اخبار داغ

آقا‌‌‌‌‌‌بزرگی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

پیش ‌بینی بازار سرمایه/ مهاجرت پول از بازار سرمایه با وجود ارزندگی سهم‌ها

پیش ‌بینی بازار سرمایه/ مهاجرت پول از بازار سرمایه با وجود ارزندگی سهم‌ها
یک کارشناس بازارهای پولی و مالی با اشاره به تصمیمات خلق‌‌‌‌‌‌الساعه مدیران بازار سرمایه از سال ۱۳۹۹ تا کنون گفت: سیاست‌های حساب نشده موجب عدم اعتماد به بازار سرمایه شده و این روزها شاهد این موضوع هستیم که با وجود ارزندگی سهم‌ها روند مهاجرت پول از بازار سرمایه به سایر بازارهای هم عرض ادامه دارد.
[

فردین آقا‌‌‌‌‌‌بزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره بزرگ‌ترین مشکل این روزهای بازار سرمایه یعنی فقر نقدینگی و خروج پول از بورس و مهاجرت پول از بازار سرمایه به سایر بازارهای هم عرض اظهار کرد: خروج پول از صنایع دلاری و‌ ریالی در جریان دادوستد‌‌‌‌‌‌ها در شرایط موجود بازار یادآور ضرب‌‌‌‌‌‌المثل (خشک و‌ تر با هم سوختن) است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, بازار سرمایه, مهاجرت پول از بازار سرمایه به سایر بازارهای هم عرض,

خروج پول از بازار سرمایه با وجود ارزندگی سهم‌ها

, خروج پول از بازار سرمایه با وجود ارزندگی سهم‌ها, خروج پول از بازار سرمایه با وجود ارزندگی سهم‌ها,

وی در مثالی توضیح داد: صنایع پالایشگاهی در بورس در چند روز گذشته با صفوف طولانی خرید مواجه بودند، در این میان برخی از سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران که قبلاً این سهم‌ها را خریداری کرده بودند با استفاده از موقعیت فروش به وجود آمده باعرضه سهام خود اقدام به خروج از بازار کردند.

بیشتر بخوانید:
بازار سرمایه در منگنه دو متغیر شرایط حاکم و مذاکرات

,
,
, بیشتر بخوانید:,
, بازار سرمایه در منگنه دو متغیر شرایط حاکم و مذاکرات,

تصمیمات خلق‌‌‌‌‌‌الساعه؛ عامل عدم اعتماد به بازار سرمایه

, تصمیمات خلق‌‌‌‌‌‌الساعه؛ عامل عدم اعتماد به بازار سرمایه, تصمیمات خلق‌‌‌‌‌‌الساعه؛ عامل عدم اعتماد به بازار سرمایه,

این کارشناس بازارهای پولی و مالی گفت: بی‌‌‌‌‌‌ثباتی در بدنه اغلب دستگاه‌های اقتصادی از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار نمایان است؛ تصمیمی خلق‌‌‌‌‌‌الساعه و به‌صورت شبانه گرفتند و با تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (صندوق‌های سهمی) قابل‌معامله در بورس کاری کردند که یک‌میلیاردی ‌تومان یک‌شبه تبدیل به دو میلیارد تومان شد.

وی تصریح کرد: در اینجا عدد و رقم مهم نیست، اما چنین تصمیماتی فقط به بی‌ثباتی بازار دامن می‌زند. به اعتقاد بنده اگر بر اساس تحلیل محاسباتی مبنی‌بر اینکه یک صنعت یا شرکت از رتبه‌‌‌‌‌‌ای مشخص و جذابیت (میزان سود به سرمایه) شرکتی فوق سودده باشد، در روند بازار مؤثرتر عمل خواهد کرد، اما متأسفانه به دلیل بی‌ثباتی‌‌‌‌‌‌ها در جریان دادوستد‌‌‌‌‌‌های بازار، این سهم‌های قدرتمند مورد اقبال از سوی معامله‌گران قرار نمی‌گیرند.

وی توضیح داد: شرکت‌های تولید‌‌‌‌‌‌کننده متانول در ۵ ‌ماه گذشته تحت‌تأثیر رویداد‌‌‌‌‌‌های منفی قرار گرفتند و اکنون برخی بر این باورند؛ با مذاکره با شرکت نفت یا وزارت صمت بتوان ‌بخشی از افت حاشیه سودی که ناشی از افزایش قیمت خوراک یا ایجاد تعرفه بر صادرات آنهاست، جبران شود. هرچند ممکن است جبران اندک این زیان دورازذهن نباشد؛ اما نکته این تصمیمات در تشدید بی‌اعتمادی سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران است.

آقابزرگی با اشاره به این موضوع که نباید فراموش کرد که یکی از پارامتر‌‌‌‌‌‌های محاسبه ریسک، نوسان در قیمت است گفت: نوسان در تصمیم‌گیری هم یکی از ریسک‌های بازار سرمایه است، هرچند نحوه برخورد با موضوعات مختلف در بخش مولد اقتصاد به‌صورت آزمون و خطاست اما انتظار می‌رود سیاست‌گذاران متوجه دامن‌زدن تصمیمات این‌چنینی در جریان معاملات بازار سرمایه باشند.

, سازمان بورس و اوراق بهادار,
,
,
,
,
,
, بازار سرمایه, بازار سرمایه,

قیمت سهام شرکت‌ها در محدوده ارزنده‌ای است

, قیمت سهام شرکت‌ها در محدوده ارزنده‌ای است, قیمت سهام شرکت‌ها در محدوده ارزنده‌ای است,

وی گفت: این روزها قیمت سهام شرکت‌ها در محدوده ارزنده‌ای است، اما تداوم این روند منوط به این مهم بوده که تصمیم‌گیران کلان به‌صورت اقتضایی و روزمره رفتار نکنند و با وجود همه این تصمیمات، انتظارات بنیادی نسبت به آینده در این قبیل صنایع از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران هنوز منفی نشده است.

وی با اشاره به امکان برداشت ۵۰ هزارمیلیاردی دولت در ۶ماهه دوم سال جاری گفت: با این نگاه خریداری و فعالان بازار در حال ترک بازار و خروج پول هستند تا با ورود مجدد بتوانند خرید سهام با قیمت‌هایی کمتر از حال حاضر را صورت دهند.

,
,
,

نگاه به بورس برای دستیابی به سود باید بلندمدت شود

, نگاه به بورس برای دستیابی به سود باید بلندمدت شود, نگاه به بورس برای دستیابی به سود باید بلندمدت شود,


این کارشناس بورس گفت: باتوجه‌به نحوه سیاست‌گذاری و برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌ها احتمالاً نگاه بلندمدت ۳ساله برای سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران در نظر گرفته‌شده، بنابراین بخشی از آثار تورم را می‌توان به‌عنوان سود در بورس در نظر گرفت.  به اعتقاد بنده از سال‌۱۳۹۹ نسخه اینگونه برای معامله‌گران در بازار سرمایه پیچیده شد؛ که سهام‌داران به‌خصوص کوتاه‌مدتی‌‌‌‌‌‌ها مجبور به خروج از معاملات بازار سرمایه شوند تا نگاه به بورس برای دستیابی به سود بلندمدت شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه از سال ۹۹ تا کنون سه ‌رئیس سازمان بورس روی کار آمدند و هریک رویکرد مجزایی نسبت به بازار سرمایه داشتند گفت: در حال حاضر معامله‌گران توجه خاصی به وضعیت بنیادی سهام ندارند و غالباً فروش را در دستور کار معاملاتی خود قرار داده‌اند تا پس از انجام اصلاحات دوباره به بورس ورود کنند که این موضوع نیز در جای خود یکی از بدترین ریسک‌های بازار سرمایه به‌حساب می‌آید.

 

,
, بازار سرمایه, بازار سرمایه,
,
, بازار سرمایه, بازار سرمایه,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه