اخبار داغ

توهین دیگر سعودی ها به رئیس جمهور ایران

توهین دیگر سعودی ها به رئیس جمهور ایران
«دشمنی عربستان تلخ‌تر از آن است که رئیس جمهوری جدید ایران بتواند آن را ترمیم کند.»
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا سایت دویچه وله(DW) نوشت: خبرگزاری رویترز در تحلیلی به قلم "آنگوس مک دوآل" درباره چشم‌انداز روابط ایران و عربستان نوشته است: آیا روحانی می‌تواند رابطه پرتنش ایران و عربستان را بهبود بخشد؟ «دشمنی عربستان تلخ‌تر از آن است که رئیس جمهوری جدید ایران بتواند آن را ترمیم کند.»

, شبکه اطلاع رسانی دانا, DW,

  مسئول سیاست خارجی شورای مشورتی عربستان، تفاوت روحانی و احمدی‌نژاد را در حد تفاوت پپسی و کوکاکولا دانسته است. یک روزنامه انگلیسی زبان چاپ ریاض نیز، روحانی را به یک ساحر جدید با ترفندهای قدیمی تشبیه کرده است.»

,

 

,

به گزارش دویچه وله، در مقاله طولانی رویترز که در آن از گزارش‌های "یگانه تربتی" نیز استفاده شده، نویسنده به بررسی نقاط سبز و قرمز روابط دیپلماتیک ایران و عربستان پرداخته است. محور تحلیل‌های این مقاله ریاست جمهوری حسن روحانی و تاثیراتی است که او می‌تواند بر روابط ایران و عربستان بگذارد.

,

, ,

این در حالی است که رئیس جمهوری در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود درباره رابطه ایران و عربستان گفت: «من امیدوارم ما بتوانیم در دولت آینده روابط خیلی خوبی با همسایه‌های خود به خصوص با عربستان سعودی داشته باشیم».

,

 

,

روابط ایران و عربستان از سال ۱۹۸۷ با حمله پلیس این کشور به زائران ایرانی که در حال تظاهرات علیه آمریکا بودند، به تیرگی گرایید. جمله معروف امام خمینی(ره) در آن زمان به عنوان مشی دیپلماتیک ایران در قبال عربستان شناخته شد. ایشان پس از این واقعه گفت: «ما اگر از صدام هم بگذریم، از آل سعود و مسئله حجاز نمی‌توانیم بگذریم».

,

 

,

کمک‌های عربستان سعودی به عراق در هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران نیز مانع دیگری بر سر راه روابط دیپلماتیک بین این دو کشور بوده است.

,

در سال ۲۰۰۹، منوچهر متکی وزیر امور خارجه وقت ایران به عربستان سفر کرد اما دیدار او با پادشاه عربستان، ملاقات خوبی نبود. چند روز بعد از این دیدار، پادشاه عربستان به مشاور ضد تروریسم دولت آمریکا گفت: «من به وزیر امور خارجه ایران گفتم که شما فارس‌ها اجازه دخالت در امور اعراب را ندارید.»

,

با افشای اسناد ویکی‌لیکس نیز اظهارنظر دیگری از پادشاه عربستان درباره ایران فاش شد. براساس این اسناد، ملک عبدالله به مشاور ضد تروریسم دولت آمریکا گفته بود: «هدف ایران، مشکل‌آفرینی است. شکی نیست که چیزهای مشکوکی درباره آنها وجود دارد. خدا ما را از شر آنها محافظت کند.»

,

 

,

"رابرت جردن" سفیر آمریکا در عربستان درباره چشم‌انداز روابط ایران و عربستان بعد از ریاست جمهوری روحانی به رویترز گفته است: «پادشاه عربستان، روحانی را از خیلی پیشتر می‌شناسد. من فکر می‌کنم آنها روابط خوبی با هم دارند؛ بهتر از رابطه‌ای که با احمدی‌نژاد داشتند. این دو برای برقراری رابطه توام با احترام متقابل توانایی دارند.»

,

 

,

اما در مقابل عبدالله العسگر، رئیس کمیته امور خارجه در شورای مشورتی عربستان (نهادی با کارکردهای مشابه پارلمان در عربستان) به رویترز گفته است: «تفاوت بین روحانی و احمدی‌نژاد مثل تفاوت بین کوکاکولا و پپسی است. من فکر نمی‌کنم ادبیات روحانی شبیه احمدی‌نژاد باشد و مانند او تند صحبت کند اما در عرصه عملی معتقدم او نیز باید در همان چارچوبی کار کند که احمدی‌نژاد کار می‌کرد.»

,

 

,

روزنامه انگلیسی زبان "گازته" چاپ جده نیز هفته گذشته در سرمقاله خود نوشت: «تهران با همان ترفندهای قبلی کار خواهد کرد اما با یک ساحر جدید.»

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه