14 روایت از امام صادق(ع) پیرامون روزه
امام صادق علیه السلام فرمودند: کار نیک در آن شب (شب قدر) از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از باشگاه خبرنگاران،روایت از امام صادق (علیه السلام) در مورد روزه و شب قدر، پیشکش روزه داران عزیز می شود.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
1.انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر.
, 1.انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر.,
خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند. (من لا یحضره الفقیه، ج ۲ ص ۴۳، ح ۱)
,
2. اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک.
, 2. اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک.,
آنگاه که روزه می گیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند.«یعنی از گناهان پرهیز کند.» (الکافی ج ۴ ص ۸۷، ح ۱)
,
3. عن الصادق علیه السلام فی قول الله عزوجل «واستعینوا بالصبر و الصلوة »، قال: الصبر الصوم.
, 3. عن الصادق علیه السلام فی قول الله عزوجل «واستعینوا بالصبر و الصلوة »، قال: الصبر الصوم.,
خداوند عزو جل که فرموده است:از صبر و نماز کمک بگیرید، صبر، روزه است. (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۹۸، ح ۳)
,
4. صدقه درهم افضل من صیام یوم.
, 4. صدقه درهم افضل من صیام یوم.,
یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبی برتر و والاتر است. (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۱۸، ح ۶)
,
5. من صام لله عزوجل یوما فی شدة الحر فاصابه ظما و کل الله به الف ملک یمسحون وجهه و یبشرونه حتی اذا افطر.
, 5. من صام لله عزوجل یوما فی شدة الحر فاصابه ظما و کل الله به الف ملک یمسحون وجهه و یبشرونه حتی اذا افطر.,
هر کس که در روز بسیار گرم برای خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را می گمارد تا دست به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامی که افطار کند. (الکافی، ج ۴ ص ۶۴ ح ۸; بحار الانوار ج ۹۳ ص ۲۴۷)
,
6. للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه
, 6. للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه,
برای روزه دار دو سرور و خوشحالی است: 1. هنگام افطار، 2.هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت)
,
(وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۹۰ و ۲۹۴ ح ۶ و ۲۶)
,
7. من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلک صیام ثلاثة ایام من کل شهر.
, 7. من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلک صیام ثلاثة ایام من کل شهر.,
هر کس کار نیکی انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است. (وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳۱۳، ح ۳۳)
,
8. من صام ثلاثة ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان کتب الله له صوم شهرین متتابعین.
, 8. من صام ثلاثة ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان کتب الله له صوم شهرین متتابعین.,
هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پی در پی را برایش محسوب می کند. (وسائل الشیعه ج ۷ ص ۳۷۵،ح ۲۲)
,
9. من فطر صائما فله مثل اجره
, 9. من فطر صائما فله مثل اجره,
هر کس روزه داری را افطار دهد، برای او هم مثل اجر روزه دار است. (الکافی، ج ۴ ص ۶۸، ح ۱)
,
10. من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه
, 10. من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه,
هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد – روح ایمان از او جدا می شود. (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۱۸۱، ح ۴ و ۵)
,
11. راس السنة لیلة القدر یکتب فیها ما یکون من السنة الی السنة.
,
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته می شود. (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۵۸ ح ۸)
,
12. قیل لابی عبد الله (علیه السلام)، کیف تکون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فی الف شهر لیس فیها لیلة القدر.
, 12. قیل لابی عبد الله (علیه السلام)، کیف تکون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فی الف شهر لیس فیها لیلة القدر.,
از امام صادق (علیه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
,
حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است. (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۵۶، ح ۲)
,
13. التقدیر فی لیلة تسعة عشر و الابرام فی لیلة احدی و عشرین و الامضاء فی لیلة ثلاث و عشرین.
, 13. التقدیر فی لیلة تسعة عشر و الابرام فی لیلة احدی و عشرین و الامضاء فی لیلة ثلاث و عشرین.,
برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام می گیرد و تصویب آن در شب بیست ویکم و تنفیذ آن در شب بیست سوم. (وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۵۹)
,
14. ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنی الفطرة کما ان الصلوة علی النبی (صلی الله علیه و آله) من تمام الصلوة.
, 14. ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنی الفطرة کما ان الصلوة علی النبی (صلی الله علیه و آله) من تمام الصلوة.,
تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنی فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) کمال نماز است. (وسائل الشیعه، ج ۶ ص ۲۲۱، ح ۵)
,
انتهای پیام/ع
,
ارسال دیدگاه