اخبار داغ

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد؛

تعرفه‌گذاری پلکانی راهکار تنظیم مصرف انرژی بدون فشار بر کم‌مصرف‌ها/ در زمینه تأمین انرژی، متناسب با برنامه ششم عمل نکردیم

تعرفه‌گذاری پلکانی راهکار تنظیم مصرف انرژی بدون فشار بر کم‌مصرف‌ها/ در زمینه تأمین انرژی، متناسب با برنامه ششم عمل نکردیم
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این موضوع که اصلاح قیمت‌گذاری انرژی یک الزام است، نه انتخاب، گفت: تعرفه‌گذاری پلکانی موجب اصلاح الگوی مصرف بدون فشار بر کسانی که الگو مصرف را رعایت می‌کنند، خواهد شد.
[

روبرت بگلریان عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در مورد لزوم اصلاح قیمت‌گذاری انرژی و تعرفه‌گذاری پلکانی قبوض اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته عدم سرمایه‌گذاری لازم در حوزه تولید نیروگاه و زیرساخت‌های انتقال انرژی موجب بروز مشکلاتی در این زمینه در کشور شده است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, تعرفه‌گذاری پلکانی قبوض,

در زمینه تأمین انرژی نتوانسته‌ایم متناسب با برنامه ششم عمل کنیم

, در زمینه تأمین انرژی نتوانسته‌ایم متناسب با برنامه ششم عمل کنیم, در زمینه تأمین انرژی نتوانسته‌ایم متناسب با برنامه ششم عمل کنیم,


وی ادامه داد: باوجوداینکه با شروع به کار دولت جدید در وزارت نیرو اقدامات خوبی انجام شده؛ اما به‌هرحال مکفی نبوده است و در زمینه تأمین نیروگاه و تولید برق جدید نتوانسته‌ایم متناسب با برنامه ششم عمل کنیم تا جایی که شاهد بودیم میزان و تغییر نحوه مصرف گاز با سرد شدن هوا موجب مشکلاتی در شبکه می‌شود.

بیشتر بخوانید:
ایرادات شورای نگهبان به طرح مانع زدایی از توسعه صنعت برق اصلاح شد

وی افزود: در پایان دوره مسئولیت دولت قبلی حدود ۱۷ یا ۱۸ میلیارد دلار پروژه‌های نیمه‌تمام و بر زمین‌مانده در حوزه نیروگاهی داشتیم که برای تکمیل‌شدن نیاز به منابع ارزی داشتند و مبلغ قابل‌توجهی هم بدهی وزارت نیرو و دولت به پیمانکاران بود که باید این بدهی‌ها نیز تسویه می‌شد.

وی با اشاره به اینکه تغییر الگوی مصرف موجب افزایش استفاده از انرژی شده است ادامه داد: عوامل دیگری مانند ماینرها و رمزارزها، چاه‌های غیرمجاز در حوزه کشاورزی و ناکارآمدی نیروگاه‌های برق‌آبی در اثر کمبود بارندگی و عدم توان توزیع موثر گاز بین بخش نیروگاهی و مصارف خانگی نیز باعث برهم‌خوردن تناسب عرضه و تقاضا در حوزه انرژی شد.

,
,
,
,
, ایرادات شورای نگهبان به طرح مانع زدایی از توسعه صنعت برق اصلاح شد,
,
,
,
,

اصلاح مدیریت انرژی یک الزام است نه یک انتخاب

, اصلاح مدیریت انرژی یک الزام است نه یک انتخاب, اصلاح مدیریت انرژی یک الزام است نه یک انتخاب,


بگلریان با تأکید بر ضرورت ساده‌سازی و شفاف‌سازی تعرفه‌ها و نرخ‌بندی‌ها توسط کارشناسان و رسانه‌ها گفت: باید موضوع را به‌گونه‌ای برای مردم تبیین کنیم که همه متقاعد بشوند. واقعیت این است که این اصلاح قیمت‌گذاری و مدیریت انرژی و هدفمند کردن یارانه‌ها چه در حوزه گاز و چه در حوزه برق یک الزام است، نه یک انتخاب و دیریازود باید به سمت چنین تغییرات و اصلاحاتی برویم؛ البته باید ببینیم چه سازوکارهایی را می‌توانیم به کار بگیریم که این تغییرات و اصلاحات اساسی با حد‌اقل آسیب برای مردم به‌ویژه طبقات محروم و متوسط جامعه همراه باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از عدم اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها و لزوم اتخاذ تصمیم‌های صحیح قیمتی بدون فشار به مردم بیان کرد:  به‌هرحال این خطوط شبکه و پست‌های اصلی و شبکه‌های انتقال در دو حوزه گاز و برق نیاز به تعمیر و نگهداری دارد و منابع لازم برای این کار وجود ندارد. از سوی دیگر وقتی انرژی در کشور ما ارزان است و ما یارانه می‌دهیم، مصرف انرژی هم بالاتر از میانگین جهانی می‌شود.

وی در پایان با اشاره به مثبت بودن اقداماتی که در زمینه سوآپ گاز روسیه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: هر گونه سوآپ و ترانزیت انرژی موجب افزایش بهره وری در بخش انرژی در کشور خواهد بود و امروز کشور نیازمند یک نوع نرخ‌گذاری و تعرفه‌گذاری پلکانی است که حتماً می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف مؤثر واقع خواهد شد. ازاین‌جهت تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف، طرح خوبی است که نه‌تنها موجب افزایش درآمد دولت می‌شود، بلکه سازوکار این تعرفه‌گذاری به‌گونه‌ای است که طبقات میانی و اقشار آسیب‌پذیر جامعه آسیبی نمی‌بینند.

 

,
, اصلاح قیمت‌گذاری, تغییرات و اصلاحاتی,
,
,
,
, تعرفه‌گذاری پلکانی, اصلاح الگوی مصرف, تعرفه‌گذاری پلکانی,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه