اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزئیات خرید بیمه ۲۴ ماه خدمت سربازی و تبدیل آن به سابقه کار

جزئیات خرید بیمه ۲۴ ماه خدمت سربازی و تبدیل آن به سابقه کار
بر اساس ماده 95 قانون تامین اجتماعی، افرادی که قبل و بعد از سربازی دارای بیمه تامین اجتماعی باشند از پرداخت حق بیمه سربازی معاف هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ اضافه شدن دو سال خدمت سربازی به‌عنوان سال‌های کاری  از جمله اقداماتی که قانون به عنوان تشویق برای بهتر کردن شرایط سربازی درنظر گرفت است، در واقع اجرای این کار سبب می‌شود دو سالی که آقایان در خدمت سربازی سپری می‌کنند بخشی از سوابق بیمه‌ای آن‌ها برای بازنشستگی محاسبه شود.

بیمه سربازی پوشش بیمه‌ای برای سربازان است تا در طول 24 ماه خدمت سربازی بتوانند از خدماتی مثل خدمات پزشکی و درمانی در بیمارستان‌های ارتش یا سایر مراکز درمانی تحت قرارداد با نیروهای مسلح استفاده کنند.

بیمه تامین اجتماعی سربازی در ازای گذراندن هر سال خدمت، یک سال سابقه بیمه برای سربازان ثبت می‌شود. یعنی می‌توانند درخواست کنند تا این دو سال هم برایشان به سوابق بیمه‌ تامین اجتماعی اضافه شود. تمامی بیمه شدگان، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و همچنین مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی از سال 1384 می‌توانند سوابق مدت خدمت نظام وظیفه عمومی خود را به سوابق کاری‌شان اضافه کنند.

البته باید حق بیمه متعلقه به‌عنوان سابقه پرداخت حق بیمه برای برخورداری از حمایت‌های مقرر در قانون تأمین اجتماعی را پرداخت کنند یا به‌اصلاح بیمه سربازی خریده شود. خرید بیمه سربازی اعم از خرید بیمه سربازی ایثارگران یا خرید بیمه سربازی رزمندگان، شامل حال تمامی بیمه‌شدگان، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و همچنین مستمری بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می‌شود.

 شرایط  درخواست خرید خدمت سربازی برای بیمه

۱-    حداقل دوسال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی داشته باشند

 ۲-   کارت پایان خدمت نظام وظیفه داشته باشند (برای افراد کمتر از ۵۰ سال سن داشتن کارت پایان خدمت الکترونیکی الزامی است)

۳- ارائه تقاضا و پرداخت حق بیمه متعلقه می‌تواند  بلافاصله بعد از پایان دوران خدمت باشد.

بر اساس آخرین قانون، برای افرادی که قبل از 7 مرداد سال 1385 دوره خدمت سربازی‌شان را تمام کرده باشند، در صورتی که قبل از شروع دوره سربازی برایشان بیمه رد شده باشد، دوره سربازی به عنوان ادامه سال‌های شغلی و سابقه کاری  آن‌ها تلقی می‌شود. بر این اساس دیگر لازم نیست که هزینه‌ای برای خرید بیمه سربازی پرداخت کنند.

در راستای اضافه کردن سوابق مدت خدمت نظام وظیفه عمومی به سوابق تامین اجتماعی باید مبلغ مشخصی حق بیمه متعلقه به‌عنوان سابقه پرداخت حق بیمه پراخت شود. چون درواقع سربازان در دو سال خدمت خود هیچ مبلغی برای بیمه پرداخت نکرده‌اند. این مبلغ معمولا بسته به سال پایان خدمت و ارائه درخواست خرید بیمه خدمت سربازی متفاوت است.

به‌طور کلی برای محاسبه حق بیمه متعلقه برای خرید بیمه سربازی میانگین حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه آخرین دو سال فرد بیمه شده قبل از ارائه تقاضا درنظر گرفته می‌شود.

براساس ماده 95 قانون تامین اجتماعی، افرادی که قبل و بعد از سربازی دارای بیمه تامین اجتماعی باشند و خدمت آن‌ها پیش از تاریخ 7 مرداد سال 1385 تمام شده باشد از پرداخت حق بیمه سربازی معاف هستند. همچنین افراد رزمنده‌ای که دوران سربازی خود را در جبهه گذرانده‌اند نیز می‌توانند برای خرید بیمه دوره سربازی اقدام کنند. افرادی که به صورت داوطلبانه هم در جبهه‌ها حضور داشتند می‌توانند مدت زمان دوره حضورشان در جبهه را به سابقه بیمه خود اضافه کنند.

خرید بیمه سربازی غیر حضوری است.سوابق سربازی فقط بعد از پرداخت کامل حق بیمه سهم بیمه شده در مهلت‌های تعیین شده به سابقه تامین اجتماعی متقاضی اضافه می‌شود. نحوه پرداخت حق بیمه سهم متقاضی می‌تواند نقد و قسطی باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه