اخبار داغ

8 نکته که قبل از خرید جیپ صحرا بد نیست بدانید

8 نکته که قبل از خرید جیپ صحرا بد نیست بدانید
خودروهای جیپ از دهه 30 شمسی حضور فعالی در جاده‌های خاکی ایران داشتند. در آن زمان به دلیل آسفالت نبودن جاده‌ها انواع خودروهای جیپ برای پیمودن مسیرهای پر پیج و خم و پرفرازونشیب جاده‌های ایران بهترین گزینه محسوب می‌شد. ازاین‌رو تولید و مونتاژ این خودروها در ایران آغاز شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از جنگ تحمیلی ایران که زمینه‌ای بود برای استفاده از خودروهای مناسب برای مسیرهای پر گل و رمل، در اوایل دهه 70 سفرهای آفرودی کم‌کم بین جوانان شناخته شد. پس از گذشت مدتی این کار به یک ورزش تبدیل شد و در بین قشر جوان جامعه به یک ورزش اپیدمی و یا همه‌گیر تبدیل شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
اما متأسفانه در اواسط دهه 80 تولید خودروهای جیپ و پاترول که از خودروهای آفرود معروف در ایران بودند متوقف شد. از آن زمان تاکنون بسیاری از آفرودبازان برای تأمین نیازهای آفرودی خودروهای خود، جیپ‌های آفرود دست‌دوم را خریداری کرده و آن‌ها را مطابق با نیاز خود تغییر می‌دهند. یکی از مدل‌های پرطرفدار جیپ که در طول این سال‌ها میان آفرودبازان بسیاری دست‌به‌دست شده است، جیپ صحراست. این خودرو با توانایی‌های آفرودی متنوعی که دارد، نیاز قشر کثیری از آفرود بازان ایرانی را برطرف می‌کند. به طوری که خرید جیپ شهباز دست دوم و تیون کردن آن نیز حتی به یک حرفه در بین آفرود بازان حرفه ای تبدیل شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم در قالب چند نکته شما را با مزایا و معایب جیپ صحرا آشنا کنیم.
, جیپ شهباز دست دوم,
 
,
1. جیپ صحرا که درواقع همان جیپ رانگلر نام دارد یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای آفرودی موجود در ایران است. علاوه بر این، این خودرو قدرتمندترین خودرو آفرودی جیپ نیز محسوب می‌شود. نسخه جدید جیپ رانگلر که در سال 2018 پس از 10 سال بازسازی و طراحی شد. قدرتمندترین خودرو آفرودی جهان در سال 2018 شد.
, , جیپ صحرا ,
 
,
2. انواع جیپ صحرا موجود در ایران با 3 نوع اتاق مختلف وجود دارند. اتاق فایبرگلاس، اتاق کالسکه‌ای و اتاق فلزی. که اتاق فلزی به‌صورت فابریک روی مدل‌های تیون نشده جیپ صحرا قرار دارد. اتاق فلزی این خودرو به دلیل وزن زیادی که به خودرو اضافه می‌کند برای استفاده‌های آفرودی زیاد مناسب نیست. در عوض با استفاده از اتاق فایبرگلاس می‌توانید از طرح‌ها و رنگ‌های مختلف آن برای زیباسازی و سبک‌تر کردن وزن خودرو استفاده کنید.
, ,
 
,
3. بدنه جیپ صحرا تماماً از فلز می‌باشد. این خصوصیت در جیپ صحرا موجب شده تا در استفاده‌های طولانی‌مدت از این خودرو در محیط‌های مرطوب زنگ‌زدگی و پوسیدگی‌های زودهنگامی دیده شود. البته حل این مشکل راه‌حل‌های مختلفی دارد که متخصصان آفرود می‌توانند بهترین آن‌ها را به شما پیشنهاد دهند.
, ,
, ,
4. جیپ صحرا در اصل به خاطر جنس فلزی بدنه آن برای مسیرهای صحرایی و خشک تولید شده است. سیستم تعلیق، دیفرانسیل و فاصله از زمین این خودرو طوری طراحی شده تا برای مسیرهای صخره‌ای با شیب زیاد نیز دوام بالایی داشته باشد.
, ,
 
,
5. موتور جیپ صحرا در حالت فابریک از جیپ شهباز ضعیف‌تر است اما به دلیل استهلاک پایین‌تر و مصرف سوخت بهتر این خودرو بیشتر مورداستفاده آفرود بازان قرار می‌گیرد.
, ,
 
,
6. جیپ صحرا به دلیل وزن پایین خود و نیز گشتاور 360 نیوتون متری حتی در مسیرهایی با شیب 40 یا 50 درجه نیز عملکرد فوق‌العاده ای را ارائه می‌دهند.
, ,
 
,
7. جیپ صحرا پس از اتمام جنگ تحمیلی یعنی اواخر دهه 60 در ایران حضور پیدا کرد و تولید آن تا اوایل دهه 40 نیز ادامه داشت.
, ,
 
,
8. جیپ صحرا با موتور دو نوع موتور پاجیرو و میتسوبیشی در ایران موجود است که بسته به مسیرهای آفرودی قابل تقویت هستند.
, ,
 
,
سخن پایانی
,
 
,
دانستن این نکات قبل از خرید جیپ صحرا می‌تواند به شما در انتخاب یک خودرو آفرودی مناسب کمک بسیاری کند. اگر سفرهای آفرودی شما بیشتر در جاده‌های پرشیب و صخره‌ای می گذر خرید جیپ صحرا گزینه بسیار مناسبی است. زیرا با خرید جیپ صحرا دست‌دوم باقیمتی بسیار مناسب می‌توانید آن را برای سفرها آفرود خود تقویت کنید و از تجربه رانندگی با آن در مسیرهای صحرایی و کویری لذت ببرید. اما اگر بیشتر در مسیرهای رمل و گل و محیط‌های مرطوب آفرود می‌پردازید گزینه‌های دیگری از انواع خودروهای جیپ نیز می‌تواند مناسب باشد.
, خرید جیپ صحرا,
 
,
 
,
منبع : ویرلن
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه