابغه‌ی بی‌بدیل/ از مسجد شاه تا کشکول، میراثی جاویدان از یک نابغه
  15. پله پله تا سقوط امید شهر خسته/ فرصت‌طلبی ساکت؛ اشتباه مدیران نساجی!
  16. یارانه نان، حقی که به مردم نمی‌رسد/ تفاوت قیمت آرد، عامل اصلی تخلفات
  17. وامی که به جای گره گشایی؛ گره می‌افزاید/ اعتمادی که باید به بازار اجاره مسکن برگردد
  18. تصمیم گیران عالی کشور مراقب بازی خطرناک ترامپ باشند/ ارتباط ایران با تیم ترامپ از 2 سال قبل یک تله مذاکره است
  19. انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید، یک ضرورت فرهنگی است
  20. سپاه پاسداران، حافظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی/ عملیات وعده صادق؛ نشانگر قدرت خارق العاده سپاه در مواجهه با تهدیدات

رئیس جمهور:

جلوگیری از بی عدالتی آموزشی وظیفه مسلم دولت وفاق ملی است

جلوگیری از بی عدالتی آموزشی وظیفه مسلم دولت وفاق ملی است
رئیس‌جمهور با بیان این‌که «روشن‌ترین تعریف برای عدالت اجتماعی و آموزشی به‌دست آوردن فرصت‌های برابر برای همه طبقات جامعه است»، نوشت: بی‌تردید تبعیض آموزشی موجب بروز مشکلات بسیاری همچون شکاف طبقاتی و نارضایتی و نابهنجاری اجتماعی می‌شود و برای جلوگیری از چنین مشکلاتی نیازمند توجه ویژه نهادهای مسئول به موضوع عدالت آموزشی هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مسعود پزشکیان در پیامی به بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه‌ درسی ایران» تصریح کرد: در نظام آموزشی ما گرچه مدارس خصوصی بر اساس قانون و بنا به ضرورت کاستن از بار مالی دولت در تأمین نیازهای آموزش و پرورش به‌وجود آمده‌اند، اما باید مراقبت کرد این مدارس موجب شکاف و بی‌عدالتی آموزشی در کشور نشوند. به موازات این باید تلاش‌ها معطوف به ارتقای جهش‌وار در کیفیت مدارس دولتی باشد تا خدمات ارائه شده تفاوت محسوس و معناداری با مدارس خصوصی نداشته باشند. این یک وظیفه مسلم برای دولت وفاق ملی است.

متن این پیام به شرح زیر است:

«تعلیم و تربیت به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین حقوق بشری، نقش کلیدی در تحقق عدالت اجتماعی و توسعه انسانی دارد. همه افراد، بدون توجه به جنسیت، نژاد، قومیت، مذهب و وضعیت اقتصادی باید به آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند. روشن‌ترین تعریف برای عدالت اجتماعی و آموزشی به‌دست آوردن فرصت‌های برابر برای همه طبقات جامعه است.

 

بی‌تردید تبعیض آموزشی موجب بروز مشکلات بسیاری همچون شکاف طبقاتی و نارضایتی و نابهنجاری اجتماعی می‌شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی نیازمند توجه ویژه نهادهای مسئول به موضوع عدالت آموزشی هستیم. با عدالت آموزشی است که می‌توانیم استعدادهای موجود در سراسر کشور را شناسایی و پرورش دهیم.

 

حق و انصاف ایجاب می‌کند دانش‌آموزان همه مناطق کشور از فرصت تحصیل و امکانات مورد نیاز برخوردار باشند، به همین منظور دولت در تلاش است با برنامه‌ریزی و به‌کارگیری تمامی امکانات، بتواند همه دانش‌آموزان مناطق دورافتاده و محروم، دارای مدرسه مناسب و استاندارد شوند.

 

در کنار عدالت آموزشی، یکی از موضوعات مهم در نظام برنامه‌ریزی درسی، توجه به فناوری‌های نوین آموزشی و درسی و رشد مهارت‌آموزی برای ارائه خدمات آموزشی و تربیتی با کیفیت است.

 

در سند تحول بنیادین آ‌موزش و پرورش به‌عنوان یک سند مرجع، بر آموزش مهارت‌محور دانش‌آموزان به‌ویژه کسب مهارت‌های زندگی و شغلی تأکید زیادی شده است که ضرورت دارد به‌درستی عملیاتی شود.

 

علاوه بر این، ما در کشوری زندگی می‌کنیم که زبان‌ها و گویش‌ها تنوع بالایی دارد. از این حیث باید مراقبت کرد دانش‌آموزان غیر فارسی زبان نه‌تنها دچار محدودیت و مانع در رشد و یادگیری نشوند، بلکه زبان مادری کارکرد مزیتی برای آنان در پی داشته باشد. اصل ۱۵ قانون اساسی نیز به استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی تصریح دارد و می‌تواند به حفظ تنوع فرهنگی و زبانی کشور انجامیده و به دانش‌آموزان دو زبانه در احساس تعلق و هویت کمک کند. از موثرترین اقدامات در این باره، توسعه آموزش‌های پیش از دبستان برای ورود به دوره ابتدایی است.

 

همچنین در نظام آموزشی ما گرچه مدارس خصوصی بر اساس قانون و بنا به ضرورت کاستن از بار مالی دولت در تأمین نیازهای آموزش و پرورش به‌وجود آمده‌اند، اما باید مراقبت کرد این مدارس موجب شکاف و بی‌عدالتی آموزشی در کشور نشوند. به موازات این باید تلاش‌ها معطوف به ارتقای جهش‌وار در کیفیت مدارس دولتی باشد تا خدمات ارائه شده تفاوت محسوس و معناداری با مدارس خصوصی نداشته باشند. این یک وظیفه مسلم برای دولت وفاق ملی است.

 

اینجانب با ارج نهادن بر این اقدام شایسته فرهنگی، از دست‌اندرکاران بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه‌ درسی ایران» و همه اندیشمندانی که مسئولانه با هم‌اندیشی و تبیین و تشریح موضوع مهم عدالت اجتماعی و عدالت آموزشی اهتمام دارند، قدردانی می‌کنم.»

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه