اخبار داغ

در جلسه شورای مهارت استان سمنان مطرح شد؛

جامعه پویا نیاز به نیروی فنی دارد/ نداشتن بانک اطلاعات از نقاط ضعف فنی و حرفه‌ای است

جامعه پویا نیاز به نیروی فنی دارد/ نداشتن بانک اطلاعات از نقاط ضعف فنی و حرفه‌ای است
مشکلات دانشگاه فنی و حرفه ای در حوزه تعامل و ارتباط دانشگاه و صنعت در جلسه شورای مهارت استان سمنان مورد بررسی قرار گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، جلسه شورای مهارت به میزبانی سالن یادگار امام (ره) صبح امروز با حضور علیرضا آشناگر استاندار سمنان و رضا نقدی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان و جمعی از مسئولین برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرآت,

وجود دانشگاه های متعدد ازعوامل رشد و توسعه استان است

, وجود دانشگاه های متعدد ازعوامل رشد و توسعه استان است,

علیرضا آشناگر استاندار سمنان در ابتدا وجود دانشگاه های متعدد و اساتید و دانشجویان را از وجوه توسعه ی استان عنوان کرد و گفت: وجود دانشجویان زیاد و اساتید خوب و هم‌ چنین تعدد دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاههای فنی و حرفه ای از دیگر عوامل توسعه و رشد استان سمنان بشمار می رود.

,

وی با اشاره به برخی از ظرفیت ها و توانمندی های استان افزود: صنعت و‌معدن، دو وجه توسعه قالب استان است و همچنین کشاورزی و دامپروری نیز در برخی شهرستانهای این استان‌ می تواند منجر به توسعه و رشد آن مناطق شود.

,

آشناگر ادامه داد : علی رغم‌ همه ی این ظرفیتها و توانمندی ها، اما همچون سراسر کشور چالشهای جدی و مهم در مسیر توسعه استان سمنان است که خوشبختانه تمامی آنها، دغدغه ی دست اندرکاران استان محسوب می شود.

,

استاندار سمنان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم ارائه ی آموزش و استمرار آن از یادگیری به عنوان یک‌ فرآیند مستمر و همیشگی یاد کرد که چنانچه در انجام این فرآیند خللی ایجاد شود، موجب سقوط یا توقف در تحقق اهداف خواهد شد.

,

وی قطع ارتباط فارغ التحصیلان با مراکز دانشگاهی را امر ناپسند عنوان کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا ارتباط دانشجویان با دانشگاهها و آموزش بعنوان یک فرآیند همیشگی نهادینه شود.

,

استاندار سمنان با اشاره به سرعت فناوری و انجام تغییرات در دانش و علم بشری بر ضرورت بروز رسانی علمی اساتید و دانشجویان تاکید و عنوان کرد: متاسفانه ما کماکان به متدها و روشهای قدیمی خو گرفته ایم‌ و لازم است تغییری جدی در این زمینه ایجاد شود.

,

اختلاف زیاد تعداد دانشجویان کاردانی نسبت به دکتری مایه تاسف است

, اختلاف زیاد تعداد دانشجویان کاردانی نسبت به دکتری مایه تاسف است,

استاندار سمنان گفت: یک جامعه‌ ی پویا و صنعتی باید نیروی فنی و به اصطلاح آچار به دست تربیت کند و لذا تحصیلات تکمیلی باید متناسب با نیاز جامعه باشد.

,

وی با اشاره به انتشار برخی آمارها از اختلاف زیاد تعداد دانشجویان دوره های کاردانی نسبت به مقطع دکتری اظهار تاسف کرد و گفت: اینگونه آمارها بسیار دردناک ‌است و چنانچه تغییر نگرشی ایجاد نشود، در آینده تبدیل به آفت خواهد شد.

,

اظهار تاسف کرد و گفت: اینگونه آمارها بسیار دردناک‌است و چنانچه تغییر نگرشی ایجاد نشود، در آینده تبدیل به آفت خواهد شد.

,

آشناگر در ادامه از نداشتن ابزارهای آموزشی بروز در برخی دانشگاه ها بعنوان یک‌ معضل در جامعه آموزشی یاد کرد و افزود : اینکه انتظار داشته باشیم تا یک ساختار قوی در پشت آموزش فنی و حرفه ای بوده و هر نیاز و انتظاری را تامین کند، بی شک امری غیر ممکن است، اما می توان باایجاد پیوند میان بخش خصوصی و آموزش فنی و حرفه ای تا حدودی این معضل را در توسعه ی فناوری برطرف کرد.‌

,

وی اضافه کرد: از آنجا که بخش خصوصی فعالیت های خود را بر محور کسب سود معطوف کرده است، لذا بشدت تمایل دارد که خود را بروز کرده و تجهیزات خود را توسعه دهد.‌

,

استاندار سمنان با انتقاد از فقدان ارزشیابی دقیق در نظام آموزشی گفت: متاسفانه استقبال خوبی از بازخوردهای نظام آموزشی نمی شود و لذا باید در این زمینه فکری جدی صورت گیرد.

,

نداشتن بانک اطلاعات از نقاط ضعف فنی وحرفه ای است

, نداشتن بانک اطلاعات از نقاط ضعف فنی وحرفه ای است,

رئیس شورای مهارت استان، نداشتن بانک اطلاعاتی قوی و بروز از اساتید و نیروهای توانمند در امر آموزش را بعنوان یکی از نقاط ضعف اصلی مراکز فنی و حرفه ای دانست و بر ضرورت ایجاد این بانک تاکید کرد.‌

,

وی با اظهار رضایت از استقرار مراکز جوار کارگاهی در مجاورت مراکز صنعتی بزرگ استان گفت: در دوره فعلی و بخاطر برخی مشکلات‌ مالی و تحریم ها ، بهترین فرصت برای تکمیل آموزش و توجه صنعت به این امر مهم است.

,

استاندار در ادامه خواستار پیوند مراکز آموزشی سطح استان با مراکز فنی و حرفه ای شد و اظهار کرد: بخش عمده ای از اقتصاد دنیا متکی به مباحث روز و علوم دیجیتال است و لذا باید به این بخش مهم‌ در سطح استان نیز توجه جدی بعمل آمده و بدین منظور برنامه ریزی کرد.

,

استاندار از افتتاح پارک ‌اقتصاد دیجیتال در آینده ای نزدیک در سطح استان خبر داد و افزود: این‌پارک به منظور پشتیبانی از مشاغل نو و توسعه ی آن تشکیل شده و لازم است تا تدابیر و تمهیدات لازم جهت افتتاح و بهره برداری مناسب از این مجموعه به انجام رسد.‌

,

آشناگر از ایجاد کارخانه های نوآوری بعنوان یک اقدام موثر در استان یاد کرد و بر ضرورت توسعه آموزش و کارآفرینی در سطح ادارات تاکید کرد.

,

استاندار سمنان در نهایت از سازمان فنی و حرفه ای بدلیل راه اندازی دپارتمان های تخصصی در استان تقدیر و تشکر کرد.

,

رفع نیاز صنایع به نیروی متخصص دغدغه اصلی  فنی و حرفه ای است

, رفع نیاز صنایع به نیروی متخصص دغدغه اصلی  فنی و حرفه ای است,

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان نیز در این جلسه با اشاره به آمار 64  درصدی جذب  فارغ التحصیلان این دانشگاه در بازار کار گفت: تربیت تکنسین مهارتی مهمترین رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای است.

,

 رضا نقدی عنوان کرد: آمار اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای جزو بالاترین آمار اشتغال دانشگاه های کشور است که یکی از دلایل آمار اشتغال ۶۴ درصدی این دانشگاه جذب فارغ التحصیلان هنرستانهاست.‌

,

وی ضمن تشکر و قدردانی از استاندار سمنان ، بمنظور اهمیت دهی به مهارت آموزی بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای استان ۳هزار دانشجو در شهرهای سمنان ، دامغان و شاهرود به تفکیک‌ جنسیت دارد.

,

نقدی با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان کاردانی در دو دهه اخیر گفت : ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه در دوره کاردانی و ۳۰ درصد در دوره کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

,

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان افزود: در سطح دانشگاه های فنی و حرفه ای استان ۶۰ رشته درسی فعال داریم که از این تعداد ۴۰ رشته کاردانی و ۲۰ رشته مربوط به دوره های  کارشناسی است

,

وی با اشاره به این که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از دروس دانشجویان دانشگاههای فنی و حرفه ای در کارگاه ها و آزمایشگاه ها تعریف شده است تاکید کرد:  خوشبختانه اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان بیشتر استاد کارند تا اساتید صرفا نظری و تئوری.

,

نقدی ضمن تشکر از استاندار و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به جهت قرارگیری این دانشگاه در بودجه متوازن استان گفت: امیدواریم از این‌ پس با استفاده از بودجه متوازن استان بتوانیم‌ کارگاههای این دانشگاه را بروز رسانی کنیم.

,

وی با بیان اینکه دغدغه ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان رفع نیاز صنایع این استان به نیروی متخصص است، ادامه داد: در طی دو سال گذشته ۲۰ رشته متناسب با نیاز صنعت را در استان ایجاد کرده ایم.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه