10 نکته طلایی برای بهبود مدیریت مالی در کسبوکارهای کوچک
همه کسب و کارهای بزرگ و برندهای معروف دنیا روزی کوچک و ناشناخته بودهاند. برای مثال شرکت اپل در 1976 در یک گاراژ کوچک تاسیس شد و یا شرکت گوچی ابتدا یک مغازه کوچک در فلورانس بود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همه کسب و کارهای بزرگ و برندهای معروف دنیا روزی کوچک و ناشناخته بودهاند. برای مثال شرکت اپل در 1976 در یک گاراژ کوچک تاسیس شد و یا شرکت گوچی ابتدا یک مغازه کوچک در فلورانس بود. کسب و کارهای معروف دیگر هم همین مسیر را طی کردهاند تا به جایگاه امروز رسیدهاند. اما چه چیزی باعث موفقیت آنها شدهاست؟ بهبود مدیریت مالی بزرگترین راز موفقیت کسب و کارهای کوچک است. اگر شما صاحب یک شرکت یا بیزنس کوچک هستید، خواندن این مطلب خالی از لطف نیست و شاید سرنوشت برندتان را تغییر داد.
بهبود مدیریت مالی در کسب و کارهای کوچک به چه معناست؟
به طور کلی مدیریت مالی برای تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ مفهوم و تعریف یکسانی دارد. این اصطلاح مسئولیت مدیریت پول و سرمایه شما را براساس مقرارت و پایداری طولانی مدت کسب و کار برعهده میگیرد. در واقع همه چیز از بودجهبندی و حسابداری گرفته تا جریان نقدی و مدیریت بدهیها همه در مفهوم این اصطلاح گنجانده میشود.
در مدیریت مالی کسب و کارها شما با سه اصطلاح مواجه هستید:
- بودجهبندی: این اصطلاح به شما کمک میکند تا منابع را به طور موثر تخصیص دهید و برای آینده برنامهریزی بهتری داشته باشید.
- مدیریت جریان نقدی: به پول نقد موجود برای پرداخت صورتحسابها اشاره دارد.
- مدیریت موثر بدهیها: به معنای ایجاد تعادل سالم و درست بین بدهیهای جدید و بدهیهای فعلی است تا از افزایش بیش از حد هزینهها جلوگیری کند.
مزیتهای مدیریت امور مالی در کسب و کارهای کوچک
حالا که با مفهوم مدیریت مالی آشنا شدید، بهتر است در مورد مزیتهای آن نیز اطلاعات کاملی داشته باشید. به طور کلی 5 مزیت مدیریت صحیح امور مالی کسب و کارهای کوچک عبارت است از:
- افزایش سودآوری: برای کسب درآمد باید پول خرج کنید؛ اما پیدا کردن فرصتهای صرفهجویی در هزینهها نیز اهمیت زیادی دارد. پس باید با نظارت دقیق بر روی هزینهها، راههای پسانداز را نیز پیدا کنید.
- بهبود برنامهریزی: مدیریت مالی در کسب و کار این مزیت را دارد تا بتوانید پیشبینی دقیقی در مورد آینده داشته باشید. اهداف واقعبینانه تعیین کنید و برای رشد پایدار و مقابله با نوسانات بازار آمادگی داشته باشید.
- کاهش خطاهای حسابداری: با داشتن نظارت مالی دقیق و ثبت سوابق، گزارشات مالی قابل اعتماد را بدست میآورید و میزان اشتباهات در حسابداری را به حداقل میرسانید.
- بهبود مدیریت جریان نقدی: مدیریت صحیح امور مالی در کسب و کار کوچک میتواند به شما کمک کند تا پول نقد را برای پوشش هزینههای عملیاتی یا استفاده از فرصتهای رشد به کار ببرید.
- تقویت تصمیمگیریهای درست مالی: با بهبود مدیریت مالی در زمان تصمیمگیری آگاهانه کسبوکار (مانند زمان عرضه یک محصول جدید یا کاهش سرعت استخدام) تصویر واضحی از وضعیت مالی خود پیدا میکنید.
10 نکته مدیریت مالی برای کسب و کارهای کوچک
حالا که با مفهوم و مزیتهای بهبود برنامهریزی و مدیریت امور مالی آشنا شدید، لازم است برای اجرا کردن این استراتژی هم به 10 کار مهم دقت داشته باشید. در زیر به این موارد پرداختهایم:
1. برای خودتان هم پرداختی در نظر بگیرید
برخلاف تصور رایج بسیاری از مدیران کسب و کارها که فکر میکنند در ابتدای مسیر تنها پرداخت حقوق کارکنان و سایر سرمایهگذاریهای اضافه اهمیت دارد، صاحب کسب و کار هم اهمیت زیادی دارد.
فراموش نکنید شما بخش مهمی از تجارت هستید و باید از نظر ذهنی هم به این باور برسید که وضعیت مالی کسب و کار در شرایط مساعدی است. اگر برای خودتان هیچ دستمزدی در همان ابتدای کار در نظر نگیرید، به طور ناخودآگاه ذهنتان به این سمت میرود که وضعیت بحرانی است و دچار استرس و نگرانی میشوید.
راهحل ساده اینست که یک حساب شخصی و جدا از کسب و کار برای خود در نظر بگیرید و دستمزد خود را روی آن واریز کنید.
2. برای رشد سرمایهگذاری کنید
تبلیغات یکی از مهمترین راههای رشد یک کسب و کار نوپاست. برخلاف تصور گروه اول که فکر میکنند مدیر نباید در همان ماههای ابتدای دستمزد دریافت کند، گروه دوم تمامی سود را برای خود در نظر میگیرند. یکی از رازهای موفقیت برندهای بزرگ، سرمایهگذاری برای رشد بوده است.
اگرچه سرمایهگذاری برای آینده در کوتاه مدت سودی ندارد، اما در بلندمدت سود چند برابری دارد و به رونق کسب و کار کمک زیادی میکند.
3. انتخاب بهترین راه برای تبلیغات
در بین اغلب کسب و کارهای کوچک رایجترین شیوه برای تبلیغات اینست که به سراغ شبکههای اجتماعی بروند. سپس با کمک اینفلوئنسرها تبلیغات گستردهای را آغاز کنند. خوب این شیوه رایج و کاربردی است اما تنها راه پیشرو نیست. چرا که روشهای دیگری نیز برای تبلیغات موثر کسب و کار وجود دارد.
برای مثال اجرای مسابقه بین مخاطبان، ارسال هدیه برای مشتریان وفادار، تخفیفات ویژه در ایام خاص سال و ... میتواند راههای برای تبلیغات باشد. به طور کلی برای بهبود مدیریت امور مالی باید سرمایهگذاری در تبلیغات را به سمتی ببرید که بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را به همراه داشته باشد.
برای مثال همکاری ولکس و دیجیکالا در مناسبت بلک فرایدی یکی از شیوههای تبلیغات نوین بود.
4. دریافت وام را فراموش نکنید
با توجه به وضعیت اقتصادی در ایران و بالا رفتن نرخ تورم، دریافت وام برای بهبود کسب و کار یکی از نکاتی است که نباید فراموش کنید. به طور کلی با دریافت وام میتوانید بخشی از هزینههای لازم برای توسعه شرکت خود را تأمین کنید. از سوی دیگر بعدها با کسب سود از این قسمت، میتوانید اقساط وام را بپردازید.
5. تلاش برای افزایش مشتریان
اگر میخواهید کسب و کارتان مسیر موفقیت را طی کند و به رویاهای خود تحقق ببخشید، لازم است برای افزایش تعداد مشتریان خود تلاش کنید. در این رابطه برایان تریسی به عنوان یکی از بزرگترین سخنرانان انگیزشی و صاحب 80 کتاب در مورد موفقیت میگوید: «همه میتوانند محصولات یا خدماتی شبیه به آنچه که شما ارائه میدهید، در بازار عرضه کنند. اما آنچه بین شما و آنها تفاوت ایجاد میکند، قیمت ارزانتر است.»
در واقع بدون مشتری نمیتوانید هیچ امیدی به موفقیت کسب و کار داشته باشید. از سوی دیگر برای بهبود مدیریت امور مالی به پول بیشتری نیاز دارید که از طریق افزایش تعداد مشتریان بدست میآید.
6. بهینه کردن استراتژیهای صورتحسابها
تمامی صاحبان مشاغل و کسب و کارهای کوچک با مشتریانی سر و کار پیدا میکنند که در صورتحسابها و پرداختیهای خود تأخیر دارند. خوب این برای تأمین نیازهای مالی و جریان نقدی شرکت درست مثل جام زهر میماند. از آنجا که 80 درصد از شکستهای تجاری به کمبود پول نقد نسبت داده میشود، دریافت پول از مشتریان اهمیت زیادی پیدا میکند.
در مقابل ممکن است یادآوریهای مداوم و تماس با مشتریان هم منجر به دوری آنها از برند شود. در مقابل با روشهای خلاقانهای مثل تخفیف ویژه آنها را برای تسویه حساب به موقع تشویق کنید.
7. مخارج و نرخ بازگشت سرمایه را متعادل کنید
بازدهی سرمایهگذاری (ROI) و هزینههای تجاری به شما کمک میکند تا سرمایهگذاریها را به سمت روشهای منطقی ببرید. در مقابل جاهایی که سود زیادی ندارد، سرمایهگذاری نکنید. در واقع ایجاد تعادل بین بازدهی سرمایهگذاری و مخارج باعث میشود تا تصمیمگیری مبتنی بر داده بگیرید.
برای مثال پول خود را در بازاریابی آنلاین در شبکههای اجتماعی ببرید که ممکن است به افزایش مشتریان منتهی شود.
8. پروتکل مالی ایجاد کنید
یکی دیگر از مهمترین توصیههای ما برای بهبود مدیریت امور مالی در کسب و کارهای کوچک، ایجاد عادات و پروتکلهای مالی خوب است. همانطور که میدانید مشاغل کوچک در همان ابتدای راه در تنگنای زمان و پول قرار میگیرند. اما این مشکلات نباید مانع از کنترلهای مالی شود.
در واقع باید زمانی را برای بروزرسانی اطلاعات مالی شرکت اختصاص دهید. سپس پروتکلهایی مانند نظارت و پیشبینی جریان نقدی را در نظر بگیرید.
9. پیدا کردن پشتیبان حرفهای برای مدیریت مالی کسب و کار
متاسفانه کسب و کارهای کوچک کلاههای زیادی بر سر خود میگذارند که بسیاری از آنها ضروری نیستند. با کمک گرفتن از مشاورهای مالی میتوانید از آنها برای متعادل کردن درآمد و هزینهها کمک بگیرید. این افراد توصیههای ارزشمندی را برای بهبود مدیریت مالی برحسب میزان درآمد و سود کسب و کار به شما ارائه میدهند.
10. نگهداری و طبقهبندی تراکنشهای مالی
حسابداری ستون فقرات حسابداری مشاغل کوچک است. پس باید با بایگانی کردن سوابق و تراکنشهای مالی روزانه از جمله صورتحسابها، رسیدها، میزان سود، پرداختیها، مالیات و .... حساب و کتاب همه آنها را داشته باشید. برای این کار بهتر است از نرمافزارهای حسابداری نیز استفاده کنید که در برنامهریزیهای مالی کاربردی هستند.
در آخر
در کنار 10 نکته طلایی که برای بهبود مدیریت مالی برای کسب و کار کوچک خود به کار میبرید، به طور مداوم بر عملکرد مالی خود نیز نظارت داشته باشید. به طوری که طرح کسب و کار خود را بر اساس چشماندازهای کوتاه مدت و بلندمدت با کمک شرکت مالیاتی و حسابداری بروزرسانی کنید. همچنین از روندهای اقتصادی، تغییرات بازار و تحولات در حوزه کسب و کار خود نیز مطلع باشید تا بتوانید برنامه های مالی خود را در صورت نیاز تغییر دهید.
ارسال دیدگاه