حرف زدن کودکان اوتیسم با گفتاردرمانی آنلاین
اوتیسم یکی از بیماری های روانپزشکی است که عوامل گوناگونی می تواند ایجاد کننده آن باشند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ اوتیسم یکی از بیماری های روانپزشکی است که عوامل گوناگونی می تواند ایجاد کننده آن باشند. سن بالای والدین در هنگام تولد فرزند و زمینه های ارثی و محیطی از جمله مهم ترین و شایع ترین عوامل ایجاد کننده این مسئله هستند. گفته می شود که علت اصلی این مسئله اختلال در سیستم دریافت اطلاعات حسی است. کودکان اوتیسم معمولا در برقراری ارتباط با محیط و افراد دچار مشکل هستند. این بیماری با برخورد های غیر معمولی که از این کودکان سر میزند شناخته می شود.
گفتاردرمانی آنلاین زیرمجموعه ای از رشته های توانبخشی میباشد که به آسیب شناسی ، ارزیابی و درمان اختلالات مختلف مرتبط با گفتار و زبان میپردازد و به فردی که در این رشته تحصیل میکند گفتاردرمانگر میگویند . نکته ای که گاها والدین به اشتباه برداشت میکنند یکسان بودن دو رشته گفتاردرمانی و روانشناسی است، در صورتی که این دو رشته کاملا مجزا از هم هستند که در ادامه به بررسی کامل تر حیطه های فعالیت رشته گفتاردرمانی خواهیم پرداخت .
آیا کودکان اوتیسم حرف می زنند؟
مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم با توجه به رشد شناختی، اجتماعی و هوشی ان ها متفاوت است. برخی از این کودکان ممکن است توانایی گفتار نداشته باشند در حالی که بعضی دیگر ممکن است خزانه واژگان خوبی داشته باشند ولی در کاربرد یا درک با مشکل رو به رو شوند. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است گفته های بدون هیچ ریتم و آهنگ یا معنایی را بکار بگیرند.
احتمال وجود اکوهای فوری یا تاخیری نیز در این کودکان زیاد است. اکو کردن شنیده های دیگران به معنی تکرار چیزهایی است که قبلا شنیده است و برخی متخصصین اکو را به عنوان استراتژی های ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم معرفی می کنند.
هدف مهم و کلیدی در گفتاردرمانی بهبود برقراری ارتباط است در نتیجه در این کودکان نیز بهبود کلی ارتباط مورد هدف قرار می کیرد از طریق:
- افزایش خزانه واژگان کاربردی به تناسب سن
- بهبود ارتباطات کلامی و غیرکلامی
- استفاده مناسب از ضمایر
- واکنش به اسم خود
- کاهش و یا استفاده کاربردی از اکولیلیا
- نوبت گیری
- بازی و تعامل موثر با همسالان
- بهبود مهارت های مکالمه ای
حیطه های فعالیت گفتاردرمانی
به صورت کلی گفتاردرمانگران میتوانند به ارزیابی و درمان هر گونه اختلالات گفتاری و زبانی از سنین کودکی تا بزرگسالی بپردازند . گستردگی فعالیت در این رشته میتواند برای هر شخصی جذاب باشد چرا که گفتاردرمانگران میتوانند بر اساس علاقه خود در هر کدام از حیطه های رشته به صورت تخصصی مشغول به فعالیت شوند .
در زیر به بررسی و معرفی مختصر چند حیطه از اختلالات گفتاری و زبانی مرتبط با رشته گفتاردرمانی میپردازیم تا بیشتر با این رشته از توانبخشی آشنا شویم :
اتیسم : یکی از اختلالات روانپزشکی نسبتا شایع و رو به رشد در کودکان، که گفتاردرمانگران به بازتوانی اختلالات گفتاری و زبانی در آن میپردازند
لکنت : علامت های آشکاری چون تکرار، کشیده گویی و قفل که میتواند حکمی بر بروز لکنت در کودکان باشد
تاخیر های رشدی : هر گونه تاخیرهای گفتاری و زبانی در کودکان را باید جدی گرفت و سریعا برای بررسی های دقیق تر به گفتاردرمانگر مراجعه نمود .
اختلالات تولیدی و تلفظی : ناتوانی در تلفظ صحیح حروف و تاخیر نسبت به سن رشدی خود را نیز میتوان با کمک گفتاردرمانی برطرف نمود .
نقص توجه و بیش فعالی : درگیر بودن اختلالات گفتاری و زبانی در این کودکان باعث میشود تا گفتاردرمانگران در این حیطه به این کودکان بتوانند کمک کنند .
اختلالات یادگیری : هرگونه مشکلات یادگیری در سنین پیش دبستانی و مدرسه نیز میتواند به کمک گفتاردرمانگران برطرف یا بازتوانی شود .
و اختلالات دیگری چون : شکاف لب و کام ، کم توانی ذهنی ، کودکان دارای آسیب های شنوایی، اختلالالت بلع ، اختلالات صوتی ، فلج مغزی، آفازی و ....
این ها فقط بخشی از حیطه هایی است که گفتاردرمانگران میتوانند در آن فعالیت بالینی داشته باشند .
ارسال دیدگاه