اخبار داغ

امام خمینی (ره ) و انسانیت

امام خمینی (ره ) و انسانیت
امام خمینی به انسانیت معنای دوباره بخشید و او را در مسیر اصلی خود قرار داد به دنیا نشان داد که تفسیر دیگری باید از انسان و روابط انسان و نوع حاکمیت ارائه داد او نشان داد که انسان امانت الهی است که برای ماموریتی در دنیا خلق شده است و همه در جایگاهی که هستند مامور به انجام تکالیفی هستند که هویت آنها را رقم می زند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد باقر بابایی طلاتپه عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام در یادداشتی نوشت:  انقلاب امام خمینی ( ره ) و همراهی مردم با او در سر نگونی رژیم سلطنتی پهلوی با وجود حمایت های بین المللی و عبور دادن انقلاب از گرداب های سختِ ترور شخصیت ها، دفاع مقدس و کنار گذاشتن نائب مقامی منتظری و  فتنه های دیگر ... درس ها و عبرت ها و حقوقی را بگردن هر ایرانی بلکه هر انسان آزادیبخش در اقصی نقاط جهان دارد که نباید فراموش شده و اجازه فراموشی به آن داده شود که دسیسه های اصلی رقبای انقلاب اسلامی، تاریخی کردن حرکت حضرت امام و فراموش کردن مرام و آئین او می باشد . باید وصیت نامه و توصیه های مدیریتی، حکمرانی و انسانی ایشان همواره در مطلع نظر و دیدگانمان باشد تا راهی که نشان داده اند به درستی طی شود تا به مرامی که مدنظرشان بود انشاء الله هر ایرانی و دیگران برسد.
مرام امام همان مرام انبیاء و ائمه علیهم السلام بود که در وصیت نامه و سخنرانی ها به کرّات به آن اشاره می کردند و آن بیداری مردم و آزاد ساختن آنها از چنگال نامرئی جاهلیت مدرن و استعمار نوین و پلشتی های مزورانه آن بود که اجازه نمی داد آدمی به جایگاه اصلی انسانی دست یابد و او را به حد حیوانی تنزل داده و از او به مثابه ابزاری برای خوش گذرانی و التذاذ تعدادی معدود پایین آورده بودند.
امام خمینی به انسانیت معنای دوباره بخشید و او را در مسیر اصلی خود قرار داد به دنیا نشان داد که تفسیر دیگری باید از انسان و روابط انسان و نوع حاکمیت ارائه داد او نشان داد که انسان امانت الهی است که برای ماموریتی در دنیا خلق شده است و همه در جایگاهی که هستند مامور به انجام تکالیفی هستند که هویت آنها را رقم می زند و با هر فعالیتی که انجام می دهند هویت انسانی یا حیوانی بر چهره برزخی خود می زند که هر کسی در تلاطمات اجتماعی می تواند هویت خود را ببیند و بشناسد. هماورد این چهره ها را امروز در غزه به راحتی می توان دید که چه کسانی چهره انسانی دارند و چه کسانی چهره حیوان وحشی و دردنده پیدا کرده است
از نگاه امام خمینی انسان موجودیدارای کرامت ذاتی، مسئول و هدفمند است که می‌تواند بهکمال الهی برسد. که دارای زیر است:
الف) انسان به عنوان خلیفه الله
•    امام خمینی با استناد به قرآن ("إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً" –  (بقره:۳۰)، انسان را خلیفه خدا بر روی زمین می‌دانستند. این جایگاه، مسئولیت‌پذیری در قبال خود، جامعه و نظام الهی را به همراه دارد.
ب) انسان دارای فطرت الهی
•    ایشان معتقد بودند که انسان فطرتاً خداگرا است و ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و آزادگی در نهاد او قرار داده شده است. در کتاب "چهل حدیث"، امام بر این نکته تأکید می‌کنند که گناه و غفلت باعث می‌شود انسان از فطرت خود دور شود.
ج) انسانِ مبارز و انقلابی
•    از نگاه امام، انسان باید در برابر ظلم، استکبار و استبداد بایستد و ایشان به تاسی از امیرالمومنین علیه السلام معتقد بودند که خداوند از علما پیمان گرفته که در قبال شکم بارگی طاغیان و گرسنگی مظلومان آرام نشینند " ما أخَذَ اللّه ُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ" ( خطبه: 3 ) و در سخنرانی‌ها همواره بر مبارزه با طاغوت (نظام‌های ستمگر) تأکید داشتند و با یاری مردم توانستند رژیم پهلوی را با وجود حمایت های بین المللی ساقط نمایند.
د) انسان عارف و عاشق خدا
•    امام خمینی به عنوان یک عارف شیعی، انسان را موجودی می‌دانست که می‌تواند از طریق عبادت، عرفان و اخلاق به مقام قرب الهیرسد. امام خمینی با ترکیب و بهره گیری از علوم دینی، مبارزه سیاسی و روشنگری فکری، نقش بی‌بدیلی در بیداری اسلامی و انسانی ایفا کردند او توانست:
الف) احیاگر تفکر دینی در عصر مدرن باشد
•    امام با تفسیر اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله نشان دادند که دین می‌تواند پاسخگوی مسائل سیاسی و اجتماعی باشد و نظام و حکمرانی مبتنی بر ولایت فقیه می تواند عدالت و آزادی را تضمین کند و انسان ها را از یوغ استعمار جدید نجات داده و سعادت دنیوی و اخروی او را به ارمغان آورد
ب) حرکت الهام‌بخشی به جنبش‌های آزادی‌بخش
•    انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام، الهام‌بخش نهضت‌های ضداستعماریدر جهان شد. و شعار" مستضعفین باید به حکومت برسند"، الگویی برای مبارزات مردمی در کشورهای مختلف شد.
ج) مبارزه با استکبار جهانی
•    امام خمینی آمریکا و اسرائیل را به عنوان نمادهای استکبار جهانی و شیطان  بزرگ معرفی کردند و مبارزه با آن‌ها را یک وظیفه دینی و انسانی دانستند و نامه‌های تاریخی ایشان بهگورباچف (رهبر شوروی) و منشور روحانیت، نمونه‌هایی از روشنگری‌های جهانی ایشان است.
د) ترویج اخلاق و معنویت در سیاست
•    امام خمینی نشان دادند که سیاست می‌تواند اخلاقی باشد و دین و حکومت قابل جمع هستند و سیاست دینی طریقی است برای دست یابی به حقیقت الهی انسان و خدمت به مردم و پرهیز از قدرت‌طلبی، از ویژگی‌های مکتب سیاسی ایشان بود.
او همواره اظهار می داشتند که
•    "اگر انسان تربیت شود، می‌تواند عالم را تغییر دهد."
•    "مهم‌ترین وظیفه ما بیدار کردن مردم است."
•    "اسلام دین مبارزه با ظلم است، نه سکوت در برابر ستمگران."
•    "همه باید در مقابل ظلم بایستند، حتی اگر به قیمت جانشان تمام شود."
امام خمینی انسان را موجودی الهی، مسئول و انقلابی می‌دانستند که باید برای تحقق عدالت و آزادی بکوشد. ایشان با ترکیب عرفان، فقه و مبارزه سیاسی، نه تنها مردم ایران، بلکه ملت‌های تحت ستم را در سراسر جهان بیدار کردند. امروز نیز اندیشه‌های ایشان به عنوان الگویی برای مبارزه با استبداد و استکبار مطرح است.

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه