اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزئیات دادخواست شکایت کارگر از کارفرما بابت بن خواروبار/ خواروبار جزء جدانشدنی از دستمزد و حقوق کارگران در قانون کار

جزئیات دادخواست شکایت کارگر از کارفرما بابت بن خواروبار/ خواروبار جزء جدانشدنی از دستمزد و حقوق کارگران در قانون کار
ماده 34 قانون کار، حق خواروبار را به عنوان بخشی از حق السعی در نظر گرفته است. بنابراین می‌توان گفت که خواروبار، به عنوان جزء جدانشدنی از دستمزد و حقوق کارگران به شمار می‌رود، در واقع جمع حقوق و دستمزدی که ماهانه به کارگران پرداخت می‌شود، خواروبار شامل آن نیز می‌شود.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قانون وظایف بیشتری را برای کارفرمایان در نظر گرفته است و باید به نحوی عمل کنند که تکالیف خود را به بهترین شکل ممکن در قبال کارگران اجرا کنند. مسائل مالی، همواره جز یکی از موضوعات مهم در روابط کار محسوب می‌شود. صرف پرداخت حقوق و دستمزد، نمی‌تواند به عنوان تنها وظیفه کارفرما به شمار رود و وظایف دیگری نیز برای کارفرما تعیین شده است. یکی از این موضوعات که شاید منجر به اختلاف بین کارگر و کارفرما شود، مسئله حق خواروبار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, حق خواروبار,

حق خواروبار در واقع به نیازهای ضروری کارگران یا کارمندان در جامعه ارتباط پیدا می‌کند که یکی از حقوق قانونی هر کارگری به شمار می‌رود. حق خواروبار در قانون کار به آن اشاره شده و در واقع تکلیفی برای کارفرما و حق قانونی برای کارگر است. قانون کار، خواروبار را به عنوان بخشی از حق السعی در نظر گرفته است. در این صورت می‌توان حق خواروبار را به عنوان بخشی از دستمزد کارگران نیز در نظر گرفت.

,

با توجه به این که حق خواروبار جز یکی از موارد حقوق و دستمزد ماهانه کارگران به شمار می‌رود، لازم است که کارفرما اقدامات لازم را جهت پرداخت آن انجام دهد. کارفرمایی که توجهی به این موضوع نداشته و به نوعی بند خواروبار را از حقوق کارگران حذف می‌کند، ممکن است با شکایت از طرف کارگر مواجه شود. در صورتی که کارفرما اقدام به انجام چنین کاری نماید، کارگر می‌تواند از وی شکایت کند.

, حقوق کارگران,

شکایت کارگر از کارفرما بابت بن خواروبار در اداره کار مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. لازمه رسیدگی به درخواست مزبور، ارائه دادخواست است. تنظیم دادخواست طبق قانون آیین دادرسی مدنی انجام می‌شود و در این صورت لازم است که تمام نکات حقوقی مربوطه در آن رعایت شود. جهت نگارش دادخواست باید با وکلا دادگستری در ارتباط باشید تا بتوانید بهترین دادخواست را نگارش کنید.

, شکایت کارگر از کارفرما ,

 حق خواروبار چیست؟

,

کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، مزایای مختلفی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها حق خواروبار است. حق خواروبار مانند موارد دیگر، پرداخت آن بر عهده کارفرما است و به عنوان یکی از وظایف اصلی کارفرما در قبال کارگران محسوب می‌شود. این موضوع به عنوان بخشی از حقوق ماهانه کارگران محاسبه شده و لازم است که به همراه پرداخت دستمزد در هر ماه، حق خواروبار نیز پرداخت آن صورت گیرد.

,

ماده 34 قانون کار، حق خواروبار را به عنوان بخشی از حق السعی در نظر گرفته است. بنابراین می‌توان گفت که خواروبار، به عنوان جزء جدانشدنی از دستمزد و حقوق کارگران به شمار می‌رود. در واقع جمع حقوق و دستمزدی که ماهانه به کارگران پرداخت می‌شود، خواروبار شامل آن نیز می‌شود.

, ماده 34 قانون کار،,

این که شورای عالی کار هر ساله اقدام به تعیین حقوق کارگران می‌کند، در واقع دستمزد کارگر شامل هزینه‌هایی چون هزینه مسکن،حق اولاد، حق خواروبار و غیره می‌شود.

, هزینه مسکن, حق اولاد, حق خواروبار,

لازم به ذکر است که مبالغ تعیین شده برای خواروبار، چندان قابل توجه کرده و برای کارگران به اندازه مورد نیاز کارایی نخواهد داشت. در هر صورت هزینه‌هایی که به عنوان خواروبار برای کارگران مشمول قانون کار در نظر گرفته شده است، نوعی جنبه حمایتی از آن‌ها دارد که طبیعتا هر ساله میزان آن با افزایش حقوق اعمال شده به تبع آن افزایش پیدا می‌کند، در واقع خواروبار، به میزان سوابق کارگر و همچنین تعداد ساعات انجام کار توسط وی ارتباطی ندارد. در این صورت کارفرما باید هزینه خواریار کارگر را بر اساس آنچه که از طرف شورای عالی کار تعیین شده، محاسبه کرده و به عنوان حقوق وی پرداخت می‌شود.

,

نحوه پرداخت حق خواروبار به کارگر از طرف کارفرما

,

در مورد پرداخت حق خواروبار باید گفت که به طور کلی دو روش در این زمینه متصور می‌شود. یک روش آن است که کارفرما هزینه‌های خواروبار به همراه حقوق کارگران به صورت یک جا در اواخر هر ماه پرداخت کند.

, هزینه‌های خواروبار,

روش دیگر آن است که کارفرما، بن خواربار برای خرید این اقلام به کارگر دهد تا از طریق آن بتواند از مراکز و فروشگاه های سراسر کشور خرید  کنند. البته این موضوع تا حدی امکان توافق بین کارگر و کارفرما وجود دارد و کارفرما می‌تواند بسته به نظر کارگر، هزینه مربوط به خواروبار را به عنوان حقوق ماهانه وی در نظر بگیرد  یا این که به صورت جداگانه و در غالب بن خرید خواروبار به آن‌ها بدهد.

,

گفتنی است که پرداخت حق خواروبار باید به صورت نقدی صورت گیرد و امکان پرداخت کردن آن به صورت غیر نقدی وجود ندارد.

,

لازم به ذکر است که برای آن دسته از کارگرانی که به صورت پاره وقت فعالیت می‌کنند، برای آن‌ها نیز چنین حقی در نظر گرفته می‌شود، اما مبلغی که به عنوان حق خواروبار به آن‌ها تعلق می‌گیرد، متفاوت از کارگرانی است که با کارفرما قرارداد کار تمام وقت دارند.میزان بن خواروبار در سال ۱۴۰۱، مبلغی تحت عنوان ۸۵۰هزار تومن در نظر گرفته شده است و از این رو، مشابه این مبلغ در سال گذشته، بیش از ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. گفتنی است که حق خواروبار به آن مالیات نیز تعلق گرفته که ماهانه از حقوق پایه کارگران کسر می‌شود.

,

برای کارگانی که سابقه کاری کمتر از یک ماه دارند نیز، هزینه خواروبار در نظر گرفته می‌شود. اما طبیعتا به دلیل آن که سابقه این دسته از کارگران هنوز به بیش از یک ماه نرسیده است، هزینه خواربار آن‌ها از کارگران با سابقه بالا، کمتر است.

,

شکایت کارگر از کارفرما بابت عدم در نظر گرفتن حق خواروبار

,

یکی از دلایلی که سبب شکایت کارگر از کارفرما می‌شود، در نظر نگرفتن هزینه مربوط به خواروبار در حقوق کارگران است. حقوق کارگران جدای از دستمزد پایه آن، شامل حق مسکن، بن خواروبار یا بن کارگری، حق اولاد و غیره می‌شود. در این صورت کارفرما صرفا نباید حقوق کارگر را همان دستمزد پایه که توسط شورای عالی کار تصویب می‌شود را پرداخت کند.

, حقوق کارگران, کارفرما , شورای عالی کار,

جمع موارد مزبور به عنوان حقوق پایه وزارت کار که برای کارگران در نظر گرفته می‌شود، شامل می‌شود. در این صورت کارفرما نمی‌تواند حق خواروبار را از حقوق ماهانه کارگران کسر نماید. انجام چنین امری از سوی کارفرما تخلف محسوب شده و امکان رسیدگی به آن از طریق اداره کار وجود دارد.

,

گاهی اوقات کارفرمایان، هزینه مربوط به خواروبار را از دستمزد ماهانه آن‌ها حذف کرده که این مسئله تخلف آشکار در روابط حوزه کار محسوب می‌شود. کارفرما حق ندارد که بند مربوط به خواروبار را از دستمزد ماهانه آن‌ها کم نماید. در این صورت اگر کارگر با چنین تخلفی از طرف کارفرما، مواجه شد، می‌تواند از وی شکایت کند.

,

پرداخت حق خواروبار به عنوان بخشی از حقوق و دستمزد کارگران به شمار می‌رود و در این زمینه کارفرما حق ندارد این حق را از کارگران سلب کنید. با توجه به این که بن خواروبار به عنوان بخش مهم و اصلی حقوق کارگران به شمار می‌رود، لازم است که کارفرمایان نسبت به پرداخت آن توجه خاصی داشته باشند. حال اگر به هر دلیلی، کارفرما بن خواروبار را برای کارگران در نظر نگیرد، کارگران برای آن که به حق قانونی خود برسند، لازم است که ابتدا از کارفرما شکایت کرده و شکایت خود را در اختیار مراجع اداره کار قرار دهند.

,

تنطیم دادخواست شکایت از کارفرما بابت بن خواروبار

,

موارد مختلفی در روابط کاری می‌تواند منجر شود تا کارگر با کارفرما دچار اختلافاتی شوند. یکی از موارد اختلافی بین آن‌ها بحث مربوط به بن خواروبار است و عمده شکایات مطرح شده در اداره کار در رابطه با مسائل مالی است و کارگران به دلیل آن که کارفرما حقوق آن‌ها را پایمال کرده  یا با تاخیر پرداخت می‌کند، مورد شکایت قرار گرفته‌اند.

,

یکی از مواردی که باعث می‌شود تا کارگر از کارفرما شکایت کند، مسئله مربوط به بن خواروبار است. بر اساس قانون، برای آن که به دعاوی کارگر و کارفرما در اداره کار رسیدگی شود، ارائه دادخواست است. ارائه دادخواست را می‌توان ابتدایی‌ترین مرحله در دعاوی کار و سایر دعاوی حقوقی در نظر گرفت. در صورتی که گارگر دادخواستی را در این زمینه تقدیم اداره کار نکند، امکان رسیدگی به خواسته وی وجود ندارد. تنظیم دادخواست خوب در این زمینه می‌تواند به نحوه رسیدگی به شکایات در اداره کار بسیار موثر باشد.

,

دادخواستی که آیین و مقررات شکلی در آن رعایت نشده باشد، طبیعتا با رد دادخواست مواجه خواهد شد. نحوه نگارش متن دادخواست بسیار حائز اهمیت است و اگر اصول کلی دادخواست نویسی در آن رعایت نشود، مرجع رسیدگی کننده ترتیب اثری به دادخواست مربوطه نخواهد داد.

,

بیشتر بخوانید:

, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,

جزئیات قرارداد با بازاریابان در قانون کار

, جزئیات قرارداد با بازاریابان در قانون کار,

جزئیات از کار افتادگی در قانون کار/ کارفرما مکلف است ازکارافتادگی کلی کارگر را پرداخت کند

, جزئیات از کار افتادگی در قانون کار/ کارفرما مکلف است ازکارافتادگی کلی کارگر را پرداخت کند,

جزئیات حق ماموریت کارگران طبق قانون کار

, جزئیات حق ماموریت کارگران طبق قانون کار,

جزئیات حق و حقوق کارگر یا کارمند بعد از بازنشستگی

, جزئیات حق و حقوق کارگر یا کارمند بعد از بازنشستگی,

پرداخت مابه التفاوت دستمزد کارگر وظیه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت مابه التفاوت دستمزد

, پرداخت مابه التفاوت دستمزد کارگر وظیه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت مابه التفاوت دستمزد,

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت نپرداختن ذخیره مرخصی

, جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت نپرداختن ذخیره مرخصی,

پرداخت حق مسکن وظیفه کارفرما است/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت نپرداختن حق مسکن

, پرداخت حق مسکن وظیفه کارفرما است/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت نپرداختن حق مسکن,

اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد

, اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد,

جزئیات کسر از حقوق کارگر توسط کارفرما

, جزئیات کسر از حقوق کارگر توسط کارفرما,

پرداخت بیمه وظیفه کارفرماست/ شکایت کارگر از کارفرما درصورت عدم پرداخت حق بیمه

, پرداخت بیمه وظیفه کارفرماست/ شکایت کارگر از کارفرما درصورت عدم پرداخت حق بیمه,

جزئیات حقوق کارگران کارواش در قانون کار/ کارفرما حق پرداخت نکردن حقوق به کارگر را ندارد

, جزئیات حقوق کارگران کارواش در قانون کار/ کارفرما حق پرداخت نکردن حقوق به کارگر را ندارد,

اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد

, اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد,

جزئیات پرداخت حق اولاد به کارگران و کارمندان از سوی کارفرما

, جزئیات پرداخت حق اولاد به کارگران و کارمندان از سوی کارفرما,

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت حقوق معوقه

, جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت حقوق معوقه,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه