اخبار داغ

چمران:

تراموا اگر تأیید نشود به چین باز می‌گردد

تراموا اگر تأیید نشود به چین باز می‌گردد
رئیس شورای شهر تهران تراموا اگر تأیید نشود مدتی مهمان شهر خواهد بود و باز می‌گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران امروز در حاشیه جلسه علنی شورا در جمع خبرنگاران در خصوص مصوبه شورا برای خودروهای پلاک شهرستان گفت: ورود به محدوده مرکزی شهر تهران و طرح ترافیک بحثی است که هر ساله در شورای شهر در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.
وی با بیان اینکه درآمد در این مصوبه مدنظر نیست و بازدارندگی مدنظر بوده است، گفت: اگر رقم افزایش‌یافته به دلیل همین موضوع است که حضور شهروندان در محدوده کاهش یابد.

به گفته چمران، نرخ پایه ورود به طرح ترافیک از ۷۵ هزار تومان به ۱۱۲ هزار تومان افزایش یافت که البته اقشار خاص از جمله معلولین، جانبازان و بیماران خاص از تخفیف استفاده می‌کنند.

به اعتقاد رئیس شورای شهر، خودروهای پلاک شهرستان گروهی به تهران مراجعه می‌کنند و بیش از ۱۰ روز در تهران می‌مانند و جای اسکان هم ندارند، در مواردی می‌بینیم که پس از مسافرکشی در خودروی خود استراحت می‌کنند. 

وی ادامه داد: صحبت یک تاکسیران را هم باید شنید که با رقم بالایی امتیاز تاکسی خریداری کرده و مشخصات فنی ثبت شده دارد و از سویی دیگر فردی با خودروی پلاک شهرستان و بدون مشخصات ثبت شده مسافرکشی می‌کند و پس از چند روز به شهر خود بازمی‌گردد.

چمران اضافه کرد: خودروی پلاک شهرستانی که می‌خواهد وارد محدوده طرح ترافیک شود با خودروهای پلاک تهران متفاوت است و نرخ طرح ترافیک خودروهای پلاک شهرستان برای ۵، ۷ و ۱۰ روز به بالا متفاوت است. اگر این خلاف قانون باشد باید بگویند که کدام بخش آن خلاف است.

رئیس شورای شهر بیان کرد: برخی هراس دارند که این موضوع به تمام شهر تسری پیدا کند اما در خصوص آن هنوز تصمیم نگرفته‌ایم، در مورد اظهارات وزیر کشور چون اطلاع دقیقی ندارم، فعلاً اظهارنظر نمی‌کنم و اگر نیاز بود موضوع را برای ایشان روشن خواهیم کرد.

چمران با بیان اینکه کمترین حد تورم برای نرخ‌گذاری‌ها مدنظر است، گفت:  باید نرخ پارک حاشیه‌ای با نرخ پارکینگ عمومی سرپوشیده متفاوت باشد؛ چراکه در غیراین صورت همه در خیابان پارک خواهند کرد و برای سایرین مزاحمت ایجاد خواهند کرد و شهرداری و کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا مطالعات خوبی در این صورت انجام دادند و نرخ به تصویب شورا رسید که البته باید در نهایت در فرمانداری نیز به تأیید برسد.

همچنین حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، در سیصد و یکمین جلسه صحن شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از روند اجرای سیاست‌های تشویقی نوسازی بافت فرسوده، تأکید کرد که این سیاست‌ها دیگر کارایی لازم را ندارند و بیشترین بهره را سازندگان و بسازوبفروش‌ها می‌برند.
وی با اشاره به آمار موجود، گفت: «طبق بررسی‌ها، تاکنون ۲۵۰۰ پرونده در بافت فرسوده صادر شده که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها شامل معافیت  از پرداخت عوارض شده‌اند. هزینه صدور پروانه در این مناطق تنها ۲ درصد از هزینه ساخت را شامل می‌شود، اما این سیاست نه‌تنها باعث گسترش نوسازی در بافت فرسوده نشده، بلکه بیشتر به سود سازندگان و پیمانکاران تمام شده است.»

آقامیری با تأکید بر اینکه این سیاست‌های تشویقی باید مورد بازنگری قرار بگیرد، افزود: «کسانی که در حال استفاده از این تسهیلات هستند، در واقع شهروندان عادی نیستند، بلکه بالای ۹۰ درصد آن‌ها سازندگان و پیمانکاران هستند. این افراد به دنبال کسب سود از پروژه‌های نوسازی هستند و اگر حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد سود نداشته باشند، وارد پروژه‌ای نمی‌شوند. در نتیجه، این مشوق‌ها عملاً در خدمت بازار ساخت‌وساز و فروش قرار گرفته است.»

وی همچنین به تأثیر منفی این سیاست‌ها بر درآمد شهری اشاره کرد و گفت: «عوارض پروانه یکی از منابع مالی شهر است که صرف توسعه زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل عمومی و سایر خدمات شهری می‌شود. وقتی این عوارض حذف می‌شود، عملاً بخشی از درآمدهای مدیریت شهری کاهش پیدا می‌کند، در حالی که این سیاست تأثیر محسوسی بر تشویق شهروندان برای نوسازی املاکشان نداشته است.»

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در پایان خواستار آسیب‌شناسی و اصلاح این سیاست‌ها شد و تأکید کرد که باید راهکارهای جدیدی برای تسریع روند نوسازی بافت فرسوده تدوین شود.

در ادامه  سید جعفر تشکری هاشمی در سیصد و یکمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی لایحه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز و با تأکید بر لزوم تغییر سیاست‌های شورای شهر در قبال حفظ درختان و باغات تهران گفت: از اولین جلساتی که در شورای شهر تهران برگزار شد، بحث باغات و حفظ محیط زیست تهران مورد بررسی قرار گرفت اما چرا نگاه ما فقط سلبی است و چرا فقط تنبیه را در نظر گرفته‌ایم و چرا برای هر کاری برای مردم شاخ و شانه می‌کشیم؟. 

وی افزود: باید از نگاه تهدیدمحور به سوی نگاه حمایتی برویم، و جذابیت‌هایی ایجاد کنیم که مردم به سمت کاشت درخت بروند.

تشکری هاشمی با اشاره به انتقادهای مردم نسبت به عملکرد شورا گفت: مخاطب ما می‌گوید این شورا فقط به دنبال پول کندن از مردم است شورا باید راه‌حل‌های دیگری را نیز بگذارد باید به سمت سیاست‌های تشویقی حرکت کنیم.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد مدیریت شهری در نگهداری از فضای سبز گفت:خودمان به عنوان مسئول حفظ فضای سبز ، درخت‌ها را در پارک‌های مختلف  به دلیل بیماری و نگهداری نامناسب خشک کرده‌ایم.

تشکری هاشمی تأکید کرد: می‌گوییم اگر درخت خشک شد، تا فرد را نقره‌داغ نکرده‌ایم نباید آن را رها کنیم عده‌ای  برای آنکه زمین‌های چند صد میلیاردی خود را از دست ندهند و در آنها ساخت و ساز انجام دهند ، با هزاران ترفند درختان را خشک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است فقط برای خشک شدن درختان جریمه تعیین کنیم، حتماً ذکر کنیم که شورا و شهرداری موظف هستند ظرف  مدت مشخص سیاست‌هایی که برای مردم جذابیت دارد را اجرا کنند و باید سیاست‌های تشویقی نیز در نظر گرفته شود.

در ادامه ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به محاسبه عوارض مسکن گفت: فرمول محاسبه عوارض زیربنای مسکونی فرمول پیچیده‌ای است و حتی برای کسانی که در رشته ریاضی تخصص داشته باشند محاسبه این فرمول کار سختی است. میانگین مساحت واحد مسکونی در لایحه سال گذشته زیر 200 متر مربع بوده و در اینجا بیش از 150 متر مربع شده و چون 150 متر مربع به بالا، عمدتاً در مناطق شمالی است و مناطق جنوبی اکثراً ریز دانه است. معنایش این است که افزایش قیمت در مناطق جنوبی خواهیم داشت و این افزایش قیمت با این فرمول کمتر متوجه مناطق شمالی است و افزایش قیمت مناطق شمالی کمتر است. 

او ادامه داد: اثر این تغییر در ملک‌های مسکونی که میانگین واحد مسکونی‌شان بالای 150 متر مربع است؛ چشمگیر است. فراوانی املاک در مناطق شمالی بیشتر است، اما تعدادشان نامعلوم است. ضریب ثابت بلوک منطقه‌ای در مناطق شمالی کاهشی و در مناطق جنوبی افزایشی است و اثر این تغییر کاهش عوارض در مناطق شمالی و افزایش عوارض در مناطق جنوبی است. هر کدام از این جداول هفتگانه تغییراتی دارد که برای ما روشن نیست. 

وی گفت: عرض بنده این نیست که عوارض نگیریم یا پروانه صادر نکنیم؛ چون به هر حال شهر یک موجود زنده است و باید نوسازی و بازسازی شود و موافق این نیستیم که بافت مسکونی و حتی تجاری یا اداری با میانگین عمر 40 یا 50 سال، همچنان با فرسودگی داشته باشند ولی می گوییم اگر قرار است چیزی را تصویب کنیم و قانونی بگذاریم و سیاست گذاری کنیم که از مردم تهران پولی بابت عوارض بگیریم، هم برای خودمان شفاف باشد و هم بتوانیم به مردمی که به ما مراجعه می‌کنند توضیح دهیم و آن را شفاف کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: دوستان کمیسیون می‌گویند یک سال است که منتظرند ماشین حساب محاسبه عوارض شهرسازی عملیاتی شود. یک مرحله تست هم شده، ولی بعد رها شده  به دلیل تغییرات متعددی که در سازمان فاوای شهرداری تهران داشتیم؛ مانده است. اگر امسال این ماشین حساب عملیاتی شود و حداقل برای کسانی که علاقمندند و مطالبه دارند که وقتی مراجعه می‌کنند، بتوانند خودشان عوارض ملک‌شان را که می‌خواهند نوسازی کنند؛ یک گام به جلو است. همه عرض من شفاف سازی است و مخالفتی با صدور پروانه و گرفتن عوارض ندارم و فقط می‌گویم اگر قرار است افزایش بدهیم، یک افزایش منطقی باشد و عمدتا به مناطق شمال شهر تعلق بگیرد و نه مناطق جنوب شهر.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه