اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه ماهانه/ اعلام آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده در شهریورماه

کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه ماهانه/ اعلام آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده در شهریورماه
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده برای شهریورماه سال ١٤٠١ نرخ تورم نقطه‌ای در مقایسه با ماه قبل ۲.۵ واحد درصد کاهش‌یافته است و در و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدماتی این آمار کاهش ١.٥ واحد درصدی را نشان می‌دهد.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه در سال قبل است و نرخ تورم نقطه‌ای بنا بر اعلام مرکز آمار ایران در شهریورماه ١٤٠١ به عدد ٤٩,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٩.٧ درصد بیشتر از شهریور ١٤٠٠ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه می‌کنند.

نرخ تورم نقطه‌ای شهریورماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ٢,٥ واحد درصد کاهش‌یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات با کاهش ٥.٠ واحد درصدی به ٧٥.٤ درصد رسیده و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با کاهش ١.٥ واحد درصدی به ٣٥.٤ درصد رسیده است

بیشتر بخوانید:
کاهش نرخ تورم ماهانه/ آمار منتشره نشان از اثرگذاری حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را دارد

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ به نقطه برای خانوارهای شهری ٤٨,٤ درصد است که نسبت به ماه قبل ٢.٧ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٦.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, مرکز آمار ایران,
,
, نرخ تورم نقطه‌ای,
,
, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, کاهش نرخ تورم ماهانه/ آمار منتشره نشان از اثرگذاری حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را دارد,
,
, تورم نقطه‌ به نقطه,
,
, ,

افزایش نرخ تورم ماهانه و سالانه خانوارهای کشور

, افزایش نرخ تورم ماهانه و سالانه خانوارهای کشور, افزایش نرخ تورم ماهانه و سالانه خانوارهای کشور,


منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه شهریور ١٤٠١ به ٢,٢ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٢.١ درصد و ٢.٢ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,٢ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه شهریورماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٢,١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

,
, تورم ماهانه, تورم ماهانه,
,
, تورم ماهانه,
,
, تورم سالانه,



تورم روستایی از تورم شهری پیشی گرفته است

, ,
,
, تورم روستایی از تورم شهری پیشی گرفته است, تورم روستایی از تورم شهری پیشی گرفته است,


هم چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤١,٥ درصد و ٤٥.٣ درصد است که برای خانوارهای شهری ٠.٦ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

به گزارش راه دانا، گزارش مرکز آمار از تورم شهریورماه در حالی نشان از افزایش تورم ماهانه، سالانه و به‌ویژه تورم مواد خوراکی دارد که این افزایش به نسبت ماه و سال قبل شیب کمتری گرفته است که نشان‌دهنده این موضوع است که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌تدریج بر این روند تأثیر گذاشته است.

این کاهش شیب تورم به دنبال اعلام وزیر اقتصاد بوده که در خردادماه امسال درباره کاهش تورم گفته بود که دولت برنامه انضباط بخشی و نظارت صحیح بر بازار قیمت‌ها را دارد و تورم در ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت که امید داریم با ادامه این روند آرامش به اقتصاد کشور باز گردد و این روند نزولی کاهش بیشتری یابد.

مقام معظم رهبری نیز هشتم شهریور در سخنانی به مناسبت هفته دولت با تشکر از دولت سیزدهم بیان داشتند: به نظر من مهم‌ترین توفیق این دولت زنده کردن امید و اعتماد در مردم است! مجموع عملکرد دولت چه شخص رئیس‌جمهوری، چه مسئولان در بخش‌های مختلف به مردم این احساس را داد که دولت وسط میدان است، مشغول کار است، دارد تلاش خودش را می‌کند.


 

,
,
,
, تورم شهریورماه, تورم مواد خوراکی,
,
, کاهش شیب تورم, تورم در ماه‌های آینده,
,
,
,
, ,
,

آغاز تغییر رویکرد تورم نشان از اثرگذاری حذف ارز ترجیحی را دارد

, آغاز تغییر رویکرد تورم نشان از اثرگذاری حذف ارز ترجیحی را دارد, آغاز تغییر رویکرد تورم نشان از اثرگذاری حذف ارز ترجیحی را دارد,


آمارهای منتشره نیز نشان از آغاز تغییر رویکرد تورم را دارد که امید است این کاهش ادامه‌دار باشد و شیب ملایم و منطقی در میان‌مدت از تورم کشور بکاهد. قابل‌توجه اینکه گزارش‌های وزارت اقتصاد و امور دارایی نشان می‌‌دهد که اجرای قانون بودجه و افزایش درآمدهای دولتی با به اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی، اقتصاد ایران در مسیر اصلاح قرار داده و اگرچه با وجود مشکلاتی این روند به‌کندی خود را در اقتصاد نشان داده؛ اما در میان‌مدت و بلندمدت به تولید و جان گرفتن اقتصاد کشور کمک شایانی خواهد نمود.

در کنار حذف ارز ترجیحی سیاست‌های دولت برای جبران کسری بودجه از جمله عدم استقراض از بانک مرکزی و عدم فروش اوراق قرضه به صورت مستقیم در بورس، از جمله اقدامات بوده که کمک کرده پایه پولی در کشور متعادل شود و نرخ رشد تورم شیب کاهشی بگیرد.

گزارش کامل مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف کننده در شهریور ماه ١٤٠١

,
, تغییر رویکرد تورم,
,
, نرخ رشد تورم,
,
, شاخص قیمت مصرف کننده در شهریور ماه ١٤٠١,

نویسنده: امیر طاهری

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه