اخبار داغ

اثرات شگفت انگیز سینه زنی بر سلامت جسم

اثرات شگفت انگیز سینه زنی بر سلامت جسم
یک پزشک فواید سینه زنی در عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بر سلامت جسم را از نظرعلمی تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، عزاداری ها به شیوه های مختلفی برگزار می شود که قدیمی ترین و سنتی ترین و همگیرترین نوع آن گریستن و برسرو سینه زدن است که تقریبا در تمام فرهنگ ها و قبایل این شیوه مرسوم است. 
نحوه‌ عزاداری، مانند سینه‌زدن، زنجیر زدن، خیمه به پا کردن، نوحه‌خوانی، روضه‌خوانی، غذا دادن و...، همه فلسفه‌های خود را دارند و ریشه‌ آنها غالباً به حوادث دهه، تاسوعا، عاشورا و پس از آن بر می‌گردد.
سینه زدن که دست بردن به طرف قلب و سینه و حرکت عمومی همه‌ی مردمان به هنگام تأثر و تألم است، به نشانه‌ی همان یقه چاک دادن‌های بازماندگان در خیمه‌ها به هنگام شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) در گودال قتلگاه انجام می‌پذیرد و نیز نشان از تأثر فراوان دارد.
طبق بررسی هایی که کارشناسان انجام داده اند سینه زدن برای ائمه معصومین درعزاداری ها نه تنها فوائد روحی و روانی برای فرد دارد بلکه از بعد جسمی نیز بسیار مفید به فایده است چنانچه امام جمعه موقت شهمیرزاد در همین خصوص به خبرنگار ما گفت: براساس روایاتی که از ائمه معصومین(ع) به دست ما رسیده ما موظف شدیم که برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم و یکی از مصادیق عزاداری هم سینه زدن است که بنا بر بعضی تحقیقات که انجام شده خود این سینه زدن ها علاوه بر اینکه باعث صفای دل و روح می شود برای سلامت جسم و بدن هم مفید است.
حجت الاسلام محمد جواد روشن بین اضافه کرد: متخصصین مربوطه علم پزشکی با توجه به تحقیقاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که به واسطه سینه زدن هایی که درعزاداری ها انجام می دهیم فوائدی برای قلب و دیگر اعضای بدن برشمرده اند. 
پزشکان نیز این اظهارات فواید سینه زنی بر سلامت جسم را تاکیده کرده و می گویند که این امر از نظر علم پزشکی به اثبات رسیده است.
دکتر سیکنه مهرابی پزشک عمومی در همین خصوص در گفتگویی اظهار کرد: سینه زدن حد و حدودی دارد که باید رعایت شود تا هم رفتاری ناشی از عقل باشد و خردمندانه جلوه کند و هم افرادی که نظاره گر هستند تاثیرات منفی بر آنها نداشته باشد.
وی با توصیه بر اینکه مناسب است هر کسی حداقل یک بار در سال برای عزای ائمه معصومین که بیشتر در سوگواری ابا عبدالله الحسین نمود پیدا می کند سینه زنی واقعی داشته باشد افزود: اگر سینه زنی متعادل و خردمندانه و مورد تایید مراجع باشد آثار و فوائد مثبتی بر سیستم قلب و عروق و قفسه سینه دارد. 
این پزشک با بیان اینکه سینه زدن برای امام حسین(ع) بدن را سبک، تمیز و زیبا می کند ادامه داد: سینه زدن به روش خردمندانه و به شکل ملایم و آرام بخش، مسرت بخش و ضد افسردگی است و سیستم قلب و عروق را ورزیده می کند.
مهرابی تصریح کرد: این اقدام باعث می شود که به سیستم قلب و عروق در قفسه سینه تلنگری وارد شود و برای سیستم قفسه سینه نیز یک ورزش محسوب می شود.
وی با تاکید بر اینکه علاوه بر اینکه سیستم قلب و عروق تحریک می شود و اعصاب قفسه سینه تقویت می شود اضافه کرد: با اقدام به سینه زنی استخوان های قفسه سینه ورزش داده می شود و به طور کلی ماهیچه ها و تمامی احشامی که در قفسه سینه وجود دارند از این فایده بهره مند خواهند شد.
این پزشک توجه به اقدام خردمندانه و تعادل در سینه زنی را بسیار ضروری دانست و گفت: حتما باید عزاداران توجه کنند که سینه زنی باید در حد ملایم باشد چرا که اگر بیش از اندازه ضربه وارد شود مخصوصا برای افرادی که قلب ضعیف دارند ممکن است مضر باشد.
مهرابی با توصیه به اجتناب از وارد آوردن ضربه به سر و یا با دست بر سر خود زدن افزود: به طور کلی ضربه به سر مناسب نیست و با دست بر سر زدن نیز توصیه نمی شود ولی می توان به سر زدن را با حالتی نمادین و بدون وارد کردن ضربه انجام داد تا حالت حزن نشان داده شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه