حجت الاسلام والمسلمین تقی قرائتی:
حج برای قبیله و مذهب خاصی نیست / نشستن در مسجد الحرام اثر بیشتری از قرار گرفتن در مقابل دشمن دارد
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که فریضه بزرگ و اساسی حج برای قبیله و مذهب خاصی نیست، گفت: در طول تاریخ مسجد همواره محور حق و باطل بوده است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حجت الاسلام والمسلمی تقی قرائتی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، با اشاره به این که در طول تاریخ مسجد همواره محور حق و باطل بوده است، اظهار داشت: مسجد مرز بین آشنا و بیگانه است، به همین جهت الان هم مسجدالاقصی موضوع اصلی ما است نه قدس.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,وی اضافه کرد: اگر همه کشورهای شام یعنی اردن، سوریه، لبنان و فلسطین را در اختیار ما بگذارند ولی مسجد الاقصی را به ما ندهند باخته ایم؛ در اسلام نیز مسجد الحرام همین طور است.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به قضیه هجرت پیامبر از مکه به مدینه عنوان کرد: وقتی پیامبر گرامی اسلام(ص) را از مکه بیرون و ایشان به مدینه هجرت کردند بیش از 200 مورد دنبال این بودند که بتوانند به مکه بروند و در قضیه فتح مکه نیز وقتی پیامبر به این سرزمین رسید آرامش خاصی گرفت.
وی تصریح کرد: ایشان در طول 23 جنگ در مدینه کسی را نبخشید ولی در فتح مکه همه افرادی که مقابل ایشان قرار گرفته بودند را بخشید، امام زمان(عج) نیز بعد از ظهور کار خود از مسجد الحرام شروع می کنند، بنابراین معلوم می شود که مسجد الحرام قبله همه مسلمین و مورد توجه همه است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نشستن در مسجد اثر بیشتری از قرار گرفتن در مقابل دشمن دارد، ابراز داشت: این مسجد است که دشمن را خرد می کند، به همین جهت امام راحل در یکی از پیام های خود به کنگره حج فرمودند: «ای نشستگان در خانه خدا برای ایستادگان در مقابل آمریکا دعا کنید».
وی با اشاره به عبارت «فج عمیق» و «علی کل ضامر» در قرآن کریم ابراز داشت: فج عمیق یعنی سرزمین دور افتاده و ضامر نیز به معنای شتر لاغر است که خداوند دستور داده حتی انسان با این مرکب نیز از حج باز نماند و خود را به سرزمین مکه برساند، بنابراین وقتی در این شرایط این فرد ملکف است خود را به مکه برساند ارزش حج و اهمیت آن روشن می شود.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که ما امروز راحت به مکه می رویم ولی در گذشته نزدیک به دو سوم زوار برنمی گشتند یعنی در راه از گرما و گرسنگی و دشمن و مرض تلف می شدند ولی با این حال حج را ترک نمیکردند.
وی اضافه کرد: از همه این ها که بگذریم خود حضرت ابراهیم فرزند خود را در مسجد الحرام ذبح کرد و در قرآن از این کار به عنوان کار زشت از حضرت ابراهیم نام برده نشده است بلکه از او تجلیل شده است یعنی برای احترام مکه و مسجد الحرام یک پیامبر می تواند ذبح شود.
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این خانه آن قدر محترم است که در قرآن کریم از سرزمین مکه به عنوان «واد غیر ذی زرع» یعنی سرزمین بی آب و علف یاد شده است اما حضرت ابراهیم در همین سرزمین یک زن جوان و بچه شیرخوار را می گذارد و برمی گردد و غذا و آبی به آن ها نمی دهد در حالی که می داند که احتمال زیاد این افراد تلف میشوند.
وی تأکید کرد: البته مسؤولان و مدیران حج باید باید خدمت خود را بکنند تا حج در کمال صحت و سلامت برگزار شود و این را بدانیم که بنابر وضیت امام راحل حج برای قبیله و مذهب خاصی از جمله آل سعود نیست و برای پیروان اهل بیت(ع) رفتن به مکه از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین جهت درصد شیعیان از اهل سنت در حج بیشتر است.
وی اضافه کرد: اگر همه کشورهای شام یعنی اردن، سوریه، لبنان و فلسطین را در اختیار ما بگذارند ولی مسجد الاقصی را به ما ندهند باخته ایم؛ در اسلام نیز مسجد الحرام همین طور است.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به قضیه هجرت پیامبر از مکه به مدینه عنوان کرد: وقتی پیامبر گرامی اسلام(ص) را از مکه بیرون و ایشان به مدینه هجرت کردند بیش از 200 مورد دنبال این بودند که بتوانند به مکه بروند و در قضیه فتح مکه نیز وقتی پیامبر به این سرزمین رسید آرامش خاصی گرفت.
وی تصریح کرد: ایشان در طول 23 جنگ در مدینه کسی را نبخشید ولی در فتح مکه همه افرادی که مقابل ایشان قرار گرفته بودند را بخشید، امام زمان(عج) نیز بعد از ظهور کار خود از مسجد الحرام شروع می کنند، بنابراین معلوم می شود که مسجد الحرام قبله همه مسلمین و مورد توجه همه است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نشستن در مسجد اثر بیشتری از قرار گرفتن در مقابل دشمن دارد، ابراز داشت: این مسجد است که دشمن را خرد می کند، به همین جهت امام راحل در یکی از پیام های خود به کنگره حج فرمودند: «ای نشستگان در خانه خدا برای ایستادگان در مقابل آمریکا دعا کنید».
وی با اشاره به عبارت «فج عمیق» و «علی کل ضامر» در قرآن کریم ابراز داشت: فج عمیق یعنی سرزمین دور افتاده و ضامر نیز به معنای شتر لاغر است که خداوند دستور داده حتی انسان با این مرکب نیز از حج باز نماند و خود را به سرزمین مکه برساند، بنابراین وقتی در این شرایط این فرد ملکف است خود را به مکه برساند ارزش حج و اهمیت آن روشن می شود.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که ما امروز راحت به مکه می رویم ولی در گذشته نزدیک به دو سوم زوار برنمی گشتند یعنی در راه از گرما و گرسنگی و دشمن و مرض تلف می شدند ولی با این حال حج را ترک نمیکردند.
وی اضافه کرد: از همه این ها که بگذریم خود حضرت ابراهیم فرزند خود را در مسجد الحرام ذبح کرد و در قرآن از این کار به عنوان کار زشت از حضرت ابراهیم نام برده نشده است بلکه از او تجلیل شده است یعنی برای احترام مکه و مسجد الحرام یک پیامبر می تواند ذبح شود.
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این خانه آن قدر محترم است که در قرآن کریم از سرزمین مکه به عنوان «واد غیر ذی زرع» یعنی سرزمین بی آب و علف یاد شده است اما حضرت ابراهیم در همین سرزمین یک زن جوان و بچه شیرخوار را می گذارد و برمی گردد و غذا و آبی به آن ها نمی دهد در حالی که می داند که احتمال زیاد این افراد تلف میشوند.
وی تأکید کرد: البته مسؤولان و مدیران حج باید باید خدمت خود را بکنند تا حج در کمال صحت و سلامت برگزار شود و این را بدانیم که بنابر وضیت امام راحل حج برای قبیله و مذهب خاصی از جمله آل سعود نیست و برای پیروان اهل بیت(ع) رفتن به مکه از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین جهت درصد شیعیان از اهل سنت در حج بیشتر است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
ارسال دیدگاه