اخبار داغ

ایران با کریدور خلیج‌فارس، دریای سیاه مزاحمت ترکیه را دور می‌زند

ایران با کریدور خلیج‌فارس، دریای سیاه مزاحمت ترکیه را دور می‌زند
لغو معافیت مالیات سوخت کامیون‌های ایرانی توسط ترکیه، تردد روزانه را مختل کرده پس لازم است ایران با کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه مزاحمت ترکیه را دور بزند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تصمیم اخیر ترکیه مبنی بر لغو معافیت مالیات سوخت کامیون‌های ترانزیتی که از ۸ دی ۱۴۰۳ اجرا شد، باعث ایجاد اختلال در تردد روزانه ۳۰۰ کامیون از مرز بازرگان شده است. این امر رانندگان را با صف‌های طولانی و شرایط سخت آب و هوایی و بدون امکانات مناسب مواجه کرده است.

لغو معافیت مالیات بر سوخت کامیون‌ها به این معناست که کامیون‌های ایرانی پس از ورود به ترکیه باید مالیاتی معادل با ظرفیت باک خود پرداخت کنند که برابر با ۱۵۵ درصد مالیات ویژه مصرف‌کننده در ترکیه است. براساس این قانون، کامیون‌داران به ازای هر لیتر ظرفیت باک خود، صرف‌نظر از پر یا خالی بودن آن، ملزم به پرداخت ۲۷ لیر هستند که این مبلغ برای هر باک معادل ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان خواهد شد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که دو کشور در اجلاس بیست و نهم کمیسیون مشترک اقتصادی در آذر ماه ۱۴۰۳، هدف‌گذاری تجارتی ۳۰ میلیارد دلاری طی ۵ سال را تعیین کرده بودند. به اعتقاد کارشناسان ژئوپلیتیکی، تحولات منطقه‌ای مانند سوریه و قفقاز، تأثیر غیرمستقیمی بر این تصمیم سختگیرانه ترکیه داشته است.

پس از اجرای مصوبه "باک پر" برای کامیون‌های ترکیه‌ای، طرف ترکیه‌ای به وزارت امور خارجه ایران اطلاع داد که اگر این مصوبه برای کامیون‌های ترکیه لغو نشود، آن‌ها نیز اقدام متقابل انجام خواهند داد. مذاکرات به نتیجه نرسید و در نهایت معافیت مالیاتی سوخت برای کامیون‌های ورودی ایرانی به ترکیه لغو شد.

مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت، در این خصوص اظهار داشت که این تغییرات نه تنها بر تردد به ترکیه بلکه بر تجارت ایران با اتحادیه اروپا نیز تأثیر منفی خواهد داشت. وی پیشنهاد داد که نشست‌هایی در سطح مقامات دو کشور برای حل و فصل این مسئله برگزار شود و طرفین به تعامل برسند.

باقری تأکید کرد که باید به تقویت همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و ترکیه، خصوصاً در بخش ریلی توجه شود. همچنین مسئولان حمل‌ونقلی کشور باید به مزایای کریدور خلیج‌فارس-دریای‌سیاه که مسیر جایگزینی برای دسترسی به بازارهای اروپایی است، توجه ویژه‌ای داشته باشند. ایران با همکاری هند و ارمنستان، کریدور چندوجهی خلیج فارس-دریای سیاه (ITC) را در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد که از جنوب ایران به آذربایجان، ارمنستان، بنادر گرجستان و در نهایت دریای سیاه متصل می‌شود و محموله‌ها از طریق کشتی به بنادر بلغارستان و اتحادیه اروپا منتقل می‌شوند.

کریدور خلیج‌فارس- دریای‌سیاه به دلیل اینکه مسیر دسترسی ایران به غرب را که در انحصار ترکیه است، جایگزین می‌کند، اهمیت راهبردی زیادی دارد و می‌تواند ریسک‌های ژئوپلیتیکی و امنیتی را کاهش دهد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه