اخبار داغ

آنچه بودیم و آنچه شدیم؛

نگاهی به وضعیت ورزش ایران قبل و بعد از انقلاب/ ورزش بانوان قبل از انقلاب کجا بود؟

نگاهی به وضعیت ورزش ایران قبل و بعد از انقلاب/ ورزش بانوان قبل از انقلاب کجا بود؟
ایران تا کنون 6 بار به جام جهانی فوتبال راه یافته است که 5 بار آن به دوران بعد از انقلاب اسلامی مربوط می‌‎شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، پیشرفت ورزش ایران بعد از انقلاب اسلامی واقعیت آشکاری است که آمارهای مختلف از رتبه‌ها و مدال‌هایی که ورزشکاران ایرانی در میدان‌های مختلف به دست آورده‌اند، بر آن صحه می‌گذارد.

 

ایران در المپیک قبل و بعد از انقلاب

ایران تا قبل از وقوع انقلاب اسلامی، در 9 دوره بازی‌های المپیک حضور داشت که نتیجه این حضور، به دست آوردن 4 مدال طلا، 11 مدال نقره و 14 مدال برنز بود.

اما بعد از وقوع انقلاب، جمهوری ‌اسلامی تا کنون در 9 دوره المپیک شرکت کرده که نتیجه این حضور، کسب 17 مدال طلا، 14 مدال نقره و 17 مدال برنز است.

ایران در شانزدهمین دوره المپیک که در سال 2012 در لندن برگزار شد توانست با کسب 4 مدال طلا، 5 مدال نقره و 3 مدال برنز در رده هفدهم قرار بگیرد و بهترین رتبه تاریخ حضور ایران در المپیک را کسب کند.

 

 

کارنامه حضور ایران در جام جهانی فوتبال

همچنین ایران تا کنون 6 بار به جام جهانی فوتبال راه یافته که 5 بار آن به دوران بعد از انقلاب اسلامی مربوط می‌‎شود.

اولین دوره جام جهانی فوتبال در سال 1930 در اروگوئه برگزار شد و تا کنون 22 دوره جام جهانی برگزار شده است که از این تعداد 11 دوره آن (از 1930 تا 1978) مربوط به دوران قبل از انقلاب و 11 دوره آن (1982 تا 2018) نیز به دوران بعد از انقلاب مربوط می‌شود.

قبل از انقلاب و در 11 دوره جام جهانی، ایران فقط یک بار و آن هم در سال 1978 به جام جهانی راه یافت. بعد از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران 5 بار موفق به راهیابی به جام جهانی شد.

اولین حضور ایران در رقابت‌های جام جهانی به سال 1978 برمی‌گردد که آرژانتین میزبان مسابقات بود. در سال 1998 برای بار دوم در جام جهانی فوتبال فرانسه حضور پیدا کرد. حضور در جام جهانی 2006 آلمان، 2014 برزیل و 2018 روسیه و همچنین 2022 قطر از افتخارات تیم ملی فوتبال ایران است.

 

وضعیت غیرقابل قیاس ورزش بانوان قبل و بعد از انقلاب

یکی از نکات قابل اهمیت حضور پررنگ بانوان ایرانی در میادین ورزشی است که مقایسه وضعیت بعد از انقلاب با قبل از انقلاب، پیشرفت چشمگیر ایران در این زمینه را نیز نشان می‌دهد.

قبل از انقلاب ۹ مربی و هفت داور زن در کشور وجود داشت و هفت رشته ورزشی در حوزه زنان فعال بود، همچنین تنها یک مجموعه ورزشی متعلق به زنان بود؛ اما پس از پیروزی انقلاب و در زمان کنونی بیش از 40 رشته ورزشی فعال در حوزه زنان وجود دارد و بیش از ده‌ها هزار مربی و داور زن در کشور فعالیت می‌کنند و بیش از ده‌ها مجموعه ورزشی مختص زنان وجود دارد.

بانوان ایرانی در عرصه ورزش به جایی رسیدند که موفق به کسب مدال‌های متعدد در بازی‌های آسیایی و عرصه‌های بین‌المللی شدند.

 

 

بانوی ایرانی رکوردار در آسیا

قبل از انقلاب در تمام دوره‌های المپیک تنها 8 بانوی ورزشکار حضور داشتند. این در حالی است که فقط المپیک 2020 توکیو، 11 نفر از بانوان ورزشکار در کاروان تیم کشورمان حضور داشتند.

به عنوان مثال زهرا نعمتی که در المپیک 2016 پرچم‌دار کاروان ایران بود، در رقابت‌های پارالمپیک ریو هم حاضر بود. این بانوی ورزشکار که طلای پارالمپیک 2012 لندن را در بخش انفرادی و برنز تیمی آن مسابقه‌ها را در افتخارات خود دارد، نخستین ایرانی، نخستین زن آسیایی و سیزدهمین ورزشکار تاریخ است که سهمیه حضور در هر دو رقابت المپیک و پارالمپیک را دریافت کرده است.

علاوه بر این فتح قله اورست از سوی بانوان ورزشکاران ایرانی  نیز یکی از نقاط عطف ورزش بانوان بود. همچنین امروز بانوان ایرانی در مسابقات مختلف انفرادی و تیمی فعال هستند و در عرصه‌های بین‌المللی نیز حضور پررنگی دارند.

بانوان در بخش‌های مدیریتی ورزش نیز جای خود را باز کرده‌اند. حضور در رأس فدراسیون‌های ورزشی، پست‌های مدیریتی در وزارت و در سطوح مختلف ورزش از جمله‌ی این موراد است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه