اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

مشکلات و چالش‌های طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه

مشکلات و چالش‌های طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه
طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه با هدف محدودکردن فعالیت‌های سوداگرانه، پس از چند سال با وجود ورود به صحن علنی مجلس هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ مشاهدات نشان از این دارند که طرح مالیات بر عایدی سرمایه با اهدافی همچون محدودکردن فعالیت‌های سوداگرانه، ایجاد عدالت اجتماعی، افزایش منابع عمومی و افزایش کارایی اقتصادی از چند سال پیش در کشور ما دنبال می‌شد و بعد از دو سال معطلی در مجلس و کمیسیون اقتصادی در روزهای اخیر به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کرد و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مشکلاتی که موجب مسکوت ماندن این طرح اقتصادی بود توضیحاتی را ارائه کرد.

مالیات بر عایدی سرمایه طرحی است که بر اساس آن اگر فردی مسکن، خودرو، طلا و ارز خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود حاصله، بخشی را به‌عنوان مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کند.

مالیات بر عایدی سرمایه باهدف جلوگیری از تورم و سفته‌بازی، دارایی‌هایی از جمله املاک و خودروها، کلیه انواع طلا و شمش و زیورآلات و انواع ارزهای خارجی را هدف گرفته است. این مالیات، تنها به دارایی‌های بیش از یک مورد هر شخص بالای ۱۸ سال را شامل می‌شود و اختلاف بین کلیه دارایی‌ها در زمان خرید نسبت به زمان فروش در سال‌های مختلف با درصدهای متفاوت است.

اهداف طرح دریافت مالیات بر عایدی سـرمایه

مهم‌ترین هدف مالیات بر عایدی سـرمایه، ایجادکردن یکپارچگی، انسجام و کارایی نظام مالیاتی، ایجادکردن عدالت اجتماعی، برقراری عدالت مالیاتی و سایر موارد است، اجرای این طرح در سال‌های اول می‌تواند منابع مالی مناسبی را جهت تأمین زیرساخت‌های کشور و کاهش فاصله طبقاتی در مالیات ستانی نصیب دولت کند.

دولت سیزدهم پیگیر تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه با رویکرد عدالت‌محوری در دریافت مالیات‌ها، مقابله با عملیات سفته‌بازی و تمرکز بر کنترل بی‌ثباتی قیمت‌هاست ازاین‌رو سرمایه‌ها و نقدینگی‌های سرگردان را به سمت تولید سوق می‌دهد.

مالیات بر عایدی سرمایه که مالیات بر سوداگری و دلالی است

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه چندی پیش توضیح داد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه که مالیات بر سوداگری و دلالی است، جزو طرح‌هایی است که موجب کاهش انگیزه برای نقدینگی‌های غیرمولد و سفته‌بازی در کشور می‌شود.

وی توضیح داد: ۱۶۰ کشور دنیا این قانون را مصوب کردند و ما هم باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم، جزئیات این طرح امسال در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شد و در دستور کار مجلس نیز قرار دارد و به‌محض تصویب، دولت آن را اجرایی خواهد کرد. بر اساس پژوهش‌ها، طرح مالیات بر عایدی سرمایه در جهان با نام CGT شناخته می‌شود و اولین کشوری که در سال ۱۹۱۳ مالیات بر عایدی سرمایه را اجرایی کرد، ایالات متحده امریکا بود.
برخی از نمایندگان خواهان مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند

کمیسیون اقتصادی در مورد تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه اعلام کرد: برخی از نمایندگان خواهان مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند، درحالی‌که رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد برای ساماندهی وضعیت اقتصاد از طرح مالیات بر عایدی سرمایه حمایت می‌کنند.

مالیات بر عایدی سرمایه با توافق دولت در دستور کار صحن علنی قرار گرفت

محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی روز این هفته شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه در توضیحاتی که ارائه نمود گفت: یکی از چالش‌های مهم اقتصاد عدم وجود یک‌پایه مهم مالیاتی تحت عنوان طرح مالیات بر سوداگری در اقتصاد کشور است، در مجلس دهم این طرح جمع‌بندی شد، اما به دلیل مخالفت دولت وقت به جمع‌بندی نرسید، طرح مالیات بر عایدی سرمایه با توافق دولت سیزدهم در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: امروز منابع اقتصاد کشور به‌جای جهت‌گیری در اقتصاد واقعی به سمت بازارهای سوداگرانه و فعالیت‌های غیرمولد هدایت می‌شود، البته تعدادی از نمایندگان هم درخواست کردند که این طرح مسکوت بماند.

وی با اشاره به وضعیت بازار ارز و خودرو در کشور تصریح کرد: یکی از راهکارهای ساماندهی بازار ارز و خودرو تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است، این طرح نقش مهمی در ساماندهی بازار خواهد داشت.

پورابراهیمی ادامه داد: تصویب این طرح مهم‌ترین اقدام مجلس در سال جاری است انتظار این است همه همکاران از این طرح حمایت کنند تا بتوانیم این طرح مهم را به سرانجام برسانیم.

مخالفت با پیشنهاد مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه

وی گفت: قوانین کنونی فضایی در کشور را به وجود آورده است که حوزه بازار را به دلالی تبدیل کرده است و قانونی شدن این طرح می‌تواند در ساماندهی این بازارها مهم باشد.

وی در مخالفت با پیشنهاد مسکوت ماندن این طرح (مالیات بر عایدی سرمایه) ادامه داد: نگاه کمیسیون اقتصادی این است که دولت در این باره لایحه ارائه کند؛ ولی در این سال‌ها طرحی درباره جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه و موضوع مالیات توسط دولت ارائه نشد.

وی در ادامه توضیح داد: اما در ابتدای دولت سیزدهم توافق شد که این طرح با کار کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری شود و در زمان بررسی این طرح جزئیات بحث‌وبررسی خواهد شد؛ اما اینکه اصل موضوع را مسکوت بگذاریم به صلاح کشور نیست.

همه اینها در حالی است که از نظر وزیر اقتصاد اجرای این طرح اهمیت زیادی دارد و جهش هیجانی قیمت‌ها به‌واسطه سوداگری نرخ ارز، طلا، خودرو و مسکن که زیان سنگینی به مردم تحمیل کرده است با اجراشدن این طرح تا حدی سامان‌دهی خواهد شد.

شایان‌ذکر است که بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در تیرماه ۱۳۹۹ اعلام وصول شد، سپس در کمیسیون فرعی صنایع و معادن  مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و در تاریخ ۱۶ شهریور همان سال تصویب شد.

کمیسیون اقتصادی مجلس در تاریخ ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۹ به تصویب رساند و در نهایت گزارش شور دوم در ۲۱ فروردین‌ماه امسال به تصویب رسید. اکنون بعد از گذشت حدود ۲ سال بعد از تصمیم‌گیری‌ها توسط نمایندگان در نهایت این طرح تازه به صحن علنی مجلس رسیده است.

معافیت‌ها به نحوی طراحی شده که تنها سوداگران، مشمول این مالیات شوند

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این زمینه معافیت‌های این قانون اعلام کرد: معافیت‌ها به نحوی طراحی شده که تقاضای مصرفی افراد و خانوارها در دارایی‌هایی نظیر مسکن، خودرو، طلا و جواهرات، به‌هیچ‌وجه مشمول مالیات نشود، بلکه تنها سوداگران، مشمول این مالیات می‌شوند. افزون بر اینکه تعدد و میزان معافیت‌های این طرح به‌گونه‌ای است که این مالیات به تعداد بسیار کمی از خانوارهای جامعه یعنی کمتر از ۵درصد بر اساس شواهد آماری اصابت می‌کند.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی نیز در روزهای اخیر در این باره تأکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه به شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیات منجر می‌شود از این طریق افراد به‌جای سوداگری به سمت کارهای مولد سوق پیدا خواهند کرد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه