جگوار XJR-15؛ افسانهای از جادههای مسابقه تا خیابانها+عکس
وقتی صحبت از ابرخودروهای جگوار شود نام XJ220 به ذهن میآید، اما چند سال قبل از آن همه را یاد XJR-15 میانداخت.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جگوار XJR-15 خودرو اسپرت دونفره ای بود که در فاصله سال های 1990 تا 1992 به تعداد 53 دستگاه توسط واحد جگوار اسپرت تولید شد. جگوار اسپرت حاصل همکاری جگوار و تام والکینشاو ریسینگ یا تی دبیلو آر بود. هر دستگاه از این محصول 500 هزار پوند فروخته شد. XJR-15 نخستین خودرو جاده ای جهان بود که بهطور کامل از فیبر کربن ساخته شده بود.وقتی صحبت از ابرخودروهای جگوار شود نام XJ220 به ذهن میآید، اما چند سال قبل از آن همه را یاد XJR-15 میانداخت. در آن زمان رانندگی این خودرو تجربه مشابهی با رانندگی یک شرکت کننده مسابقات لمانز در جاده بود.

داستان جذابی پشت ساخته شدن XJR-15 وجود دارد. تیم تام والکینشاو در دهه ۸۰ با جگوار همکاری داشت و موفقیت زیادی در مسابقات مخصوصا در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۸۸ و ۱۹۹۰ تجربه کرد. سپس این ایده به وجود آمد که یک نسخه جادهای از این مدلهای مسابقهای موفق تولید شود. پیتر استیونز طراح مکلارن F1 طراحی ظاهری XJR-15 را برعهده گرفت. این مدل همچنین اولین خودرو بود که در بخش پنلهای بدنه کاملا از فیبرکربن استفاده میکرد و همین منجر به وزن تقریبا ۱۰۰۰ کیلوگرمی XJR-15 شد.

فضای داخلی جگوار XJR-15 به لطف ریشههای مسابقهای خودش کاملا بیتجمل بود. جگوار تمام فیبرکربن را در معرض نمایش قرار داده بود، اما خریداران میتوانستند از آپشن لوازم چرمی و تهویه هوا بهره ببرند. به دلیل نبود سیستم کاهش صدا، سروصدای داخل کابین میتوانست کرکننده باشد، اما جگوار یک سیستم ارتباط داخلی با هدفون در خودرو تعبیه کرده بود که رانندگی را قابل کنترلتر میکرد.

موتور V12 تنفس طبیعی ۶ لیتری و سیستم تعلیق شباهت زیادی به مدل مسابقهای ساخت گروه تام والکینشاو داشت. این پیشرانه میتوانست سرعت XJR-15 را طی ۳.۹ ثانیه از صفر به صد کیلومتر برساند و سرعت نهایی ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت را برای آن به ارمغان آورد. خریداران میتوانستند بین گیربکس دستی ۶ سرعته آسنکرون و گیربکس دستی ۵ سرعته سنکرون یکی را انتخاب کنند.
ارسال دیدگاه