سلطه «مرد عینکی» بر گیشه؛ سهگانه پرفروشها ۸۷٪ بازار را در اختیار گرفتند
سه فیلم «مرد عینکی»، «پیرپسر» و «زن و بچه» با مجموع ۸۷٪ سهم بازار، همچنان بیرقیب صدرنشیناند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در هفته منتهی به 17مرداد 1404، صنعت سینمای ایران شاهد فعالیت گستردهای در سالنهای نمایش بود. در مجموع 20,442 سانس اجرا در سراسر کشور برگزار شد که نتیجه آن فروش 775,671 بلیت و کسب درآمدی معادل 64 میلیارد و 407 میلیون تومان بود. این ارقام نشاندهنده میزان استقبال مخاطبان از آثار سینمایی در این دوره زمانی است.
بازار گیشه در این هفته به شدت تحت سلطه و تاثیر سه فیلم پرفروش قرار داشت: «مرد عینکی»، «پیرپسر» و «زن و بچه». این سه اثر به تنهایی موفق به جذب بخش عمدهای از مخاطبان و درآمدزایی شدند و مجموعاً ۸۷ درصد از کل فروش گیشه را به خود اختصاص دادند. این تمرکز بالا بر چند فیلم، نشاندهنده شکاف قابل توجه در جذب مخاطب بین آثار پرطرفدار و سایر تولیدات سینمایی است.
در مقابل، برخی آثار با عملکرد بسیار ضعیف مواجه شدند. به عنوان مثال، فیلم «اتاقک گِلی» در 3 روز نخست اکران تنها موفق به فروش 36 میلیون تومانی شد که این رقم، شکاف عمیق بین آثار پرمخاطب و کممخاطب را به شکل ملموسی به نمایش گذاشت و ضرورت بازنگری در استراتژیهای اکران و معرفی فیلمها را برجسته ساخت.
سیطره سهگانه اصلی
همانطور که در خلاصه اجرایی و جدول فروش مشاهده میشود، سه فیلم «مرد عینکی»، «پیرپسر» و «زن و بچه» به وضوح بازار گیشه را در کنترل خود داشتند. «مرد عینکی» با حفظ صدرنشینی و فروش حدود 23 میلیاردی و جذب سهم قابل توجهی از بازار (۳۳٪)، همچنان قدرت اول گیشه محسوب میشود. «پیرپسر» با 17 میلیارد تومان فروش و ۲۸٪ و «زن و بچه» با فروشی معادل حدود 16 میلیارد تومانی و ۲۶٪ سهم بازار، در ردههای دوم و سوم قرار گرفته و در تعقیب «مرد عینکی» هستند. مجموع سهم این سه فیلم (۸۷٪) نشاندهنده تمرکز شدید مخاطبان بر این آثار است.
افت فروش میانه جدول
پس از سه فیلم صدرنشین، شاهد یک افت قابل توجه در فروش و سهم بازار هستیم. از رتبه چهارم به بعد، میزان درآمد فیلمها به طور محسوسی کاهش یافته و به زیر چهار میلیارد تومان در هر فیلم رسیده است. «جزایر قناری» و «صدام» به ترتیب با 3.5 و 2.9 میلیارد تومان حدود ۴.۵ تا ۵ درصد سهم بازار، جایگاههای بعدی را اشغال کردهاند، اما این میزان فروش در مقایسه با سه فیلم اول بسیار ناچیز است.
حضور چندین اثر در جدول فروش که درآمد آنها به چند صد میلیون تومان نیز نمیرسد، از جمله «سلام علیکم حاج آقا» (302میلیون تومان)، «پسر دلفینی ۲» (193 میلیون تومان) و «خانه ارواح» (133میلیون تومان)، زنگ خطری جدی برای فعالان حوزه اکران و پخش محسوب میشود. عملکرد ضعیف این فیلمها، به ویژه در مقابل آثاری که صدها برابر بیشتر فروش داشتهاند، نیازمند بازنگری اساسی در استراتژیهای اکران، تبلیغات، و حتی فرآیند انتخاب فیلمها برای نمایش عمومی است. فیلمهایی با این میزان فروش، عملاً سهم ناچیزی از بازار را به خود اختصاص میدهند و ممکن است هزینه اکران آنها نیز پوشش داده نشود.
سهم هر یک از فیلم های سینمایی از جدول اکران
رده نخست جدول: مرد عینکی- با فروش: 289 هزار بلیت و 22 میلیارد و 825 میلیون تومان
رده دوم: پیر پسر- با فروش 191 هزار بلیت و 17 میلیارد و 91 میلیون تومان
رده سوم: زن و بچه - 182 هزار بلیت و 15 میلیارد و 693 میلیون تومان
رده چهارم: جزایر قناری- 42 هزار بلیت و 3 میلیارد و 308 میلیون تومان
رده پنجم: صددام- 37 هزار بلیت و 2 میلیارد و 988 میلیون تومان
رده ششم: فرمانروای آب- 16 هزار بلیت و 1 میلیارد و 53 میلیون تومان
رده هفتم: انیمیشن رویاشهر- 10 هزار بلیت و 583 میلیون تومان
رده هشتم: سلام علیکم حاج آقا- 54 هزار بلیت و 302 میلیون تومان
رده نهم: پسر دلفینی- 3 هزار بلیت و 193 میلیون تومان
رده دهم : خانه ارواح- 2 هزار بلیت و 133 میلیون تومان
رده یازدهم: زیبا صدایم کن- 1 هزار بلیت و 97 میلیون تومان
رده دوازدهم: غیبت موجه- 996 بلیت و 71 میلیون تومان
رده سیزدهم: اتاقک گلی- 368 بلیت و 36 میلیون تومان
رده چهاردهم: آنجا همان ساعت-296 بلیت و 20 میلیون تومان
رده پانزدهم: بامبولک- 207 بلیت و 12 میلیون تومان
رده شانزدهم: زعفرانیه 14 تیر - 31 بلیت و 3 میلیون تومان
رده هفدهم: هرچی توبگی- 42 بلیت و 2 میلیون تومان
رده هجدهم: ترک عمیق- 9 بلیت و 770 هزار تومان
بازار گیشه سینمای ایران در هفته منتهی به ۱۵ مرداد ۱۴۰۴، شاهد پدیدهای بود که در آن تمرکز مخاطبان و فروش به شکلی بیسابقه بر روی سه اثر خاص متمرکز شده بود. این تمرکز شدید، حتی آثار جدیدی که با امید به جذب مخاطب اکران شدهاند را نیز تحتالشعاع قرار داده و توان رقابت با جریان قدرتمند سه فیلم پرفروش را از آنها گرفته است.
انتظار میرود که فیلم «مرد عینکی» با توجه به روند رو به رشد و سهم بالای خود، حداقل برای دو هفته آینده نیز صدرنشینی گیشه را حفظ کند.
فیلمهایی که در حال حاضر با فروش بسیار پایین مواجه هستند، بدون اتخاذ برنامهریزیهای تبلیغاتی جدی و هدفمند، و یا بدون تغییر در استراتژی اکران، به احتمال زیاد به سرعت از چرخه رقابت حذف خواهند شد و فرصت دیده شدن را از دست خواهند داد. این وضعیت میتواند منجر به هدر رفت سرمایه و کاهش انگیزه برای تولید و اکران آثار متنوع شود.همانطور که فیلم های صیاد، پیشمرگ، صبح اعدام و... در هفته های گذشته از چرخه اکران حذف و ادامه اکران خود را در پلتفرم های پخش آنلاین آغاز کردند.
ارسال دیدگاه