اخبار داغ

بیگی نژاد در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد؛

گسترش ظرفیت‌های نفتی با توسعه پالایشگاه‌‌ فرا سرزمینی/ پرهیز از خام‌فروشی موجب افزایش درآمدها نفتی خواهد شد

گسترش ظرفیت‌های نفتی با توسعه پالایشگاه‌‌ فرا سرزمینی/ پرهیز از خام‌فروشی موجب افزایش درآمدها نفتی خواهد شد
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تحریم فروش نفت ایران، گفت: فعالیت ایران در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی و ارائه خدمات فنی و مهندسی و از سوی دیگر، پالایش نفت ما در پالایشگاه‌های کشورهایی نظیر کوبا، ونزوئلا و یا حتی سوریه می‌تواند مزایای زیادی برای کشور داشته باشد.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ یکی از رویکردها و سیاست‌های اقتصادی که وزارت نفت دولت سیزدهم بر روی آن کارکرده است و قصد دارد از آن طریق به خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی بپردازد، همکاری در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, پالایشگاه‌های فرا سرزمینی,

ونزوئلا یکی از کشورهایی است که فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری تهران دارد. ما تاکنون قراردادهای زیادی با این کشور منعقد کرده‌ایم. به طور مثال در مهم‌ترین قراردادمان با ونزوئلا، قرار شده است که شرکت‌های دولتی ایران برای تعمیر پالایشگاه پاراگوانا که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی ونزوئلا با ظرفیت ۹۵۵ هزار بشکه در روز است، آماده شوند.

, پالایشگاه نفتی,

تبدیل نفت به فرآورده‌های غیر قابل تحریم در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی

, تبدیل نفت به فرآورده‌های غیر قابل تحریم در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی, تبدیل نفت به فرآورده‌های غیر قابل تحریم در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی,

وجه مشترک اصلی بین ما و کشورهایی نظیر این کشور در صنایع پالایشگاهی در تحریم‌های فرسایشی آمریکا است که ظرفیت این صنایع را کاهش داده است، این در حالی است که اوایل سال جاری شرکت‌های ایران قطعاتی را برای راه‌اندازی مجدد یک واحد تولید بنزین به پاراگوانا ارسال کردند.

,

از نظر کارشناسان افزایش همکاری‌های ایران با دیگر کشورها در زمینهٔ پالایشگاه‌ها می‌تواند گزینهٔ مناسبی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد. زیرا از این طریق می‌توانیم به فروش نفت خود به این پالایشگاه‌ها بپردازیم و در راستای تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی اقدام کنیم.

بیشتر بخوانید:
تبدیل نفت به فراورده‌های غیرقابل‌تحریم در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی

,
,
,
, تبدیل نفت به فراورده‌های غیرقابل‌تحریم در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی,

ایران ظرفیت‌های خوبی در زمینهٔ خدمات فنی و مهندسی در حوزهٔ انرژی دارد

, ایران ظرفیت‌های خوبی در زمینهٔ خدمات فنی و مهندسی در حوزهٔ انرژی دارد, ایران ظرفیت‌های خوبی در زمینهٔ خدمات فنی و مهندسی در حوزهٔ انرژی دارد,

هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار راه دانا؛ در خصوص ظرفیت‌های ایران در زمینهٔ صدور خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها اظهار کرد: ایران ظرفیت‌های خوبی در زمینهٔ خدمات فنی و مهندسی در حوزهٔ انرژی دارد.

وی ادامه داد: ما در زمینهٔ پالایشگاه‌ها، رفع مشکلات و بهینه‌سازی آنها توانمندی‌های خوبی داریم. قراردادی که با کشور ونزوئلا منعقد کردیم از لحاظ صدور خدمات فنی قرارداد خوبی به شمار می‌رود. این قرارداد بستری برای فعالیت ایران در پالایشگاه‌های کشورهای دیگر که به آن‌ها اصطلاحاً پالایشگاه‌های فرا سرزمینی گفته می‌شود را به وجود می‌آورد و این‌گونه قراردادها به صدور علم و دانش فنی منجر خواهد شد و ارز را وارد کشور می‌کند.

, راه دانا,
,
, پالایشگاه‌های فرا سرزمینی,


وی توضیح داد: به‌احتمال خیلی زیاد در آینده شرایطی به وجود می‌آید و قراردادی با ونزوئلا منعقد می‌کنیم که بتوانیم نفت خود را در این کشور پالایش کنیم. این شیوهٔ همکاری با دیگر کشورها مزایای زیادی دارد و تا الان ما در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم. کمیسیون انرژی مجلس نیز این اقدام را تشویق می‌کند.

,
,


این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ما در حوزهٔ سرمایه‌گذاری در بالادست که مربوط به برداشت گاز و نفت است، هنوز خیلی جدی ورود نکرده‌ایم. دلیلش این است که تا کنون به‌خاطر تحریم‌ها و مسائل دیگر وضعیت مالی خوبی نداشته‌ایم و نتوانسته‌ایم در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشیم. اگر می‌توانستیم قراردادی با سایر کشورها در این زمینه منعقد کنیم، مزایای خوبی برایمان داشت.

,
,


وی تصریح کرد: الان روس‌ها با ما چنین قراردادی امضا کرده‌اند و در بخش توسعهٔ میادین ما ورود کرده‌اند. اگر به لحاظ مالی شرایط خوبی داشتیم ما هم می‌توانستیم چنین قراردادهایی با دیگر کشورها منعقد کنیم. فعلاً در زمینهٔ پالایشگاه‌های فرا سرزمینی و ارائهٔ خدمات به آن‌ها توانمندی‌های خوبی داریم و می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

,
, پالایشگاه‌های فرا سرزمینی,

پرهیز از خام‌فروشی موجب افزایش درآمدها نفتی خواهد شد

, پرهیز از خام‌فروشی موجب افزایش درآمدها نفتی خواهد شد, پرهیز از خام‌فروشی موجب افزایش درآمدها نفتی خواهد شد,

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: البته هنوز در خصوص سهام‌داری ایران در پالایشگاه‌های خارج از کشور مصوبه، آیین‌نامه و حتی مصوبه‌ای از سوی دولت نداشته‌ایم. بهتر است در این مورد بررسی‌های جامعی صورت بگیرد تا دولت راحت‌تر و با پشتوانه قانونی اقدام به این کار کند. البته در حوزه بی‌اثرسازی تحریم‌ها قطعاً اقدام مؤثری است.

, پالایشگاه‌های خارج از کشور,


بیگی نژاد گفت: اگر ما بتوانیم فرآورده‌های نفتی تولید کنیم و از خام‌فروشی دور شویم، اکثر کشورهای دنیا می‌توانند مشتری ما باشند. نفت خام را چند کشور محدود می‌توانند از ما خریداری کنند و به همین دلیل ظرفیت بالایی در تحریم آن‌ها وجود دارد. اما فرآورده‌های نفتی به‌راحتی قابلیت تحریم شدن ندارند.

,
,


وی در پایان گفت: باتوجه‌به وضعیت تحریم فروش نفت ایران، فعالیت ایران در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی و ارائه خدمات فنی و مهندسی به آن‌ها اقدام مناسبی است. از سوی دیگر، پالایش کردن نفت خودمان در پالایشگاه‌های کشورهایی نظیر کوبا، ونزوئلا و یا حتی سوریه می‌تواند مزایای زیادی برایمان داشته باشد. به طور مثال، نفت ونزوئلا فوق سنگین است و با ترکیب آن با میعانات گازی ما سبک می‌شود، این موضوع بستری برای همکاری ایران با کاراکاس به وجود آورده است. ما در ابتدای راه هستیم و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در حوزهٔ پالایشگاه‌های فرا سرزمینی باید گسترش یابد. اما اقدامات خوبی در همین مراحل ابتدایی صورت‌گرفته که امید داریم به‌زودی در اقتصاد کشور نماد داشته باشد.

 

,
, پالایشگاه‌های فرا سرزمینی, پالایشگاه‌های فرا سرزمینی,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه