اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

غفلت سینما از قهرمانان سفیدپوش دریا

غفلت سینما از قهرمانان سفیدپوش دریا
به بهانه هفتم آذرماه و سالروز «نیروی دریایی ارتش» مروری کوتاه داریم بر فیلم هایی که با این موضوع ساخته شده اند و افسوس که تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی رسد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از نقاط قوت سینمای آمریکا نسبت به سایر کشورها، پروژه قهرمان پروری این سینماست؛ از قهرمان های خیالی دنیای مارول تا قهرمان هایی مثل مرد عنکبوتی، بتمن و سوپرمن تا سربازانی که در جنگ های جهانی در زمین و دریا برای تماشاگرانشان نمادی از قهرمانان وطنی می شوند و خاصیت سینمای هالیوود این است که با قدرتی که در پخش آثارش دارد، این قهرمان ها را به عنوان الگویی برای همه کشورها به خصوص کشورهای جهان سوم معرفی می کند و کودکان این کشورها با دیدن این فیلم ها و ابرقهرمان ها، آمریکا برایشان بهشتی دنیایی جلوه گر می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

یکی از سوژه هایی که به مانند سایر سوژه های وطنی، سینما و تلویزیون ما سال هاست که از آن غافل بوده، قهرمانان و جان برکفان نیروی دریایی است؛ مردان دلیری که ماه ها به دور از شهر و خانواده و عزیزان خود، در آب های نیلگون خلیج فارس، دریاها و اقیانوس ها، از کیان و عزت ما پاسداری و محافظت می کنند تا اقتصاد و آسایش این ملت ذره ای خدشه دار نشود و براستی که سینما و تلویزیون ما در غفلتی همیشگی، این قهرمانان مظلوم و سفیدپوش را سال هاست که فراموش کرده است و کافی بود تا هالیوود همچنین پتانسیلی برای نمایش در اختیار داشت و آن وقت سالی چندین ابرپروژه سینمایی از دل این قهرمان های خاموش بر پرده نقره ای سینماهای جهان به نمایش درمی آورد.

, سینما, قهرمانان ,

به بهانه هفتم آذرماه و سالروز «نیروی دریایی ارتش» مروری کوتاه داریم بر فیلم هایی که با این موضوع ساخته شده اند و افسوس که تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی رسد.

, نیروی دریایی ارتش,

, ,

پایگاه جهنمی

, پایگاه جهنمی,

اکبر صادقی به عنوان نویسنده، تهیه کننده و کارگردان در بحبوحه جنگ و در سال 63 فیلمی با عنوان «پایگاه جهنمی» و با موضوع دلاوری های 4 کماندوی نیروی دریایی ارتش می سازد و آن را بر پرده سینماها نمایش می دهد و اتفاقا با استقبال تماشاگران هم مواجه می شود.

,

, ,

قصه فیلم از این قرار است که خبر ساخت یک پایگاه قدرتمند در خاک عراق به ستاد عملیات نیروی دریایی ارتش ایران می‌رسد. یک تیم چهار نفره به فرماندهی ستوان بای انتخاب می‌شود تا این پایگاه را منهدم کنند اما در آغاز این ماموریت سرنوشت هر چهار نفر تغییر می‌کند و شرایط سختی بر آن‌ها حاکم می‌شود. فرامرز قریبیان، جمشید هاشم پور، کاظم افرندنیا و حسین ملاقاسمی نقش آن چهار کماندوی ویژه نیرو دریایی را ایفا می کنند.

,

, ,

جنگ نفتکش ها

, جنگ نفتکش ها,

محمد بزرگ نیا تهیه کننده و کارگردان سینما که سابقه ساخت فیلم دریایی را در کارنامه خود با «کشتی آنجلیکا» در سال 67 دارد، مجددا با بازی مجید مظفری قصه دیگری را در دریا و دلاوری های نیروی دریایی با نام «جنگ نفتکش ها» به سنماها می آورد. فیلمی که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از دوازدهمین جشنواره فیلم فجر در سال 72 برای او به ارمغان دارد.

,

, ,

در خلاصه داستان فیلم آمده؛ زمان جنگ ایران و عراق است و دامنهٔ جنگ به خلیج فارس نیز کشیده شده و کشتی‌های نفتکش ایرانی مورد حملهٔ دشمن قرار می‌گیرند. در این میان یک ناخدای جوان تصمیم به عبور کشتی نفت‌کش از تنگهٔ هرمز می‌گیرد و برای این کار از ناخدایی بازنشسته ولی پرتجربه کمک می‌خواهد. ناخدای پیر در ابتدا تمایلی برای انجام این کار ندارد اما سرانجام می‌پذیرد و آنها باوجود دسیسه‌ها و حملات دشمن موفق به عبور نفتکش غول‌پیکر از تنگه هرمز و رساندن محمولهٔ آن به کشور هلند می‌شوند.

, .,

مجید مظفری، عزت الله انتظامی، جمشید جهان زاده، ژاله علو و فیروز بهجت محمدی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

,

, ,

P22

, P22, P22,

حسین قاسمی جامی که سریال خاطره انگیز «سیمرغ» را در سال 71 و با موضوع دو خلبان شهید علی اکبر شیرودی و احمد کشوری در کارنامه کاری خود دارد، فیلم سینمایی P22 را با موضوع جنگ دریایی ایران و آمریکا به تصویر کشیده است.

, P22,

ماجرا به فروردین ماه سال 67 برمی گردد؛ نیروی دریایی آمریکا به تلافی برخورد یک مین دریایی رها شده از یک کشتی مین گذار ایرانی که منجر به ایجاد یک حفره بزرگ در یکی از ناوهای آمریکایی می شود، به دو سکوی نفتی ایران حمله کرده و آنها را مورد هجوم انواع موشک های هوایی و دریایی خود می کند. در برابر این حمله شدید نیرو دریایی آمریکا، ناوچه های جوشن و سهند ایرانی وارد مقابله و دفاع می شوند که بسیاری از نیروهای آنها به درجه رفیع شهادت می رسند.

,

, ,

قاسمی جامی در سال 93 و با ساخت این فیلم سعی داشت تا گوشه ای از فداکاری های نیروی دریایی را در مقابله با حمله آمریکا نشان دهد. امین حیایی، هادی ساعی، افسانه بایگان، نسرین مقانلو و الهه حصاری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

,

بیشتر بخوانید؛

, بیشتر بخوانید؛, بیشتر بخوانید؛,

سریال سنجرخان زمستان به آنتن می‌رسد؟

, سریال سنجرخان زمستان به آنتن می‌رسد؟, سریال سنجرخان زمستان به آنتن می‌رسد؟,

سریال‌های شهید باکری و حاج قاسم چه زمانی از تلویزیون پخش می‌شوند؟

, سریال‌های شهید باکری و حاج قاسم چه زمانی از تلویزیون پخش می‌شوند؟, سریال‌های شهید باکری و حاج قاسم چه زمانی از تلویزیون پخش می‌شوند؟]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه