اخبار داغ

کمبودی که نیاز به جبران دارد؛

کرمان 380 هکتار فضای سبز جدید نیاز دارد

کرمان 380 هکتار فضای سبز جدید نیاز دارد
فضاهای سبز و گیاهان علی رغم داشتن تاثیرات زیست محیطی ثابت شده می توانند در سلامت روحی و روانی شهروندان نیز بسیار موثر واقع شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  "پایگاه اطلاع رسانی بوتیا" اهمیت وجود فضای سبز در شهرها از آنجا شروع شد که همزمان با آغاز تمدن های شهرنشین و فاصله گرفتن مردم از روستاها، باغات و مزارع، نیاز ذاتی آن ها به زیبایی پسندی و طبیعت دوستی باعث شد تا رفته رفته به سمت ایجاد فضاهای سبز کوچک در منازل، اماکن مذهبی و در نهایت در شهرها سوق داده شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع رسانی بوتیا,

فضاهای سبز و گیاهان علی رغم داشتن تاثیرات زیست محیطی ثابت شده می توانند در سلامت روحی و روانی شهروندان نیز بسیار موثر واقع شوند.

,

یکی از شاخصه های اصلی توسعه یافتگی شهرهای کنونی را میتوان میزان فضاهای سبز و پارک های آن ها دانست.

,

شهر کرمان با توجه به شرایط آب و هوایی خاص خود و کمبود میزان آب در دسترس جهت انتقال به فضاهای عمومی اما دارای استاندارد مناسبی در زمینه مقدار فضای سبز عمومی است.

,

با توجه به آمارهای ارائه داده شده در پایگاه اطلاع رسانی شهرداری کرمان مقدار فضاهای موجود در محدوده شهر کرمان چیزی در حدود 3/078/788 متر مربع و به بیانی دیگر 308 هکتار می باشد.

,

با افزودن فضای موجود در محور گردشگری هفت باغ علوی و پوشش بلوارها و میادین اصلی شهر می توان به عددی در حدود 400 هکتار نزدیک شد.

,

در قوانین موجود در طراحی فضای سبز به مکانی فضای سبز عمومی اطلاق می شود که برای 90 درصد از اهالی شهر فاصله ای در حدود 350 متر داشته باشد و یا با پیاده روی به مدت ده دقیقه بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

,

طبق اصل یاد شده اماکنی مانند دانشگاه ها و کارخانجات به دلیل ممنوعیت ورود عموم و همچنین فاصله آن ها از محل زندگی اهالی شهر را نمی توان در زمره فضای سبز شهری جای داد.

,

بر اساس آمارهای ارائه شده جمعیت شهر کرمان رقمی در حدود 600 هزار نفر را نشان می دهد و بصورت استاندارد به ازای هر هزار نفر جمعیت باید فضایی در حدود 13 هزار مترمربع برای فضاهای عمومی و پارک ها در نظر گرفت و در واقع به ازای هر نفر چیزی در حدود 13 متر مربع و بدین ترتیب شهر کرمان فضایی به میزان 780 هکتار فضای سبز عمومی نیاز دارد.

,

با احتساب این اعداد و ارقام می توان گفت شهر کرمان 380 هکتار فضای سبز جدید نیاز دارد و به عبارت دیگر جمعیتی در حدود 292 هزار نفر از فضای سبز عمومی محروم مانده اند که به مرور تاثیرات روانی و اجتماعی خود را نشان خواهد داد.

,

بهترین راهکار برای افزایش فضای سبز در شرایط کنونی ایجاد پارک های محله ای کوچک با متراژهایی زیر 200 مترمربع است که همه اهالی نیز در حفظ و نگهداری آن ها کوشا باشند، نمونه ای که در شهر قم که شرایط آب و هوایی تقریبا مشابه کرمان را دارد بصورت گسترده ایجاد شد.

,

همچنین می توان از آب های زیرسطحی شهر کرمان که به عنوان چالشی اساسی از آن ها یاد می شود در جهت حفظ این فضاها استفاده کرد و یا با کاشت گیاهان و درختانی مانند اکالیپتوس و بید که ریشه هایی عمیق داشته و می توانند آب های زیر سطحی را جذب کنند استفاده نمود.

,

مسئولین و مدیران شهری باید بدانند که سرمایه گذاری های ایشان در زمینه احداث فضاهای سبز عمومی چیزی جز در جهت اصلاح رفتارهای اجتماعی مردم نخواهد بود و بی شک تاثیرات مستقیم این سرمایه گذاری ها را می توانند بر خصوصیات شهروندی و قانونمداری اهالی شاهد باشند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه