اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

پانزی ها با ترفندهای جدید در کمین سرمایه گذاران/ گول تبلیغات پانزی ها در کانال های پرطرف‌دار را نخورید

پانزی ها با ترفندهای جدید در کمین سرمایه گذاران/ گول تبلیغات پانزی ها در کانال های پرطرف‌دار را نخورید
این روزها شرکت‌های کلاهبرداری با ترفندهای جدید پانزی از جمله استفاده از جاذبه‌های ارزهای دیجیتال در حال جذب سرمایه‌های مردم هستند و متأسفانه در کانال‌های پرطرف‌دار هم تبلیغ می‌شوند که در نهایت جز زیان برای سرمایه‌گذاران چیزی ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ طرح‌های پانزی نوعی سرمایه‌گذاری فریبکارانه هستند که در آنها افرادی سودجو با ترفندهایی از بهره‌های متعارف به طرز غیرعادی سودهای بالاتری نسبت به سایر طرح‌های اقتصادی را به سرمایه‌گذاران خود می‌دهند که این سودها را از پول خودشان یا از پول دیگر سرمایه‌گذاران برمی‌دارند و نکته اینجاست که این سود از یک فعالیت اقتصادی واقعی به دست نمی‌آید.

در واقع این روند یک عملیات سرمایه‌گذاری کلاهبردارانه‌ است که عایدی‌هایی را از همان پول سرمایه‌گذاری شده یا پولی که به‌وسیله سرمایه‌گذاران بعدی وارد شده‌اند پرداخت می‌کند و به‌جای اینکه عایدی را از سود واقعی حاصل شده پرداخت کند از سیستم‌های جذب سرمایه‌گذاری چند سطحی مثل بیشتر سایت‌های هایپ و شرط‌بندی و هرمی که وعده سودهای نجومی می‌دهند به دست می‌آورند که این نوع طرح‌های پانزی در نهایت جز زیان چیزی برای سرمایه‌گذاران ندارند.


بیشتر بخوانید:
اشراف پلیس برفعالیت شرکت‌های هرمی با عنوان بازاریابی

به این نوع طرح‌ها ماتریسی یا هرمی هم گفته می‌شوند و نکته‌ای که درباره آنها باید بدانیم این است که این‌گونه ترفندها پایداری و همیشگی بودن سودهایی که در این‌گونه طرح‌ها تبلیغ می‌شود در صورت وجود یک جریان زیاد و رو به افزایش پول که توسط سرمایه‌گذاران جدید ایجاد می‌شود به‌صورت موقت دنباله‌دار است که دیریازود این‌گونه پروژه‌ها خودبه‌خود به سمت نابودی و اسکم شدن می‌روند و از زیان در آنها گریزی نیست و فقط افراد ابتدای چرخه که به‌وجودآورنده این کلاه برداری هستند از این سودها منتفع می‌شوند.


, بیشتر بخوانید:
, اشراف پلیس برفعالیت شرکت‌های هرمی با عنوان بازاریابی,
 

پانزی‌ها با جاذبه‌های ارزهای دیجیتال در کمین سرمایه‌گذاران/ گول تبلیغات پانزی‌ها در کانال‌های پرطرف‌دار را نخورید

, پانزی‌ها با جاذبه‌های ارزهای دیجیتال در کمین سرمایه‌گذاران/ گول تبلیغات پانزی‌ها در کانال‌های پرطرف‌دار را نخورید, پانزی‌ها با جاذبه‌های ارزهای دیجیتال در کمین سرمایه‌گذاران/ گول تبلیغات پانزی‌ها در کانال‌های پرطرف‌دار را نخورید,

تأکید بر این موضوع لازم است که سرنوشت این سیستم فروپاشی است؛ زیرا سودهای واقعی آن (اگر اصلاً هیچ سودی در کار باشد) کمتر از مقدار پرداخت به سرمایه‌گذاران است و معمولاً این سیستم‌ها قبل از آنکه دچار فروپاشی شود به‌وسیلهٔ مراجع قانونی برهم زده می‌شود؛ زیرا چنین سیستمی مورد سوءظن قرار گرفته یا مروج آن اسناد اعتباری ثبت نشده می‌فروشد که این کار سرمایه‌گذاران بیشتری را درگیر می‌کند و درعین‌حال که برای حیات پروژه نیاز است  احتمال اینکه توجه مراجع قانونی به آن جلب را نیز بیشتر می‌کند که در نهایت موجب نابودی شرکت خواهد شد.

از شرکت‌هایی که در ایران از این ترفند استفاده می‌کنند می‌توان به سوئیس‌کش و یونیفاندز نام برد که در سال ۱۳۸۶ تقریباً ۱۶۰ نفر از عوامل اصلی و فعالان این‌ شرکت‌ها در تهران دستگیر و به رد مال محکوم و زندانی شدند.

صبا فاندز نیز این روزها شنیده می‌شود که با استفاده از همین ترفندها که پانزی نامیده می‌شوند در حال جذب سرمایه مردم ایران است که متأسفانه توسط کانال‌ها پرمخاطب نیز سرحال تبلیغ است.

روش‌های تشخیص طرح پانزی با ترفند ارزهای دیجیتال/ جذب مخاطب از روش‌های پانزی

,
, روش‌های تشخیص طرح پانزی با ترفند ارزهای دیجیتال/ جذب مخاطب از روش‌های پانزی, روش‌های تشخیص طرح پانزی با ترفند ارزهای دیجیتال/ جذب مخاطب از روش‌های پانزی,

این روزها بارها از سوی پلیس فتا اعلام شده که ارزهای دیجیتال باوجوداینکه دارای پتانسیل‌هایی هستند؛ اما برای کلاهبرداران وسیله مناسبی هستند که از این طریق سودهای بسیار لذت بخشی را با ترفندهای پانزی به جیب بزنند.
در زمینه ارزهای دیجیتال لازم به بازکردن حساب بانکی و غیره نیست و تنها با یک شماره‌حساب الکترونیک می‌توان پول را از همه جای دنیا جذب کرد و سرمایه‌گذاری محدود به منطقه خاصی نیست. رهگیری تراکنش‌های دیجیتال نسبت به تراکنش‌های سنتی مشکل‌تر هستند و همچنین چهره طراح کاملاً ناشناس می‌ماند که همه اینها ضریب ریسک در سرمایه‌گذاری دیجیتال را بالا می‌برد.
 

آیا همه ارزهای دیجیتالی نوعی طرح پانزی هستند؟

ارزهای دیجیتال معروف مثل بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین، دوج‌کوین و… نوعی طرح پانزی نیستند؛ ولی برخی افراد سودجو از این فضا سوءاستفاده کردند و طرح‌های پانزی خود را در قالب ارزهای دیجیتالی پیاده‌سازی کرده و به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند و به این طریق آنها را در دام می‌اندازند.

به گزارش راه دانا، متأسفانه این روزها با گسترش شبکه‌های مجازی در زمانه‌ای قرار گرفته‌ایم که روش‌های کلاهبرداری و پانزی روزبه‌روز قوی‌تر و گسترده‌تر می‌شوند به شکلی که حتی دیده شده اساتید دانشگاه و افراد فرهیخته نیز با وجود تحقیق‌های اولیه در دام وسوسه‌های سودهای این نوع ترفندها قرار گرفته‌اند و لازم است تأکید کنیم که مردم در هر شرایطی باید دقت نظر ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری داشته باشند تا افراد سودجو نتوانند سرمایه‌هایشان را نابود کنند و لازم است با چشم‌های باز و مدیریت سرمایه دست به سرمایه‌گذاری در چنین محیط‌هایی را در دستور کار خود قرار دهیم، تا از آسیب‌های آن دور بمانیم.
 

نویسنده: امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه