اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

آشوب چه آسیبی به اقتصاد خرد و کلان کشور وارد می‌کند؟

آشوب چه آسیبی به اقتصاد خرد و کلان کشور وارد می‌کند؟
پیگیری مطالبات و خواسته‌ها حتی اگر به‌حق باشد، آنگاه که با ابزار خشونت، تخریب و وحشت پراکنی عمومی صورت بگیرد خلاف عقل و قانون خواهد بود و انگیزه و هدف را توجیه نخواهد کرد و ناآرامی و آشوب بر اقتصاد خرد و کلان کشور آثار کوتاه و بلند مدت غیر قابل جبرانی خواهد گذاشت که در نهایت این آثار به سفره مردم تحمیل خواهد شد.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ ناآرامی‌ها، آشوب‌ها و هنجارشکنی‌های اجتماعی اثرات غیر قابل جبرانی برای کشور در عرصه‌های رکود اقتصادی، تورم، بیکاری، کاهش صادرات نفی و غیرنفتی، تشدید تحریم‌ها، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و تخریب انتظارات کارگزاران اقتصادی به آینده اقتصاد ایران، تخریب سرمایه اجتماعی و ارزش‌های مردمی که ارزش اقتصادی نیز دارند و همچنین موجب نوسانات بازار ارز و سایر بازارهای هم عرض خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
خسارت ۴۰۰ میلیاردی اغتشاشات اخیر به شعب بانک‌ها

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, ناآرامی‌ها، آشوب‌ها و هنجارشکنی‌های اجتماعی,
,
, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, خسارت ۴۰۰ میلیاردی اغتشاشات اخیر به شعب بانک‌ها,

آشوب سال‌ها تلاش برای رشد اقتصادی را بی‌اثر می‌کند

, آشوب سال‌ها تلاش برای رشد اقتصادی را بی‌اثر می‌کند, آشوب سال‌ها تلاش برای رشد اقتصادی را بی‌اثر می‌کند,


همه اینها در حالی است که سال‌ها همه اقشار جامعه از زن و مرد و صنعتگر و فعالان اقتصادی، سیاسی، دانشگاهی و ... تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند تا قدمی در راه اصلاح نظام اقتصادی کشور بردارند؛ ولی هر یک از حوادث ناشی از این ناآرامی‌های و آشوب‌های برنامه‌ریزی‌شده توسط دولت‌های و گروه‌های مخالف که در همه این سال‌ها نقشی در پیشرفت کشور که نداشته‌اند هیچ، بلکه همواره کوشیده‌اند به مردم و مردم‌سالاری دینی و اسلامی کشور ضربه بزنند ممکن است سال‌ها رشته اقتصاد کشور را به پنبه مبدل کند.

ثبات اجتماعی و سیاسی در کنار امنیت و آرامش یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های رشد اقتصادی و توسعه هر ملتی در جهان است که در کشور ما این شاخصه به برکت خون شهدا از اکثر کشورهای جهان، به‌خصوص نسبت به کشورهای منطقه در درجه بالاتری قرار دارد.

سؤال اینجاست که هزینه‌های اقتصادی تحمیل شده بر بخش دولتی، عمومی و خصوصی ناشی از این ناآرامی‌ها چقدر است و در چه زمینه‌هایی و به چه قیمتی برای کشور تمام خواهد شد و چه تأثیرات اقتصادی در کوتاه‌مدت و بلندمدت برای کشور خواهد داشت؟

,
, ناآرامی‌های و آشوب‌های برنامه‌ریزی‌شده,
,
,
,
,

امنیت سرمایه‌ای جهانی است

, امنیت سرمایه‌ای جهانی است, امنیت سرمایه‌ای جهانی است,


همان گونه که گفته شد به لحاظ بین‌المللی این امنیت سرمایه‌ای جهانی است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی را به‌سوی اقتصاد ما جذب می‌کند و وقوع این‌گونه بی‌نظمی‌های اجتماعی عمیق، دارای تأثیرات بلندمدت در انتظارات سرمایه‌گذاران داخلی و بخصوص سرمایه‌گذاران خارجی خواهد شد.

بی‌ثباتی‌های سیاسی و اجتماعی که در نهایتاً منجر به بی‌ثباتی اقتصادی می‌شوند در انتخاب مقصد سرمایه‌گذاری تأثیر بسیار بالایی دارند، همان گونه که آشوب‌های اجتماعی داخلی چهره دولتمردان یک کشور را در عرصه‌های بین‌المللی مخدوش می‌کند، وجود ثبات اقتصادی به دنبال امنیت، آرامش اجتماعی سیاستمداران را به چهره‌هایی بین‌المللی تبدیل می‌کند که این امر در شرایط کنونی موجب افزایش توان چانه‌زنی و گرفتن امتیاز در مقابل کشورهای غربی و اروپایی را به دنبال خواهد داشت که در نهایت آثار آن به اقتصاد کشور و سفره مردم منتقل خواهد شد.

از نظر کارشناسان اقتصادی منشأ ناآرامی هر چه باشد نتیجه آن چیزی جز خسارات اجتماعی و سیاسی سنگین که در نهایت در سفره مردم دیده خواهد شد، نخواهد بود و خواه یا نا خواه به زیان‌های اقتصادی سرسام‌آوری مبدل می‌گردد که در شاخص‌های اقتصادی قابل‌مشاهده است.

شایان‌ذکر است که از دیدگاه اقتصادی می‌شود اثرات این آشوب‌ها و ناآرامی‌ها را از دیدگاه داخلی و خارجی نیز مورد ارزیابی قرارداد.

,
,
,
, آشوب‌های اجتماعی,
,
,
,
, آشوب‌ها و ناآرامی‌ها,

آثار کوتاه مدت ناآرامی و آشوب بر اقتصاد خرد

, آثار کوتاه مدت ناآرامی و آشوب بر اقتصاد خرد, آثار کوتاه مدت ناآرامی و آشوب بر اقتصاد خرد,

 
بررسی‌های انجام شده نشان از این دارد که این آشوب‌ها و هرج‌ومرج‌ها اثرات غیر قابل جبرانی در تعطیلی بازارها و اخلال در سیستم توزیع کالا و خدمات، تخریب فضای کسب‌وکار، ایجاد خسارات جانی و مالی بر بخش دولتی و خصوصی، ایجاد زمان ازدست‌رفته که به‌نوعی هزینه تحمیل شده به جامعه خواهد بود، ایجاد نوسانات بر بازار ارز و طلا و سایر بازارهای وابسته و هم عرض، که با سال‌ها هزینه اقتصادی و اجتماعی به‌دست‌آمده‌اند تخریب ارزش‌های مردمی، عدم جبران بیمه‌ای خسارات ایجاد شده به دلیل عدم پوشش این‌گونه تخریب‌ها توسط بیمه گران را به دنبال دارد.

,
, آشوب‌ها و هرج‌ومرج‌ها,

آثار بلند مدت ناآرامی و آشوب بر اقتصاد کلان

, آثار بلند مدت ناآرامی و آشوب بر اقتصاد کلان, آثار بلند مدت ناآرامی و آشوب بر اقتصاد کلان,

 

,

 
همه اینها در حالی است که این خسارات در بلندمدت هم آثاری همچون: کاهش امنیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش عدم اطمینان در فضای اقتصاد و آینده اقتصادی، افزایش هزینه مبادله در اقتصاد، کاهش گردشگران، افزایش فشار، تحریم‌ و هزینه‌های بین‌المللی، کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و رکود بخش تولید و کاهش صادرات غیرنفتی را نیز به دنبال خواهد داشت.

,
,
,
, ,

آسیب چندین میلیاری به سیستم خدمات عمومی آتش‌نشانی

, آسیب چندین میلیاری به سیستم خدمات عمومی آتش‌نشانی, آسیب چندین میلیاری به سیستم خدمات عمومی آتش‌نشانی,


این روزها مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران، از آمادگی نیرو‌های آتش‌نشانی در ارائه خدمات به مردم در همه شرایط خبر داد و گفت: در چهار شب گذشته، ۲۵ دستگاه سبک‌وسنگین سازمان آتش‌نشانی دچار آسیب و خسارت شد.

 وی ادامه داد: یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی در حال اعزام به محل آتش‌سوزی به دست اغتشاشگران واژگون و به آتش کشیده شد.

 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی توضیح داد: ۴ ایستگاه آتش‌نشانی نیز مورد هجوم این افراد قرار گرفت که با شکسته‌شدن شیشه، در و پنجره و واردشدن خسارت به ایستگاه‌ها همراه بود.

 وی افزود: در روزهای نخست این حوادث تلخ بیش از ۱۵ میلیارد تومان به تجهیزات امدادی در سازمان آتش‌نشانی خسارت وارد شد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

۴۰۰ میلیارد آسیب به نظام بانکی فقط در چند شب

, ۴۰۰ میلیارد آسیب به نظام بانکی فقط در چند شب, ۴۰۰ میلیارد آسیب به نظام بانکی فقط در چند شب,


علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانکهای دولتی در خصوص جدیدترین آمار خسارت وارده به بانک ها در طی اغتشاشات اخیر گفت: طی اغتشاشات اخیر، خسارات زیادی به بانکها وارد شده که تا امروز، ۳۲۳ شعبه دچار شکستگی شیشه، ۲۸۴ دستگاه خودپرداز تخریب و ۱۸ شعبه دچار تخریب تابلو سر در بانک شدند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۶ شعبه تخریب کامل شده و ۲۱ شعبه نیز تخریبی بین ۲۰ تا ۴۰ درصدی داشته اند.

وی درباره آمار سرقت از بانکها نیز عنوان کرد: تاکنون ۱۱ شعبه نیز سرقتی جزئی را متحمل شدند.

,
,
,
,
,
,

افت شدید کسب‌وکارهای اینترنتی و رکود در بازار طلا و سکه و ارز و بازارهای هم‌عرض

, افت شدید کسب‌وکارهای اینترنتی و رکود در بازار طلا و سکه و ارز و بازارهای هم‌عرض, افت شدید کسب‌وکارهای اینترنتی و رکود در بازار طلا و سکه و ارز و بازارهای هم‌عرض,


به گزارش راه دانا، همه موارد گفته شده از سویی و افت شدید کسب‌وکارهای اینترنتی و رکود در بازار طلا و سکه و ارز در پی تعطیلات و قطعی اینترنت در جهت عدم هماهنگی آشوب گران با هم از سوی دیگر موجب شد تا افت در بازار سرمایه و کسب‌وکارهای اینترنتی شیب نزولی بیشتری بگیرد که ادامه این روند به نفع اقتصاد کشور نیست و دیریازود اثرات بدی بر اقتصاد خواهد گذاشت.

این رکود در بازار کسب‌وکارهای اینترنتی در شرایطی رخ داد که دبیر انجمن صنفی کسب‌وکار اینترنتی درباره تأثیر اختلال اخیر اینترنت در پی بروز اغتشاش در کشور، گفت: در اختلال چند روز اخیر فروش کسب‌وکارهای اینترنتی افت شدید و مشهودی داشت، به‌طوری‌که تمامی کسب‌وکارهایی که بر بستر اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی  بودند در این روزها زیان‌ده شدند.

فعالان اقتصادی نیز نگران این موضوع هستند که بروز ناآرامی‌های اخیر، افزایش نرخ ارز را به دنبال داشته باشد که این نیز موجب فشار مضاعف بر مردم خواهد شد و در نهایت تداوم این رویه، نه‌تنها کمکی به کشور نخواهد کرد، بلکه مجدداً موجب فرار سرمایه‌گذاران شده و تخریب اموال عمومی نیز فشار بر اقتصاد کشور برای بازسازی این تخریب‌ها را تشدید می‌کند.

,
, آشوب گران,
,
,
,
, بروز ناآرامی‌های اخیر, تخریب اموال عمومی,

امتیاز گیری از تهران با سناریوی آشوب/ هوشیاری عمومی کلید حل مشکلات

, امتیاز گیری از تهران با سناریوی آشوب/ هوشیاری عمومی کلید حل مشکلات, امتیاز گیری از تهران با سناریوی آشوب/ هوشیاری عمومی کلید حل مشکلات,


به نظر می‌رسد امریکایی‌ها و گروه‌های دست‌نشانده آنها در منطقه این روزها به امتیازگیری از ایران با برآشفتن شرایط و برهم‌زدن رویه کنونی دل‌بسته‌اند و این روزها در گوشه ذهنشان به این باور غلط می‌اندیشند که ممکن است با برهم‌زدن آرامش جامعه ایران و ازمیان‌بردن امیدی که این روزها در جامعه دمیده شده به‌نوعی در مذاکرات پیشرو امتیازی را از تهران بگیرند یا بتوانند ایستادگی دلیرانه کنونی را متوقف کنند که امید داریم با هوشیاری مردم این توطئه نیز خنثی شود و آرامش به کشور باز گردد.

نویسنده: امیر طاهری

,
, برهم‌زدن آرامش جامعه, توطئه,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه